عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشور:

دولت در عرصه شالیکاری ضعیف و بی برنامه است / افزایش قیمت برنج ایرانی باعث تغییر ذائقه مردم می شود

پژوهشگر اقتصادی گفت: با افزایش قیمت، تقاضا برای برنج ایرانی کاهش می یابد و پس از آن باید شاهد تشدید مشکلات شالیکاران باشیم.

دولت در عرصه شالیکاری ضعیف و بی برنامه است / افزایش قیمت برنج ایرانی باعث تغییر ذائقه مردم می شود

به گزارش ۸دی، به نقل از روشن خبر، غلامرضا خانکشی پور، پژوهشگر اقتصادی و عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشور در گفتگویی در مورد افزایش قیمت برنج، اظهار داشت: قیمت برنج باید کاهش پیدا کند و قطعا این امر اتفاق خواهد افتاد.

 

وی تصریح کرد: افزایش قیمت برنج ایرانی اصلا به صلاح تولید کننده داخلی یعنی شالیکاران نخواهد بود و اگر تا یکی دو ماه دیگر قیمت برنج کاهش نیابد،  قطعا سال زراعی آینده، شاهد سختی و فلاکت برای شالیکاران خواهیم بود.

 

خانکشی پور خاطر نشان کرد: اقشار جامعه با درآمد متوسط، قدرت خرید برنج با قیمت ۱۵۰۰۰ تومان در تهران، اصفهان، مشهد و تبریز و ۱۱۰۰۰ تومان در کارخانه های برنجکوبی گیلان و مازندران، را ندارند.

 

وی با بیان اینکه ممکن است همچون چای، اول مصرف کننده به طرف برنج خارجی برود و بعد ذائقه تغییر کند، افزود: با افزایش قیمت، تقاضا برای برنج ایرانی کاهش می یابد و پس از آن باید شاهد تشدید مشکلات شالیکاران باشیم.

 

این استاد دانشگاه در مورد هزینه های بالای کشاورزان و اینکه کاهش قیمت برنج ممکن است با افزایش فقر در آنان روبه رو شود، اظهار داشت: قیمت برنج ایرانی باید متناسب باشد و فقر کشاورزان ما بخاطر کوچک بودن مالکیت بر شالیزار است که درآمد شالیزار کمتر از ۴ هکتار  تکافوی معیشت یک خانوار را نمی کند و باید سایر بخشهای سرمایه گذاری در گیلان و مازندران تقویت شود تا با جذب نیروی کار مازاد روستایی، کسری درآمد خانوار روستایی جبران شود.

 

وی با اشاره به اینکه سود برنجکاری کم نیست، گفت: یک هکتار شالیزار حدود ۸ میلیون تومان هزینه دارد که حتی در آن پول صاحب شالیزار هم دیده شده است. حال اگر یک هکتار، ۲ تن برنج سفید بر پایه برنج رایج هاشمی با قیمت کیلویی ۸۰۰۰ تومان حاصل دهد (اگر کسی کمتر برنج بگیرد باید این کار را به دیگری بسپارد)، با یک محاسبه ساده درآمد ۱۶ میلیون تومان بدست خواهد آورد.

 

خانکشی پور تصریح کرد: حالا اگر این درآمد از آن هزینه(۸ میلیون تومان) کم شود، ۸ میلیون تومان سود خالص بدون مالیات به دست می آید که البته تا حدود ۵ میلیون از آن ۸ میلیون مربوط به هزینه، کارهای خود کشاورزان و خانواده اش است که باید بعنوان هزینه فرصت منظور شده و به سود ۸ میلیون اضافه شود. یعنی درآمدی خالص معادل ۱۳ میلیون تومان بازای ۶ ماه کار در سال و بازای یک هکتار شالیزار و برای کیلویی ۸۰۰۰ تومان، که مبلغ کمی نیست و این یعنی سرمایه گذاری با ۳۰۰ درصد سود.

 

وی با بیان اینکه هیچ رشته سرمایه گذاری دیگری را نمی توان با این میزان سود نام ببرید، تاکید کرد: مشکل باید در برنامه های اشتغالزایی استان حل شود که دولت و بخش خصوصی در آنجا ضعیف و بی برنامه است.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه