عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع):

نقش و تاثیر اصلاح شبکه بانکی بر اقتصاد، بیشتر از برجام است

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اثر شبکه بانکی ما روی اقتصاد ایران ۶۰ درصد است ولی در مقابل برجام تنها اثر ۵ درصدی دارد.

نقش و تاثیر اصلاح شبکه بانکی بر اقتصاد، بیشتر از برجام است

به گزارش ۸دی، دکتر حجت‌الله عبدالملکی با بیان اینکه تأثیرات اقتصادی انتخاب ترامپ روی اقتصاد ایران تنها روانی است، به فارس گفت: در همین مدت کوتاه، ۱۵۰۰ واحد بورس ایران افت کرده است و احتمال دارد این اتفاق در هفته آینده که بورس دوباره شروع به کار می‌کند ادامه داشته باشد، ولی این یک اتفاق روانی است، وگرنه اوباما، کلینتون یا ترامپ اثری روی اقتصاد ایران ندارند.
وی افزود: شبکه بانکی ما به تنهایی اثرش روی اقتصاد ایران ۶۰ درصد است و در مقابل برجام ۵ درصدی، چرا به فکر اصلاح شبکه بانکی نیستیم.
این استاد اقتصاد ادامه داد: در آمریکا دو دسته از امور تحت‌تاثیر رئیس‌جمهور نیستند، اول سیاست‌های خارجی و دوم سیاست‌های اقتصادی دولت. وظیفه این امور با تیم‌ها و اندیشکده‌های راهبردی است که عمدتا با تغییر دولت‌ها  تغییر نمی‌کنند.عبدالملکی با بیان اینکه برجام در مجلس جمهوریخواه تصویب شد، تصریح کرد: ترامپ برجام را پاره نخواهد کرد و سیاست خارجی آنها این نیست که برجام را فسخ کنیم. نباید فراموش کنیم که کنگره جمهوریخواه آمریکا به برجام رأی دادند، پس همان‌هایی که به اوباما گفتند برجام را امضا کن، از ترامپ هم می‌خواهند که به برجام پایبند باشد.
وی در‌باره اینکه چرا اقتصاد ما تا به این حد تحت‌تأثیر اخبار و روانی است، گفت: اقتصادهایی که با یک خبر دچار نوسان می‌شوند، اقتصاد روانی نام دارند. اقتصاد ایران در این سه سال روانی شده است.
عبدالملکی در تشریح دلایل روانی شدن اقتصاد ایران تأکید کرد: ما در چارچوب مذاکرات، وعده و وعیدهایی را به مردم دادیم، آقایان گفتند مذاکره می‌کنیم و به دنبال آن محیط‌زیست، اشتغال، رکود و تورم حل می‌شود که هیچ‌کدام درست نشد، حتی تحریم‌ها هم لغو نشد.
وی با بیان اینکه رشد پایدار تحت‌تأثیر شناخت به وجود می‌آید و نه توهم، گفت: ما در این سه سال آنقدر توهم به اقتصاد ایران تزریق کردیم که به کلی اقتصاد ما روانی شده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه