روند مذاکرات با کندی در حال پیش رفتن است/ بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد

وزیر امور خارجه گفت: روند مذاکرات با کندی در حال پیش رفتن است و آنچه که مهم است، تعهد به موارد توافق شده و رسیدن به یک تصویر کلان که تصمیمی سیاسی از سوی جمهوری اسلامی ایران و ۱+۵ است.

روند مذاکرات با کندی در حال پیش رفتن است/ بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد

به گزارش ۸دی نیوز،  محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای ایتالیایی خود گفت: روابط ایران و ایتالیا روابط دیرینه و مستحکمی است که طی قرن‌ها در تاریخ پایدار بوده.

وی ادامه داد: ملت ایران خاطره بسیار خوبی از رابطه خود با ایتالیا دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: دستگاه‌های اقتصادی و صنعتی ایران همکاری‌های گسترده‌ای را با همتایان ایتالیایی خود داشته و موارد سازنده و مفیدی در روابط دو کشور وجود دارد که می‌تواند منافع مشترک دو ملت را تامین کند.

ظریف اظهار داشت: بنابراین خوشحالیم که شخص نخست وزیر ایتالیا و مخصوصا دوست و همکار عزیزم خانم بونینو توجه ویژه‌ای به روابط دو کشور دارد.

وی تاکید کرد: در ملاقاتی که میان روسای جمهور دو کشور در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل صورت گرفت، گفتگوهای بسیار خوبی رخ داد و تفاهم‌های خوبی انجام شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: همچننی در سفر کوتاهی که قبل از آخرین مذاکره هسته‌ای به رم داشتم، گفتگوهای بسیار خوبی با خانم بونینو صورت گرفت و طی دیروز و امروز نیز که ما میزبان ایشان هستیم، بحث‌های خوبی میان ایشان و مقامات جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

ظریف با اشاره به دیدارهای بونینو با معصومه ابتکار و خانم ملاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان، افزود: در این دیدار‌ها زمینه‌های همکاری میان دو کشور در حوزه محیط زیست، انرژی‌های سبز و همچنین حوزه زنان صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: گفتگوهای امروز مجموعه گسترده‌ای از مسائل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، منطقه‌ای و بین‌المللی را شامل شد مخصوصا پس از تحولات مثبت ژنو میان ایران و ۱+۵.

ظریف با اشاره به اینکه زمینه‌های همکاری اقتصادی گسترده میان دو کشور زیاد است، تاکید کرد: همکاری‌های دانشگاهی و منطقه‌ای با توجه به نقاط مشترک در دیدگاه‌ها حول بحران سوریه و افغانستان است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: گفتگوهایی نیز درباره مذاکرات هسته‌ای و ضرورت اینکه همه طرف‌ها باید در ایجاد همکاری همه‌جانبه و بلندمدت در روابط ایران و غرب داشته باشند گفتگو شده است.

وی افزود: دیدگاه‌ها بسیار نزدیک است و خوشحالم که در بسیاری از موضوعات مباحث به مراحل جدی تری رسیده و همچنین اطمینان دارم ادامه این گفتگو‌ها به نفع دو ملت است، چرا که آینده روابط ایران و اروپا صلح و ثبات در منطقه و جامعه بین المللی و همچنین منافع همه را دربر دارد.

ظریف تصریح کرد: امیدوارم در این سفر خانم بونینو توفیق برای پیشبرد روابط دو کشور داشته باشند و همچنین از حضورشان در جمهوری اسلامی ایران لذت ببرند.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات کار‌شناسی ایران و ۱+۵ گفت: اعتقاد دارم توافق ما برای دستیابی به برنامه اقدام مشترک در نوامبر امسال در ژنو تحول بسیار مهمی است که باید در قالب تصمیم کلان آینده روابط ایران و اروپا به آن نگاه شود.

وی ادامه داد: برای دستیابی به یک آینده متفاوت و ایجاد زمینه‌های لازم برای اینکه بی‌اعتمادی دهه گذشته تبدیل به یک اعتماد متقابل شود، باید ایران و ۱+۵ آنچه را که توسط وزرای خارجه مورد توافق قرار گرفته، با جدیت، دقت و حسن نیت اجرایی کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: وظیفه همکاران ما که هفته گذشته در وین و این هفته نیز در ژنو در حال مذاکره هستند، دستیابی به راهکارهای اجرایی و دقت لازم است تا سوء تفاهمی پیش نیاید.

ظریف با اشاره به اینکه مذاکرات قطعا آسان نیست، تاکید کرد: تمام ریزه کاری‌ها باید مورد توافق قرار گیرد.

وی تصریح کرد: روند مذاکرات با کندی در حال پیش رفتن است و آنچه که مهم است، تعهد به موارد توافق شده است و رسیدن به یک تصویر کلان که تصمیمی سیاسی از سوی جمهوری اسلامی ایران و ۱+۵ است.

وزیر امور خارجه افزود: باید در این مذاکرات مانع از ورود به موضوعاتی شد که کار را با دشواری مواجه می‌کند و امیدوارم با این روش به نتیجه برسیم.

ظریف تاکید کرد: دیر یا زود مهم است، تنها به نتیجه رسیدن مهم است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوالی درباره بحران سوریه و نقش دو کشور برای حل این بحران گفت: به نظر ما بحران سوریه راه حل نظامی نداشته و تنها راه حل آن سیاسی است.

وی افزود: این راه حل باید مبتنی بر واقع بینی و جدی بودن برای اتمام خشونت و افراط و حضور مردم سوریه در تعیین سرنوشت خود باشد، چرا که در ‌‌نهایت آن‌ها هستند که باید آینده خود را تعیین کنند و دیگران نمی‌توانند به جای آن‌ها تصمیم‌گیری کنند، بلکه صرفا می‌توانند در تحقق اهدافشان به آن‌ها کمک کنند.

ظریف اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران اعلام آمادگی کرده که برای تلاشی که برای ایجاد راه حل سیاسی در سوریه صورت گیرد، حضور موثری خواهد داشت و اعتقاد داریم دیدگاهی که مانع از ایفای نقش مثبت ایران باشد، مبتنی بر واقع بینی نیست و به حل بحران سوریه کمکی نمی‌کند، چرا که مبتنی بر دیدگاهی یکسویه نگر به بحران سوریه بوده و یا متاثر از برخی فشارهایی است که هیچ‌گاه به حل بحران سوریه کمکی نکردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: امیدواریم تلاش‌های سیاسی به نتیجه برسد و در هر تلاشی مبتنی بر واقع نگری که از ایران برای حضور در آن با رعایت عزت ملت ایران دعوت شود، شرکت خواهیم کرد.

ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر تماس وی با کا‌ترین اشتون گفت: من با خانم اشتون در تماس هستم اما آن تماسی که مدنظر شماست هنوز صورت نگرفته است.

وی افزود: طبیعت مذاکره این است که سطوح مختلف مشارکت کننده در مذاکرات با همتایان خود در تماس باشند. بنده نیز به همین ترتیب با خانم اشتون و دیگر وزرای خارجه در تماس بوده و موضوعات را دنبال می‌کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: زمانی که نیاز به دخالت و مداخله سازنده ما باشد، این تماس‌ها را ادامه خواهیم داد.

ظریف افزود: تماس تلفنی من با خانم اشتون قرار است بعد از ظهر امروز برقرار شود و جزئیات آن را به اطلاع شما می‌رسانیم.

وزیر امور خارجه گفت: البته با توجه به جدیتی که در بانوان خبرنگار می‌بینم، نیازی به اطلاع رسانی ما نیست چرا که هیچ چیز از شما پنهان نخواهد بود.

ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر بحران افغانستان گفت: ما اصولا حضور نظامی در منطقه را برای ثبات مفید نمی‌دانیم، چرا که زمینه را برای بهره برداری نیروهای افراطی فراهم می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: این شرایط به افراطی‌ها اجازه می‌دهد از احساسات ملی سوء استفاده کرده و این به ضرر منطقه است.

وی تاکید کرد: به طور خاص حضور نیروهای آمریکایی که قرار است با توجه به موارد توافق شده حضوری متمرکز در مرز‌ها باشد، به نفع منطقه نیست.

ظریف با اشاره به روابط دیرینه ملت‌های ایران و افغانستان افزود: ثبات در افغانستان برای ما ثبات در ایران است، چرا که بی‌ثباتی در افغانستان به بی‌ثباتی در ایران می‌انجامد.

وی تاکید کرد: در سفر کرزای به ایران گفتگوهای بسیار خوبی میان روسای جمهور صورت گرفت و طرفین توافق کردند که توافق جامع همکاری میان دو کشور امضاء شود که در آن دیدگاه‌های دوطرف درباره آینده مشترک میان دو کشور قید شود.

ظریف افزود: هم اکنون نیز همکاران ما در وزارت خارجه در حال رایزنی با همکاران افغان خود و تدوین پیش نویسی برای این توافق درباره آینده دو کشور هستند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پایان، سالگرد میلاد منجی بشریت حضرت مسیح را تبریک گفت./ باشگاه خبرنگاران

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه