چرا شکر نمیکنید؟!

از لغو تحریم سگ تا واردات دسته بیل و تخمه آفتابگردان/ برجام یعنی یک فضا و تنفس جدید!

این مسائل در حالی اتفاق می افتد که دو روز پیش مجلس آمریکا تصمیم گرفت قانون تحریم های ایران را مجددا برای ۱۰ سال دیگر تمدید نماید.

از لغو تحریم سگ تا واردات دسته بیل و تخمه آفتابگردان/ برجام یعنی یک فضا و تنفس جدید!

به گزارش ۸دی، این روزها مسئولین دولتی به خصوص شخص رئیس جمهور محترم و مقامات ارشد دولت یازدهم، در سخنرانی ها و صحبتهایشان به بهانه ها و مناسبت های  مختلف خبر از لغو ۱۰۰ تحریم و باقی ماندن تعداد ناچیز و انگشت شماری از تحریم های هسته ای می دهند و فرمایشات این عزیزان در این خصوص، بسیاری از مردم را دچار سردرگرمی مفرط کرده است. در حالی که رئیس جمهور محترم و برخی وزرا و معاونین وی، بر لغو تحریم های اصلی در چارچوب توافق برجام تاکید و تصریح دارند اما از سویی این روزها مشاهده می شود که بخشی از اعضای اصلی تیم مذاکره کننده هسته ای مانند: محمدجواد ظریف، عباس عراقچی و علی اکبر صالحی از عدم پایبندی آمریکا به تعهدات خود در چارچوب برجام  و کارشکنی غربی ها در این رابطه خبر می دهند.

در همین راستا و در یکی از تازه ترین اظهارات، می توان به صحبتهای دیروز علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشور اشاره کرد.  صالحی اخیرا گفته است: “من در مصاحبه با یک خبرگزاری عربی گفتم: «برخی بانک های بزرگ هنوز به طور کامل با ما همکاری نمی کنند»، در صورتیکه باید می گفتم «کل بانک های بزرگ هنوز هیچ همکاری با ما نکرده اند». این موضوع الان مشهود است و همه به این موضوع اعتراف دارند؛ تا بانک های بزرگ نیایند کارهای بزرگ انجام نمی گیرد”.

وی در ادامه بیان داشته است که: “به عنوان یک «هموطن» می گویم که یکی از بدعهدی های آنها بحث ویزا بود که من به همتای آمریکایی خود در این موضوع فشار وارد کردم و آنها قول هایی دادند. ما انتظار داشتیم بعد از برجام، همکاری های بین المللی با ایران افزایش یابد و این موضوع مفروض گرفته شده بود، اما درست یکی دو روز پس از اجرایی شدن برجام آنها آمدند و مشکل ویزا را ایجاد کردند”.

رئیس سازمان انرژی هسته ای کشور  اظهار داشته است که: “خود این موضوع یک مانع بر سر راه همکاری ها است که به نظرم اقدام خلاف انتظاری بود که از طرف مقابل بر خلاف گسترش همکاری در زمینه های علمی با ایران رخ داد. پیش از آن اساتید اروپایی به راحتی به ایران می آمدند و دانشگاه های ما و آنها ارتباطات خوبی داشتند، اما هم اکنون بسیاری از آنها یا نمی آیند و یا احتیاط می کنند”.

پیش از این نیز آقای سیف رئیس کل بانک مرکزی دستاوردهای برجام را «تقریباً هیچ» دانسته بود و آقایان ظریف و عراقچی هم تاکید کرده بود که تحریم ها فقط روی کاغذ برداشته شده و در عمل کماکان وجود دارد.

با این وجود باید از جناب رئیس جمهور محترم سوال نمود که منظور جنابعالی از برداشته شدن ۱۰۰ تحریم اصلی کدام تحریم ها می باشد؟ مردم حرف چه کسایی را باور کنند؟ حرف جنابعالی یا تیم مذاکره کننده ی هسته ای که ابراز می دارند تحریم های اصلی همچنان دست نخورده باقی مانده اند؟

با فرض این تصور که اظهارات اعضای مذاکره کننده ی هسته ای کاملا غلط و اشتباه است و همه ی محدودیت های مالی و بانکی و بیمه ای برداشته شده و شرایط تحریم ها دقیقا به گونه ای است که جناب رئیس جمهور می فرمایند، با این وجود چرا لفو ۱۰۰ تحریم مورد اشاره رئیس جمهور تاثیری بر زندگی مردم و به خصوص اقشار کم درآمد جامعه نگذاشته است؟ مگر وعده نداده بودید با اجرای برجام و لغو تحریم ها شاهد رونق اقتصادی و حل مشکلاتی نظیر بیکاری و افزایش درآمدها و بی نیازی مردم به یارانه ۴۵ هزارتومانی خواهیم بود؟ مگر غیر از این است که مردم با امید عمل به چنین وعده هایی شما را به کرسی قوه ی مجریه نشاندند؟

واردات دسته بیل و تخمه آفتابگردان از گرجستان و روسیه

البته شاید حق با رئیس جمهور محترم باشد! و همانگونه که قبلا اشاره نموده اند،۱۰۰ تحریم برداشته شده و برجام دروازه ی جدیدی به روی گشوده است. دروازه ای گشاد که شامل واردات دسته بیل و تخمه آفتابگردان از مرز آستارا شده است و موجب خوشحالی بخش اعظمی از مردم کشورمان شده که تا قبل از این از نبود دسته بیل  و تخمه آفتابگردان رنج وافری را متحمل می شدند!

واردات گدا از کشور میانمار!/ توریست ها و گردشگرانی که گدایی می کنند!

همین دو روز پیش نیز حسین هاشمی استاندار تهران در جمع خبرنگاران گفته است: “اخیرا ۸۰ متکدی اهل کشور «میانمار» را از سطح شهر تهران جمع آوری کردیم که اغلب آنها دارای ویزای گردشگری بودند ولی با استفاده از این نوع روادید به تکدی گری در تهران مشغول بودند، وی در ادامه گفته است: شمار چشمگیری از متکدیان نیز از اتباع کشورهای پاکستان و هندوستان می باشند”. ظاهرا دولت به جای بالابردن اعتبار پاسپورت ایرانی به دنبال اعتبار بخشیدن به پاسپورت خارجی ها بوده تا به عنوان گردشگر و توریست به کشور آمده و تکدی گری نمایند. احتمالا منظور رئیس سازمان گردشگری و میراث فرهنگی از بالا رفتن میزان ورود توریست و گردشگران به کشور، همین متکدیان میانماری و پاکستانی و هندی بوده است.!

لغو تحریم سگ موادیاب !

همچنین اخیرا معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه کشورمان از گشایش در واردات سگ موادیاب به دنبال لغو تحریم‌ها خبر داده است. وی گفته است که: تحریم سگ موادیاب لغو شده و از چند کشور از جمله فرانسه و استرالیا سگ وارد کردیم.

به قول یاسر جبرائیلی “اگر آقای قشقاوی معاون دکتر ظریف می گویند تحریم سگ موادیاب لغو شده، از فرانسه و استرالیا سگ وارد کردیم” و اگر این مسئله دستمایه طنز شده، بر آقای قشقاوی نباید خرده گرفت. ایشان یا باید بگویند تحریم‌های بانکی و مالی رفع شده، که نمی‌توانند چون نشده، یا اینکه بگردند و چیزی برای گفتن پیدا کنند. آب معدنی اتریشی ۶۰ هزار تومانی هم بعد از برجام وارد شده و مشکل آب خوردن مردم را حل کرده است. باز هم می‌توان از این موارد یافت و به مردم گزارش داد”.

همه‌ی اینها در حالی اتفاق می‌افتد که همین دو روز پیش مجلس نمایندگان آمریکا تصمیم گرفته است قانون تحریم های ایران(ASI) را مجددا برای ۱۰ سال دیگر تمدید کرد. قرار بود طبق بند B  از بخش ۱۳ قانون تحریم های ایران، این قانون در روز ۳۱ دسامبر ۲۰۱۶ یعنی آخرین روز کاری اوباما در کاخ سفید لغو شود.

در پایان جا دارد که سپاسگذاری جانانه‌ای از جناب روحانی رئیس جمهور محترم و وزیر امور خارجه  وی در دولت فخیمه تدبیر و امید نموده و از زحمات سه ساله‌ی این عزیزان در اجرای برجام و ریخته شدن دیوار تحریم و باز شدن دروازه های پیشرفت و رونق اقتصادی به روی کشور، صمیمانه تشکر کنیم.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه