استاندار گیلان مطرح کرد:

رتبه برتر گیلان در بهبود فضای کسب و کار / نرخ بیکاری در استان ۹.۹ درصد است

استاندار گیلان گفت: در شش ماهه نخست سال جاری با نرخ بیکاری ۹.۹ درصد، گیلان رتبه بیست و چهارم در نرخ بیکاری را داراست.

رتبه برتر گیلان در بهبود فضای کسب و کار / نرخ بیکاری در استان ۹.۹ درصد است

به گزارش ۸دی، استاندار صبح امروز در گردهمایی مدیران ارشد وزارت صنعت،معدن و تجارت، پیشنهاد تأسیس دفتر نمایندگی صندوق توسعه دریایی در گیلان را ارائه کرد و گفت: با توجه به ویژگی‌ها و نیازمندی‌های خاص استان گیلان در صنایع دریایی با همکاری استانداری گیلان و وزارت صنعت، معدن و تجارت و صندوق توسعه دریایی، دفتر نمایندگی این صندوق تا پایان سال جاری در استان تأسیس شود.

محمدعلی نجفی در این گردهمایی گه در سالن همایش های غدیر استانداری با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد با اشاره به اینکه استان گیلان دارای مرز آبی با چهار کشور حاشیه دریای خزر و مرز زمینی با جمهوری آذربایجان است اظهار داشت: منطقه آزاد انزلی بعنوان تنها منطقه آزاد شمال کشور و منطقه ویژه اقتصادی بندرآستارا با دو مرز رسمی دریایی و خشکی در استان گیلان قرار دارد.

وی ظرفیت عملیاتی بنادر استان را در حال حاضر در حدود ۱۰ تا ۱۱ میلیون تن در سال عنوان و افزود: بزودی این میزان ظرفیت به ۱۷ میلیون تن و طی پنج سال آینده به ۳۵ میلیون تن خواهد رسید.

نماینده عالی دولت در گیلان به امکانات موجود در منطقه آزاد انزلی اشاره کرد و گفت: اتصال به راه آهن در سال ۱۳۹۶، آغاز احداث اسکله بندر در حال احداث کاسپین و تکمیل امور زیرساختی تا پایان سال ۹۵ با ظرفیت تخلیه و بارگیری ۲۲ میلیون تن کالا در سال، ظرفیت‌های قانونی ورود و خروج کالا و تجارت و صنعت این منطقه از موهبت های بزرگ برای استان به شمار می رود.

وی با بیان اینکه بر اساس چشم انداز ۱۴۰۴ صندوق توسعه صنایع دریایی، اهداف کلان و سیاست‌های کلی و اساسی را دنبال می کند اظهار کرد: صندوق در حوزه‌ی حمایت از صنایع دریایی، ترانزیت و صادرات مجدد، صادرات محوری و سایر اهداف و سیاست‌های صندوق گام بر میدارد.

 نجفی به ویژگی‌ها و نیازمندی‌های خاص استان گیلان در صنایع دریایی اشاره کرد و افزود: دارا بودن ۲۷۰ کیلومتر خط ساحلی، وجود صنایع دریایی شهید تمجیدی در استان، وجود ذخایر هیدروکربوری در حوزه نفتی سردار جنگل در استان و آغاز ساخت سایت پشتیبان آن در رودسر، فعالیت‌های گسترده استان در راستای پرورش ماهی در قفس و ضرورت حمایت از زنجیره‌ی صنایع دریایی مرتبط با آن و نیز نقش محوری گیلان در صادرات و واردات از دریایی خزر از جمله این ویژگی ها است.

استاندار گیلان همچنین پیشنهاد کرد با همکاری استانداری گیلان و وزارت صنعت، معدن و تجارت و صندوق، دفتر نمایندگی صندوق توسعه دریایی تا پایان سال جاری در استان تأسیس گردد.

وی به بهره برداری راه آهن قزوین – رشت با ظرفیت حمل سالانه ۱۰ میلیون تن کالا و ۴ میلیون نفر مسافر تا پایان دولت تدبیر و امید اشاره و خاطرنشان کرد: احداث راه آهن رشت- انزلی-‌ آستارا نیز هم اکنون آغاز شده که امیدواریم در مدت  زمانی ۵ ساله به راه آهن جمهوری آذربایجان، CIS و اروپا متصل شود.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه بیشتر زیرساخت های اساسی توسعه در گیلان فراهم است گفت: با تولید بیش از ۲ هزار و ۸۰۰  مگاوات برق در استان و مصرف آن در پیک به میزان هزار و ۶۵۰ مگاوات خوشبختانه در حدود هزار و ۲۰۰ مگاوات ذخیره تولید برق داریم.

وی گفت: در تأمین گاز و آب مورد نیاز استان به منظور توسعه هرچه بیشتر با هیچ تنگنایی مواجه نیستیم.

استاندار گیلان شهرک صنعتی سفیدرود با عرصه در اختیار ۷۵۰ هکتار را به عنوان یکی از بزرگترین شهرک‌های صنعتی شمال کشور عنوان و با اشاره به  شهر صنعتی رشت با مساحت ۶۲۰ هکتار گفت : تنها در این دو موقعیت یاد شده، بیش از ۲۰ هزار کارگر در واحدهای تولیدی مشغول به کار هستند.

نماینده عالی دولت در گیلان به افزایش ۴۰ درصدی صادرات و واردات از بنادر استان در شش ماهه نخست سال جاری اشاره و خاطرنشان کرد: این در حالیست که در مجموع بنادر کشور و حتی بنادر شمالی کشور با رشد منفی مواجه هستیم.

نجفی گفت: وجود ۳۳ موقعیت صنعتی شامل شهر، شهرک‌ها و نواحی صنعتی و مجتمع‌های کارگاهی از جمله مزیت‌های سرمایه‌گذاری در استان گیلان به شمار می‌رود.

وی به کسب رتبه برتر گیلان در بهبود مستمر فضای کسب و کار طی ۴ سال اخیر طبق  گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اشاره و تصریح کرد: گیلان پتانسیل بسیار خوبی را در جذب سرمایه‌گذاری داراست.

استاندار گیلان نرخ بیکاری استان گیلان در سال ۹۴ را طبق گزارش مرکز ملی آمار ایران ۱۱ درصد و جایگاه استان را رتبه هیجدهم عنوان کرد و افزود: در شش ماهه نخست سال جاری با نرخ بیکاری ۹.۹ درصد، گیلان رتبه بیست و چهارم در نرخ بیکاری را داراست.

وی اظهار داشت: این شاخص ها نشاندهنده آمادگی استان برای توسعه و جهش در این مسیر می‌باشد.

نجفی استان گیلان را با دارا بودن بیش از ۲.۵ میلیون نفر جمعیت و وسعتی معادل ۱۴ هزار و ۷۰۰  کیلومترمربع سومین استان پرتراکم کشور عنوان کرد و افزود: گیلان با تولید ۲.۴ درصد از GDP کشور در رتبه ۱۲  قرار دارد.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه گیلان در چند سال گذشته در سرانه تولید ثروت جزء ۱۰ استان آخر کشور قرار داشت گفت: هم اکنون گیلان در سرانه تولید ثروت در رده‌های ۱۵ تا ۱۶ کشور قرار دارد که امیدواریم طی دو تا سه سال آینده در بین ۱۰ استان برتر کشور قرار بگیریم.

وی با بیان اینکه معتقدم فرآیند صنعتی شدن تنها احداث واحدهای صنعتی نیست افزود: زنجیره‌ای بهم پیوسته از توسعه در امور فرهنگی، زیرساختی، اجتماعی و احداثی باعث صنعتی شدن یک کشور و یا استان می‌گردد.

نماینده عالی دولت در گیلان گفت: اگر ظرفیت میزان تولید درجایی افزایش یابد ولی همزمان توان بنیادهای مالی نظیر بانک‌ها در پشتیبانی مالی فرآیند تأمین و حتی تقاضا افزایش نیابد، آن فرآیند صنعتی شدن با شکست مواجه خواهد شد و یا با کمبود نقدیندگی در بخش تولید و یا بخش تقاضا مواجه می شود که نتیجه هر دو یکی است.

وی خاطرنشان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذیربط باید به این فرآیندها توجه ویژه کنند.

استاندار گیلان گفت: در مسیر توسعه توان داخلی، رفع مشکلات قانونی، تنگناها و حذف شدید بوروکراسی حاکم، فرهنگ سازی توجه به مصرف کالاهای داخلی و بهینه سازی مصرف و بسیاری از موارد مشابه باید در سرلوحه کار مدیران عالی کشور قرار گیرد.

وی افزود: در غیر این صورت امهال بدهی‌ها و پرداخت سرمایه در گردش تنها راهکار چاره مشکلات نخواهد بود.

نجفی به همت مدیران استان در کارگروه رفع موانع تولید، طی سال جاری اشاره و اظهار داشت: گیلان در هر دو شاخص تعداد و مبلغ تسهیلات پرداختی در رتبه‌های نخست و هم اکنون نیز در رتبه دوم در بین استان‌های کشور قرار دارد.

وی افزود: این توفیق نه تنها در بخش پرداخت تسهیلات بلکه در بخش‌های دیگر مصوب کارگروه نظیر امهال مجدد بدهی‌های واحدهای تولیدی به بانک‌ها، آب، برق، گاز، تأمین اجتماعی و امور مالی و… حاصل شده است.

استاندار گیلان به رویکردهای اقتصاد مقاومتی در استان اشاره و اظهار داشت: ایجاد و توسعه واحدهای دانش بنیان و شرکت‌های فناور با رعایت درون گرایی و مردمی کردن اقتصاد، گفتمان سازی و فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی، تقویت سرمایه‌های انسانی ، توسعه کارآفرینی، ارتقاء ظرفیت‌های تولید داخلی و تکمیل زنجیره‌های تولید از جمله این رویکردهاست.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه