روز شمار تاریخ گیلان / 17 آبان؛

شهادت یکی از فرماندهان سپاه گیلان / دیدار فرمانده سپاه استان با هاشمی

در چنین روزی فرمانده سپاه گیلان با هاشمی رفسنجانی فرمانده عالی جنگ ملاقات و گفتگو کرد.

شهادت یکی از فرماندهان سپاه گیلان / دیدار فرمانده سپاه استان با هاشمی

به گزارش ۸دی، شانزدهم آبان ماه ۱۳۶۱ شمسی، سردار شهید «حمید رجبی‌ مقدم» جانشین فرمانده گردان صاحب الزمان(عج) در عملیات محرم و در منطقه موسیان به شهادت رسید. شهادت او مصادف با روز عاشورا بود (۱). حمید رجبی مقدم در سال ۱۳۳۷ در کهنه بازار انزلی متولد شد. وی در سال ۱۳۵۶ برای کمک و همچنین گسترده کردن فعالیتهایش وارد پرورشگاه شد. بعد از پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷ وارد کمیته انقلاب اسلامی شد و در ابعاد نظامی و فرهنگی و تبلیغی فعالیت های چشمگیری انجام داد.  با تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با سپاه همکاری کرد و بعد از گذراندن شش ماه دوره آموزش عالی فرماندهی در تهران به سمت جانشینی فرماندهی سپاه انزلی و فرمانده عملیات این شهرستان منصوب شد. شهید رجبی مقدم در سازماندهی سپاه رضوانشهر، آبکنار و چوکا نقش اساسی داشت. سرانجام وی عملیات محرم و در منطقه عین الخوش به شهادت رسید.

شانزدهم آبان ماه ۱۳۶۱ شمسی، ایوب عطایی از رزمندگان اهل شهرستان رودبار گیلان در موسیان به شهادت رسید.

شانزدهم آبان ماه ۱۳۶۱ شمسی، فرهاد رضایی از رزمندگان اهل شهرستان رودبار گیلان در دفاع مقدس به شهادت رسید.

شانزدهم آبان ماه ۱۳۶۱ شمسی، بهمن روشن از رزمندگان اهل روستای چسلی ماسال در دفاع مقدس به شهادت رسید.

شانزدهم آبان ماه ۱۳۶۱ شمسی، احمد تروال از رزمندگان گیلانی دفاع مقدس در عملیات محرم و در منطقه‌ی عین الخوش به شهادت رسید. شهید تروال متولد سیزدهم مرداد ماه ۱۳۳۹ روستای جسیدان آستانه اشرفیه بود.

شانزدهم آبان ماه ۱۳۶۴ شمسی، فرماندهان سپاه گیلان به ملاقات آیت الله هاشمی رفسنجانی رفتند. در این دیدار که اعضاى شوراى عالى فرماندهى و فرماندهان پایگاه‏هاى ناحیه گیلان حضور داشتند، آقای هاشمی گفت: «نقش سپاه در استان گیلان قابل اهمیت است و انقلاب همواره مرهون فعالیت‏هاى شماست. در اوایل انقلاب، ضدانقلاب در شهرهاى شمال، حاکمیتى براى مسلمانها قائل نبود و جنگل‏هاى شمال نیز براى آنها امیدى ایجاد کرده بود که خیال کنند با تقلید از نهضت مرحوم میرزاکوچک خان، می‌توانند اسمى براى خود داشته باشند. آنها براى همجوارى دو استان با شوروی‌ها براى خود حق آب و گل قائل بودند و در این مورد برنامه ریزى زیادى کرده بودند. اما پس از مدت بسیار کوتاهى دیدیم که ارزیابى آنها درباره مردم درست از آب در نیامد. آنها فکر می‌کردند با برنامه‏‌ریزی‌هاى شاه و لب دریا و عیاشى‏ها و رفاه نسبى، مردم این استان‏ها با انقلاب اسلامى سازگارى ندارند. اما آنچه که به‏‌وقوع پیوست، عکس ارزیابى آنها بود و دیدیم که استان‏هاى شمال در بعضى مواقع حتى رکورد اعزام نیرو به جبهه‏‌ها را نیز شکستند و کار آنها خیلى با ارزش بود. آن منطقه (شمال) مثل کردستان و خوزستان یکى از نقاطى بود که ضدانقلاب به‏‌آن چشم دوخته بود.» (۲)

شانزدهم آبان ماه ۱۳۷۳ شمسی،  قنبر رحیمی از اهالی روستای دوسالده رودبار به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

شانزدهم آبان ماه ۱۳۹۴ شمسی، رزمنده مدافع حرم سید اسماعیل سیرت‌نیا در حین عملیات مستشاری در سوریه به درجه‌ی رفیع شهادت نائل آمد. وی دومین شهید مدافع حرم استان گیلان بود. سیرت نیا” از نیروهای سپاه حضرت محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ بود که در عملیات مستشاری در سوریه به وسیله اصابت ترکش خمپاره به ناحیه پهلو و پشت سرش به شهادت رسید. این  شهید مدافع حرم حضرت زینب(س) متولد سال ۱۳۵۷ شهر رشت و ساکن تهران بود که در جریان عملیات محرم در نزدیکی حلب سوریه به جمع یاران شهیدش پیوست.  پیکر این شهید در زادگاهش یعنی شهر رشت تشییع و تدفین شد.

پی نوشت:

۱- رنگ ایمان (موسسه مطالعات مبارزات اسلامی گیلان)

۲- رنگ ایمان به نقل از کارنامه و خاطرات۱۳۶۴ امید و دلواپسى، ص ۳۱۵‏

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه