رئیس انجمن حمایت از بیماران دیابتی کشور:

عامل اصلی ابتلا به دیابت استرس است / کنترل قند خون با مصرف مواد مخدر دروغ است

رئیس انجمن بیماران دیابتی کشور گفت: باور برخی است که مصرف مواد مخدر باعث کنترل قندخون می شود که این مسئله را تکذیب می کنم.

عامل اصلی ابتلا به دیابت استرس است / کنترل قند خون با مصرف مواد مخدر دروغ است

به گزارش ۸دی، به مناسبت ۲۳ آبان ماه روز جهانی دیابت به گفتگو با دکتر امیدی رئیس انجمن حمایت از بیماران دیابتی کشور پرداختیم که مشروح آن را می توانید در ذیل مطالعه کنید.
۸دی: بیوگرافی مختصری از خود و عملکردتان بفرمایید؟
دکتر امیدی اهل سیامزگی غرب گیلان، دارای فوق تخصص آلرژی و ایمانولوژی از دانشگاه علوم پزشکی تهران هستم. سال ۱۳۷۳ انجمن دیابت گیلان را پایه گذاری کردم، سال ۸۰ انجمن کشوری شد و در حال حاضر بین المللی است. من استاد دانشگاه ام و در کمیته سلامت مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال خدمت به مردم هستم. اخیرا مشغول تشکیل فراکسیون دیابت در مجلس شورای اسلامی با هدف تصویب قوانین حمایتی از جمعیت ۸ میلیونی بیماران دیابتی هستیم.
۸دی: مختصری درباره بیماری دیابت (بیماری قند) توضیح دهید؟
متاسفانه ۱۰% جمعیت کشور ما مبتلا به دیابت هستند و مهم این است که ۷۰% آنها از بیماری خود اطلاع ندارند، فرضا استان گیلان ۲/۵۰۰/۰۰ نفر جمعیت دارد، ۱۰% یعنی حدود ۲۵۰/۰۰۰ نفر مبتلا دارد اما بیماران شناسایی شده این منطقه بیش از ۴۰/۰۰۰ نفر نیستند یا بهتر بگویم حدود ۲۰۰/۰۰۰ نفر دیابتی وجود دارد که از بیماری خودآگاه نیست.

به مردم توصیه میکنم به مناسبت روز و هفته دیابت، همه ی افراد ۲۵ سال تست کنترل قندخون بدهند. دفتر انجمن دبابت گیلان سالهاست خدمات ویزیت، آموزش و دستگاه قند خون رایگان می دهد و در صدد انجام بیمه های تکمیلی بدون حمایت دولت است. از خیرین می خواهیم برای شناسایی افراد دبابتی و جلوگیری از عوارض ناشی از دیابت از ما حمایت نمایند.

بهتر است قبل از آنکه بیماری قند وارد عوارض خطرناک شود و بیمار دچار نواقص چشمی، کلیوی و قطع عضو شود، با یک آزمایش ساده، در صورت بالا بودن قند خون ناشتا بالای ۱۲۶، با کارهای تکمیلی، بیماری تشخیص قطعی شود. این بیماران مشکلات بیمه ای در بحث دارو و درمان و بستری دارند.

خدمات ما بدون کمک دولت در حد ویزیت رایگان و پیگیری بیمه های درمانی است ولی انجمن بعنوان یک سازمان غیر دولتی کفاف نمی دهد و نمی تواند. فکرمی کنم با  ۴۰_۵۰ انجمن دیابت در کشور هم سازماندهی جمعیت مبتلا به دیابت مشکل است.
۸دی: معمولا چه قشر سنی در گیر دیابت هستند؟
دیابت تیپ ۱ از بدو تولد وارثی است و بیمار تا پایان عمر باید انسولین مصرف کند و این تیپ حدود ۱۰% کل دیابتی ها هستند، ۹۰% دیگر تیپ۲ و سن بالای ۲۰ سال هستند و می توانند با قرص و ورزش بیماری را کنترل کنند.

دلیل اصلی دیابت در بین عوامل محیطی، استرس است و با مشکلات جامعه افزایش می یابد که متاسفانه به دلیل زندگی ماشینی و سبک ناسالم زندگی و درست نبودن الگوی مصرف و غذاهای فست فود و صدمات روحی و روانی در اثر مشکلات مالی اجتماعی و بیکاری جوانان، مبتلایان به دیابت افزایش می یابند.
۸دی: علائم نشان دهنده بیماری دیابت چیست؟
بیمار مبتلا به دیابت پیشرفته دچار پرادراری، خستگی و تشنگی است، افراد دارای اضافه وزن و عدم تحرک و مشاغل پراسترس بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند.
۸دی: دارو و انسولین مورد نیاز بیماران در کشور ما تولید می شود؟
بخشی در ایران تولید می شود بخشی وارداتی است. ما در مسئولیتمان سعی داریم با حمایت از تولید کنندگان داروی دیابت در کشور، از واردات آن جلوگیری کنیم. تفاوت انسولین و داروی ایرانی و خارجی با توجه به کیفیت تولید داخلی، موجب نگرانی مصرف کننده ها نباشد.درحال حاضر با برداشتن تحریمها و وضعیت پسابرجام تامین دارو توسط بیماران چندان دچارمشکل نیست.
۸دی: توصیه شما برای بیماران دیابتی چیست؟
بیماران دیابتی حتی در منزل، با توجه به بی حسی کف پا که از عوارض این بیماری است، پا برهنه راه نروند چرا که کوچکترین زخم ناحیه پاممکن است سرآغاز لطمات جبران ناپذیر قطع عضو برای آنها شود.

برای تغذیه عموم جامعه بویژه افراد دیابتی از برنج قهوه ای سبوس دار استفاده کنند، توسط پزشک معالج عمومی و آموزش دیده، تحت کنترل دایمی باشند و از خرید و مصرف خود سرانه دارو بپرهیزند.

در ضمن باور غلط برخی بر این است که مصرف مواد مخدر باعث کنترل قند خون می شود که جا دارد این مسئله را تکذیب کنم.

انتهای پیام/

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه