ابومحمد عسگرخانی در گفتگو با 8دی:

تمام تخم مرغ‌های دولت یازدهم در سبد آمریکا است / روابط حسنه ایران با دنیا قربانی رابطه با آمریکا شد

کارشناس روابط بین الملل گفت: دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم کاملا تک بعدی بوده و تمام نگاه خود را معطوف به آمریکا کرده است.

تمام تخم مرغ‌های دولت یازدهم در سبد آمریکا است / روابط حسنه ایران با دنیا قربانی رابطه با آمریکا شد

ابومحمد عسگرخانی در گفتگو با خبرنگار ۸دی با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی باید دارای سه محور ساختار، دستور کار و فرآیند باشد اظهار داشت: ساختاردستگاه دیپلماسی تغییر چندانی نکرده است و فرق زیادی با دوران احمدی نژاد ندارد اما دستور کار دولت یازدهم کاملا تغییر کرده است.

وی با تاکید براینکه دستگاه دیپلماسی فعلی صرفا تک بعدی فعال بوده است گفت: نگاه دولت یازدهم فقط به برنامه های هسته ای بوده و سایر دستور کارهای مهمی که مطرح می باشد مد نظر قرار نگرفته است و این تک بعدی نگری پیامدهایی برای ایران داشته است.

کارشناس روابط بین الملل با بیان اینکه تمام انرژی دستگاه دیپلماسی و تمام امید و توقعات اش محدود به برنامه های هسته ای و برجام شده است تصریح کرد: این بسیار تک بعدی نگری است، دستگاه دیپلماسی ما روابط با دنیا را محدود کرده است به فعالیت در خصوص برجام در صورتی که روابط ما فقط با آمریکا نیست و ما باید با تمام دنیا رابطه داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه دولت یازدهم نتوانسته است حداقل روابط اکثر کشورهای دنیا که به طریقی با ایران رابطه سیاسی داشته اند را حفظ کند اظهار کرد: به هر حال ایران  توانسته بود در طول سال های گذشته روابطی را با کشورهای مختلف از جمله کشورهای آمریکای لاتین ایجاد کند اما در چند سال اخیر کلیه روابط ما با کشورهای اطراف ایالات متحده که همچون ایران با سیاست های امریکا همسو نیستند مخدوش شده است.

عسگرخانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در گذشته همواره همسو با کشورهای آمریکای لاتین که خود را از آمریکا جدا کرده بودند و همسو با آن نبودند عمل می کرد اظهار داشت: اما دیپلماسی فعلی دقیقا برعکس عمل کرده است و در حالی که زمینه های خوبی برای همکاری با کشورهای آمریکای لاتین وجود داشت این کار را نکرد و ما نتوانسته ایم با کشوری همچون ونزوئلا که با ایران در اوپک هم پیمان است ارتباط برقرار کنیم.

کارشناس روابط بین الملل با تاکید بر اینکه تک بعدی بودن سیاست خارجه دولت یازدهم به آمریکای لاتین ختم نمی شود و به روابط با اروپا هم سرایت کرده است گفت: زمینه هایی برای کار با اروپای جنوبی وجود دارد اما هیچ کاری تا کنون صورت نگرفته و تمام تخم مرغ های سیاسی ما در یک سبد گذاشته شده و آن هم سبد آمریکا است، هر چند درست است که ایالات متحده کشور قدرتمندی می باشد اما تنها کشور قدرتمند نیست، بنابراین نباید دستگاه دیپلماسی خود را محدود به یک کشور می کرد و اروپا را از دست می داد.

وی با اشاره به اینکه تک بعدی نگری دستگاه دیپلماسی در حوزه روابط با آفریقا هم ادامه پیدا کرده است تصریح کرد: جمهوری اسلامی شروع به برقراری رابطه ی حسنه با آفریقا کرده بود و سرمایه گذاری هایی در آنجا انجام شده بود و رابطه ی خوبی با کشورهای آفریقایی برقرار کرده بود که متاسفانه در دولت یازدهم این ارتباطات نیز کاملا به صورت تعلیق درآمده است.

عسگرخانی با بیان اینکه در خصوص روابط با چین و هند نیز کار جدیدی صورت نگرفته است اظهار داشت: اگر بخواهیم جمع بندی کنم باید بگویم دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم کاملا تک بعدی و تک محوری بوده است و تمام نگاه خود را معطوف به رابطه با آمریکا کرده است و در رابطه با سایر کشورها یک سیاست خارجی منفعل داشته است.

کارشناسی روابط بین الملل سفرهای هیات ها و شرکت ها به ایران را تبلیغاتی داشت و افزود: شرکت های خارجی تاکنون فقط مشغول ارزیابی بوده اند و وقتی پای قرارداد می رسد دوباره می گویند ما هنوز نمی توانیم اعتماد کنیم برای سرمایه گذاری و این سفرهای متعددی که از کشورهای مختلف همچون سنگاپور، ایتالیا و … مشاهده می کنید بیشتر دیدارهای خوب و تفریحی بوده است و در عمل آن رفت و آمد ها تبدیل به قرارداد، منشور و اساسنامه نشده است.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه