در نخستین همایش ملی سالمندی مطرح شد؛

طی سه دهه آینده، سالمندان ۳۱ درصد جمعیت کشور را تشکیل خواهند داد

رئیس اداره‌ سلامت وزارت بهداشت گفت: در سال ۹۰، ۸/۲ درصد جمعیت سالمند بودند و در ۳۴ سال آینده این آمار به ۳۱ درصد می رسد.

طی سه دهه آینده، سالمندان ۳۱ درصد جمعیت کشور را تشکیل خواهند داد

به گزارش ۸دی، نخستین همایش ملی سالمندی دکتر حکیم زاده با محوریت توانبخشی و فیزیوتراپی، صبح امروز در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد.
میهمانان ویژه‌ ی این برنامه، شاهرخ یوسف زاده چابک، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان و رئیس همایش ملی سالمندی،  مهین السادات عظیمی رئیس اداره سلامت وزارت بهداشت؛ اسماعیل ابراهیمی رئیس هیئت ممتحنه بورد فیزیوتراپی ایران؛ جبار کوچکی نژاد دبیر کمیسیون تلفیق و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، محمد علی محسنی بندپی رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران و همچنین حسین حکیم زاده فرزند زنده یاد، دکتر حکیم زاده بودند.

در این مراسم، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان بیماری های غیر واگیر را مقوله ای مقهور در وزارت علوم پزشکی خواند و اظهار داشت : ۷۳ درصد علت مرگ و میر بیماریهای غیر واگیری چون دیابت، بیماری های قلبی و عروقی، هایپرتنشن و بیماری های مربوط به سالمندان است.

یوسف زاده تصریح کرد: طی چند دهه پس از پیروزی انقلاب، ۲۰ سال به عمر جامعه اضافه شده است. این طول عمر همانقدر که امیدوار کننده است تبعاتی نیز به دنبال دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان رسیدن به دوران سالمندی را نیازمند آمادگی هایی در طول زندگی دانست و افزود: تغذیه مناسب و ذخیره‌ی استخوانی می بایست پیش از سالمندی و از دوران جوانی و حتی نوجوانی صورت بگیرد. سبک و بهبود شرایط زندگی و مراعات های سلامتی نباید به دوران سالمندی موکول شود.

یوسف زاده ادامه داد: متأسفانه استان گیلان علیرغم ظرفیت و پتانسیل های مناسب، در زمینه‌ی توانبخشی پیشرفت چندانی نداشته است. امروز یکی از اهداف دانشگاه علوم پزشکی گیلان راه اندازی دانشکده‌ی توانبخشی است.

جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش با بیان اینکه دانشگاه محل اندیشه، تفکر و نوآوری است اظهار داشت: یکی از مشکلات اساسی مدیران این است که در زمان بحران به تصمیم‌گیری می پردازند، در حالیکه یک مدیر می بایست آینده نگر باشد.

دبیر کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دانشگاه و دانشگاهیان وظیفه دارند مدیران را بیدار کنند خاطر نشان کرد: با توجه به اطلاعات آماری تا سال ۲۰۱۵ حدود ۲ میلیارد نفر به پیری می رسند اما این بحران زودتر متوجه استان گیلان شده است!

وی افزود: دانشگاه می‌تواند حتی برای مدیریت مسئولان نسخه بپیچد، ما در برنامه‌ی ششم توسعه هیچ اثری از برنامه‌های توانبخشی برای سالمندان نداریم! اما آمادگی خود را برای اختصاص بخش عمده ای به برنامه ها و قانون گذاری های این مقوله برای کمک و حمایت از دانشگاهیان اعلام می کنم.

مهین السادات عظیمی رئیس اداره سلامت وزارت بهداشت، سالخوردگی را نه یک مشکل و بیماری بلکه یک موفقیت قلمداد کرد و اظهار داشت: برخلاف آنچه عده‌ای تصور می کنند سالخوردگی بحران نیست بلکه نشاندهنده‌ی این است که وضع بهداشت و سلامت یک جامعه بهبود پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: در سال ۹۰ میانگین عمر میانسالی ۷۴ سال بود، با توجه به افزایش امید به زندگی در افراد انتظار می رود که این آمار در سرشماری سال ۹۵ به بالای ۸۰ سال نیز برسد.

رئیس اداره‌ی سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه سالخوردگی تنها مختص کشور ایران نیست گفت: درصد جمعیت سالمندی در دنیا رو به افزایش است و این آمار در کشور های توسعه یافته بیشتر است. در سال ۹۰،  ۸/۲ درصد جمعیت سالمند بودند که پیش بینی می شود در ۳۴ سال آینده این آمار به ۳۱ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه