نگاه آزاد/ یادداشتی از سید رسول منفرد؛

سکوت ما و شهادت قاسم

یک داعشی با کامیون، مردم فرانسه را زیر گرفت. رسانه های فرانسوی، فضایی می‌سازند که همه دنیا، با فرانسه اعلام همبستگی می‌کند. مردم فرانسه در محل مرگ آن راننده کامیون، آشغال می‌ریختند و حین عبور، به آنجا تف پرت می‌کردند.

سکوت ما و شهادت قاسم

به گزارش ۸دی به نقل از ماسال نیوز، مدتی پیش، در فرانسه، یک تروریست عضو داعش با کامیون، مردم را زیر گرفت. اتفاق، کاملاً سیاسی بود. رسانه های فرانسوی، فضایی می‌سازند که همه دنیا، با فرانسه اعلام همبستگی می‌کند و به شکل عجیبی، مردم فرانسه در محل مرگ آن راننده کامیونِ به ظاهر مسلمان، وسط خیابان! آشغال می‌ریختند و حین عبور، به آنجا تف پرت می‌کردند. در نهایت هم بعید نیست، فعالیت‌های رسانه ای غرب درباره این واقعه، کار را بجایی برساند که چند سال بعد، به بهانه این واقعه، میلیون‌ها دلار از حساب‌های ایران بی‌گناه، بلوکه شود!

***

چند روز قبل، قاسم قویدل، مهندس ایرانی که مشغول فعالیت علمی و اقتصادی در کرکوک عراق بود به همراه چند مهندس دیگر مورد حمله تروریست‌های داعشی قرار گرفت و به شهادت رسید. این اتفاق هم کاملاً سیاسی بود، اما  نه در جهان، که حتی اینجا در ایران هم، خیلی‌ها از ماجرا  بی‌خبر ماندند. مراسم تشییع شهید نیز بجز یک شعر تالشی خوب و حضور گسترده مردم، به صورت عادی برگزار  شد و چندان با تشییع‌های دیگر فرق نداشت و نشانه‌های سیاسی و اعتراضی و انقلابی در مراسم دیده نمی‌شد.

***

ما در ایران، معمولاً در برابر سیاسی کردن یک موضوع غیرسیاسی، به درستی، مقاومت می‌کنیم. اما از آن طرف، هزاران موضوع کاملاً سیاسی وجود دارند که به راحتی غیرسیاسی می‌شوند ولی کک ما هم نمی‌گزد.

در ماسال، ۳۵ سال است که ماجرای شهادت بیش از یک‌صد شهید شهرستان را غیرسیاسی کردیم. شهادت را به موضوعی صرفاً فردی، عاشقانه و فرهنگی تقلیل داده‌ایم، در حالی که شهادت دو سو دارد، یکی شهید و دیگری فرد یا جبهه قاتل. ما بُعد دوم شهادت را رها کرده ایم. اگر در جریان انقلاب و جنگ و پس از  آن، یقه آمریکا و آلمان و فرانسه و… (حامی صدام و سازمان منافقین) را رها نمی‌کردیم و با فعالیت رسانه ای، کشتار ۲۰۰ هزار نفر شبیه شهید خیرخواه را  بر آنها گران می کردیم نه فقط امروز قاسم قویدل به شهادت نمی‌رسید بلکه چه بسا آنها مجبور می‌شدند هر سال، میلیون‌ها دلار از پول‌هایشان را برای غرامت به ما بدهند.

***

شهادت مهندس بی‌گناه ماسالی، بیش از همه، یک فرصت رسانه‌ای است. اگر نتوانیم مظلومیت و شجاعت قاسم قویدل و درنده‌خویی داعش و و مادرش آمریکا را با ساخت فیلم، انیمیشن، پوستر و خلق شعر و نقاشی و آثار هنری دیگر به جوانان، نوجوانان و کوکان منتقل کنیم باید منتظر شهادت قاسم‌های دیگری از گیلان و ماسال باشیم. برای شروع می‌توان از سنگ مزار شهید که خود یک رسانه مهم است شروع کرد.

انتهای پیام /

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه