وزیر سابق نفت:

گشایشی در برجام ایجاد نشده که ترامپ جلوی آن را بگیرد

میرکاظمی وزیر سابق نفت و نماینده مجلس نهم گفت: اینکه دولت می‌گوید ۹۷ مورد تحریم برداشته شده، پنج تای‌آن را با ذکر مثال نام ببرد.

گشایشی در برجام ایجاد نشده که ترامپ جلوی آن را بگیرد

به گزارش ۸دی، سیدمسعود میرکاظمی درباره عملکرد اقتصادی دولت یازدهم با اشاره به سخنان رئیس و برخی اعضای دولت اظهار کرد:‌ اینکه دولت می‌گوید ۹۷ مورد تحریم برداشته شده، پنج تایش را نام ببرد. واقعیت این است که پس از برجام دولت، کنگره و سیستم‌های امنیتی آمریکا اعلام کرده‌اند که اجازه نمی‌دهیم ایران نفس بکشد.
وی با ذکر مثالی درباره ادعای رفع تحریم کشتیرانی گفت: کشتیرانی وقتی نمی‌تواند پول بگیرد چگونه بارگیری کالا کند. وقتی سیستم بانکی نمی‌تواند عمل کند عملا کشتیرانی هم نمی‌تواند فعالیت داشته باشد.
نماینده مجلس نهم با تاکید بر اینکه گره زدن مشکلات اقتصادی کشور به تحریم، آدرس غلطی بود که دادند و عمل کردند افزود: در حالی که ۲۰ درصد مشکلات ما به تحریم ربط داشت آن را ۸۰ درصد جا زدند و این به دلیل اعتماد بی‌موردی بود که به خارج داشتند به همین دلیل رکود عمیق‌تر و رشد نقدینگی بیشتر شد اما پول کمتری به بخش عمرانی تعلق گرفت و اشتغالی ایجاد نشد.
میرکاظمی درباره تبعات اقدامات  دولت گفت: برای رفع مشکلات متوسل شده‌اند به بی‌انضباطی  مالی و اقتصادی یعنی برداشت از صندوق توسعه ملی یا تسعیر نرخ ارز. ضمن اینکه ضریب جینی در حال افزایش است و نرخ بیکاری به ۱۲/۵ درصد رسیده که اگر شاخص درست بشود به بالاتر از این هم می‌رسد. کارخانجات در ۳/۵ سال گذشته وضعیت بدتری پیدا کردند به همین دلیل وقتی ادعا می‌کنند از رکود خارج شده‌ایم مجلس و مردم قبول نمی‌کنند.
وی با اشاره به سرنوشت برجام پس از انتخاب ترامپ اظهار کرد: ترامپ در بحث برجام همین سیاست اوباما را ادامه می‌دهد. کدام گشایش ایجاد شده که ترامپ بخواهد جلوی آن را بگیرد؟‌ اینکه عده‌ای مردم را از ترامپ بترسانند تا توافقات جدیدی امضا کنند، سیاستی نخ‌نماست. بعضی هیلاری کلینتون را فرشته نجات می‌دانستند و فکر می‌کردند ترامپ جهنم ایجاد می‌کند اما واقعیت این است که سیستم آ‌مریکا استعماری است و منافعش با جمهوری اسلامی در تضاد است. عده‌ای بودند که اگر کلینتون می‌آمد ذو‌ق‌زده می‌شدند در حالی که او می‌گوید به ۱۲۰ کشور رفتیم تا داعش ایجاد شود. سلاح‌های آمریکایی خون بچه‌های یمنی و عراقی و سوری را می‌ریزد. آمریکایی‌ها امکانات بی‌حساب می‌دهند و عوامل منطقه‌ای‌شان با موشک، نفر را هدف می‌گیرند. واقعیت این است که فرقی بین ترامپ و کلینتون نیست چرا که اولویت اول آنها رژیم صهیونیستی است.
وزیر اسبق نفت با بیان  اینکه پول فروش نفت همین الان هم بلوکه می‌شود افزود: یکی از دلائل رشد نقدینگی تبدیل پول بلوکه شده به ریال توسط بانک مرکزی است. تولید نفت هنوز به میزان قبل از تحریم نرسیده ضمن اینکه آقایان باید توضیح بدهند که آیا نفت را به قیمت خوب می‌فروشند یا با تخفیف و چه میزان از پولش برمی‌گردد و چقدر آن بلوکه می‌شود.
میرکاظمی ادامه داد: با این شیوه صادرات، اگر نفت صادر نکنیم تفاوت چندانی نمی‌کند چرا که نقد کردن پول آن به ریال، اثری مشابه استقراض از بانک مرکزی برای کشور دارد. وی با اشاره به اینکه پول‌های بلوکه شده نفت را به صندوق توسعه ملی داده‌اند افزود: یکی از دلائلی که نقدینگی از ۴۷۰ هزار میلیارد در پایان دولت دهم به ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان در حال حاضر رسیده همین مسئله است.
وزیر اسبق نفت از یک عمل خسارت‌بار دیگر از سوی دولت یازدهم خبر داد و گفت، چینی‌ها در شرایط تحریم، قرارداد بیع متقابل برای میدان آزادگان امضا کردند اما آقایان به محض اینکه آمدند با یک ذهنیت غلط آنها را بیرون کردند. امروز چینی‌ها ادعای خسارت کرده‌اند و مبالغ زیادی را مطالبه می‌‌کنند به همین دلیل آقایان کانال می‌زنند که اگر کسی می‌تواند چینی‌ها را برگرداند.
میرکاظمی با یادآوری پیشرفت‌های حاصل شده در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: مشکلات ما از زمان  دولت سازندگی شروع شد که راهبرد جایگزینی واردات را به جای توسعه صادرات پایه‌گذاری کردند. با این راهبرد اگر تحریم و رکود هم نبود خیلی از واحدهای اقتصادی ما با ۱۰۰ درصد ظرفیت کار نمی‌کردند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه