اقتصاددان اصلاح طلب:

آقای روحانی از دغدغه های جناحی دست بردارد و به فکر اقتصاد باشد

اقتصاددان اصلاح طلب گفت: بینش حاکم بر دولت در زمینه جذب سرمایه های خارجی باید دستخوش تحولات بنیادی شود.

آقای روحانی از دغدغه های جناحی دست بردارد و به فکر اقتصاد باشد

به گزارش ۸دی، یک اقتصاددان اصلاح طلب گفت: آقای روحانی باید از دغدغه های جناحی دست بردارد و به فکر بقای اقتصاد کشور باشد.
به گزارش «نسیم آنلاین» فرشاد مومنی اقتصاددان اصلاح طلب مجدداً از دولت یازدهم انتقاد کرد و گفت: مسئله اساسی این است که همه افرادی که دل در گرو نظام جمهوری اسلامی و بقای ایران دارند و در ساختار قدرت نیز دارای جایگاهی هستند، باید دست به دست یکدیگر داده و برای نجات اقتصاد ایران اختلاف ها و تعارض منافع با یکدیگر را لااقل به صورت موقتی کنار بگذارند و به هم کمک کنند تا از طریق یک بازآرایی سیستمیک در ساختار نهادی بتوانیم به سمت رشد با کیفیت حرکت کنیم. رئیس جمهور در این ۶ ماه کاری که می تواند انجام دهد بستر نهادی و فکر این حرکت یعنی رشد با کیفیت را فراهم کنند. او باید از دغدغه های جناحی و تک ساحتی دست برداشته و با یک رویکرد فراگیر ملی بستری را فراهم کند که توافق بر سر بقای اقتصاد کشور هرچه زودتر فراهم شود.
وی تصریح کرد: برای رسیدن به رشد با کیفیت دو پیشنهاد دارم. نخست اینکه همه خطاهای راهبردی که در فرایند تدوین، تصویب و ارسال لایحه برنامه ششم از سوی دولت به مجلس صورت گرفته، اصلاح شود. هر چه سریع تر یک فراخوان ملی داده شود برای اینکه سند برنامه ششم یک سند توسعه ای با کیفیت شود. بنابراین توجه رئیس جمهور و رئیس مجلس را به این مسئله جلب می کنم که رئیس محترم سازمان برنامه و سخنگوی دولت هر بار که در معرض هر نقدی نسبت به لایحه های بی کیفیت برنامه قرار می گیرند، ماجراها را به سند برنامه ارجاع می دهند، در حالی که این سند برنامه مبنای قانونی ندارد و آن را می توان در حد گزارش ضعیف کارشناسی ارزیابی کرد که در سازمان برنامه تهیه شده است. این سند در دانشگاه علامه طباطبایی مورد بررسی قرار گرفت.
این اقتصاددان گفت: این نگاه و تحلیل اجمالی حکایت از این امر مهم دارد که این سند به طرز غیرمتعارفی از انبوهی از ضعف های تجربه شده در تاریخ برنامه ریزی ایران برخوردار است. سند برنامه ششم در مجموع حاوی ۲۹۴ هدف کلی، ۶۵۴ راهبرد و ۱۵۵۱ سیاست کلی است و هر فرد که الفبای توسعه، حدود ظرفیت اجرایی کشور و میراث به جا مانده از دولت احمدی نژاد را بداند، به سهولت متوجه می شود پیگیری همه این اهداف کلی، راهبردها و سیاست ها برای یک دوره پنج ساله و حتی برای یک دوره ۵۰ ساله غیر ممکن است. بنابراین همه ارجاع های تبلیغاتی به سند ششم توسعه از سوی سخنگوی دولت مبنا و اساسی ندارد.
مومنی افزود: سخنگوی دولت در نخستین مصاحبه خود پس از ابلاغ سیاست های کلی برنامه ششم تصریح کرد: «اگر قرار باشد طی سال های برنامه ششم به طور متوسط یک رشد هشت درصدی اتفاق بیفتد، برآوردهای سازمان برنامه بیانگر آن است که باید حداقل هزار میلیارد دلار صرف سرمایه گذاری در این چند سال شود» که این خود به نحوی تلاش برای تعویق به محال است.
وی تصریح کرد: سند برنامه را از زاویه اقدامات و فعالیت هایی که در سند مذکور اجرای آن ضروری است ولی برای آنها برآوردی از منظر منابع ریالی و ارزی صورت نگرفت ارزیابی کردیم. ملاحظه شد که در مجموع برای پیگیری اهداف سند برنامه حداقل برای یک دوره پنج ساله دو هزار میلیارد دلار ارز مورد نیاز خواهد بود.
بنابراین از منظر افراط بر تعداد اهداف راهبردها و سیاست ها و نیز از منظر تجهیز این میزان منابع ارزی ناممکن است. بنابراین آنچه از سوی دولت به عنوان یک سند برنامه عرضه شده است، یک سند کاملاً فاقد اعتبار علمی و مطلقاً غیر قابل تحقق است. از این رو توصیه راهبردی ما به رئیس جمهور این است که از همه ظرفیت های موجود فکری کشور از طریق یک فراخوان ملی و فراجناحی کمک گرفته شود تا بتوان یک برنامه میان مدت با کیفیت تهیه کرد.
این اقتصاددان ادامه داد: بینش حاکم بر دولت در زمینه جذب سرمایه های خارجی باید دستخوش تحولات بنیادی شود و این تحول بنیادی ناظر بر چند جهت گیری اصولی است. جهت گیری اول این است که رئیس جمهور و تیم دولت باید به این تجربه تاریخی جهانی اهمیت بیشتری دهند که در کل قرون نوزدهم و بیستم حتی یک تجربه موفق در زمینه جذب سرمایه خارجی وجود ندارد، مگر اینکه آنها قبلاً توانسته باشند از موفقیت ها و ظرفیت های سرمایه انسانی و مادی داخلی به شکل با کیفیت و ثمربخش استفاده کرده باشند. تا زمانی که کشور رتبه های اصلی خود را در جهان در تراز سرمایه های انسانی و مادی به دست نیاورد، محال است که بتوانیم با ساختار نهادی کنونی به صورت کارآمد از سرمایه خارجی نیز استفاده کنیم.

منبع: کیهان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه