آیت الله قربانی در دیدار با اهالی فرهنگ و هنر:

برخی کتاب‌هایی که چاپ و نشر می شود ارزش خواندن ندارد / کتابخوانی عامل رشد و انقلاب جامعه است + تصاویر

آیت الله قربانی گفت: دوستی با کتاب انسان را به مقام والایی می رساند، به راستی آنها که کتاب ندارند چه دارند؟

برخی کتاب‌هایی که چاپ و نشر می شود ارزش خواندن ندارد / کتابخوانی عامل رشد و انقلاب جامعه است + تصاویر

به گزارش ۸دی، صبح امروز دیدار نماینده ی ولی فقیه استان گیلان و مسئولین کتابخانه های استان، اداره ارشاد اسلامی و کانون های پرورش فکری و بهزیستی استان گیلان، کمیته امداد،  بنیاد مسکن و صدا و سیما به مناسبت هفته ی کتاب و کتابخوانی در بیت آیت اللّه قربانی برگزار شد.

آیت اللّه زین العابدین قربانی صبح امروز در این دیدار، کتاب را احدالمحدثین دانست و اظهار داشت: دوستی با کتاب انسان را به مقام والایی می رساند، به راستی آنها که کتاب ندارند چه دارند؟

نماینده‌ی ولی فقیه در استان گیلان با گریزی به سخنان امیر المؤمنین، علی (ع) تصریح کرد: امام علی(ع) کتاب را بوستان معطری برای عالمان می داند که فکرشان و اندیشه خود را از این کتاب ها وام میگیرند.

وی یاد آور شد: کتاب و کتابخوانی عامل رشد و انقلاب جامعه است.

قربانی با بیان اینکه گاهی کتاب هایی چاپ و نشر می شوند که ارزش خواندن ندارند افزود: کتاب خوب مانند غذاست که انسان را پر بارتر و قوی‌تر می‌کند اما بعضی کتاب ها ویتامین ندارند و کتاب بد مانند “باقالی واویج” است!

نماینده ولی فقیه در استان اظهار داشت: متأسفانه کتب ارزشمندی مانند الغدیر و المیزان امروزه کم پیدا میشود، چراکه تالیف یک کتاب خوب به تلاش شبانه روزی و مطالعه ی زیاد نیازمند است.

قربانی در پایان گفت: اگر در زمان انقلاب کتاب های خوب مانند نوشته های آیت اللّه مطهری و صحیفه ی امام در اختیار نسل ما نبود این انقلاب  پویا نمی شد و به پیروزی نمی رسید.

مدیر کل ارشاد استان گیلان در این دیدار ضمن بیان اینکه نشر و تألیف کتاب طی سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته است اظهار داشت : تعداد کتاب های منتشر شده در سال ۹۳، ۵۶۹ جلد و در سال ۹۴ به ۶۷۰ و خوشبختانه در نیمه اول سال ۹۵ به ۴۴۴ جلد کتاب رسیده است، مبحث تألیف کتاب در استان جهش خوبی داشته است.

فاضلی با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد در بخش ترویج کتاب و کتابخوانی در استان برنامه های ویژه ای در پیش گرفته است تصریح کرد: در بخش خرید کتاب،  گیلان چهارمین استان کشور است.کتاب خوب مخاطب خود را پیدا می کند. اما متأسفانه ذات کتابخوانی هنوز در خانواده ها نهادینه نشده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون ۴۲۵ کتابخانه روستایی در استان وجود دارد یادآور شد : جامعه هدف کتابخوانی می بایست کودکان و نوجوانان باشند، چرا که عادت به کتاب و کتابخوانی در سنین پایین شکل می گیرد.

مدیر کل ارشاد استان گیلان افزود : فضای مجازی میتواند محیط مناسبی برای تبلیغ کتاب و ترویج کتابخوانی شود.

علی پور حسن مدیر کل کانون های پروش فکری کودکان و نوجوانان در این دیدار ضمن گزارشی از اقدامات کانون پرورش فکری تصریح کرد :  ۴۰۰هزار نسخه کتاب ۲۰ هزار عنوان  سالانه کتاب به امانت می دهیم. ۴ مرکز پستی داریم که کار کتاب رساندن به روستاها را انجام می دهند. بیش از ۲۰۰ روستا را تحت پوشش قرار دادیم و سرویس کاملی به همه ی  دانش آموزان روستا می رسانیم. در حال حاضر کار کتاب مدرسه را داریم . کانون های مدرسه را احیا می کنیم. ۸ نمایشگاه کتاب و عرضه ی محصولات کانون را در استان گیلان راه اندازی کردیم. و با شهرداری منطقه دو کافه کتابی راه اندازی کردیم.

زهرا بدن آرا سرپرست کتابخانه های استان گیلان نیز ضمن عرض تسلیت به مناسبت اربعین حسینی گفت :  در روزگاری که کتاب و کتابخوانی مورد بی مهری قرار گرفته است ما و همکاران متعهدمان می دانیم که رسالت ما روز و ماه نمی شناسد و می باید بیش از پیش عزم خود را جزم کنیم.

سرپرست کتابخانه های گیلان با ارائه گزارشی از کتابخانه های‌استان گفت: در حال حاضر گیلن دارای ۱۰۱ باب کتاب خانه و ۵۸ واحد شهری و ۲۴ واحد روستایی است. تعداد اعضای فعال ۲۲۷۳ نفر در کتابخانه هاست. کتابخانه ها حدود ۱۱۶۸۰۰۰ نسخه کتاب را در خود جای داده اند. اما آنچه جای نگرانی دارد فضای کتابخانه هاست که نگران کننده است.

وی خاطر نشان کرد: اتمام پروژه ی کتاب خانه ی مرکزی کمک خوبی به سرانه ی مطالعه ی کتاب خواهد کرد .

بدن آرا افزود: ورود خیرین کتابخانه ساز نوید بخش رونق این راه خواهد بود.  هم چنین شاداب سازی کتابخانه های قدیمی نیز در ترویج مطالعه به خصوص در کودکان نقش بسزایی خواهد داشت.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه