مراسم علم واچینی در بیش از ۳۰ مسجد لاهیجان

رییس تبلیغات اسلامی لاهیجان از برگزاری مراسم علم واچینی در بیش از ۳۰ مسجد شهرستان لاهیجان همزمان با فرستادن اربعین سرور و سالار شهیدان در شهرستان لاهیجان خبر داد.

مراسم علم واچینی در بیش از ۳۰ مسجد لاهیجان

به گزارش ۸دی نیوز، حجت الاسلام رحمت کیایی در آستانه اربعین حسینی، علم بندی و علم واچینی را یکی از آیین‌های رایج در گیلان بیان و اظهار کرد: این آیین نشان از تاریخ و یادگارهای گذشته این سرزمین دارد که به صورت مذهبی برگزار می‌شود.

 

وی با بیان اینکه علم‌بندی یکی از سنت‌های کهن مردم لاهیجان است، گفت: این آیین سنتی همزمان با ماه محرم در محله‌ها توسط هیئت‌های مذهبی برگزار می‌شود.

 

حجت الاسلام کیایی با اشاره به آیین علم بندی در مساجد این شهرستان گفت: در مراسم علم‌بندی که همزمان با آغاز ماه محرم برگزار می‌شود، مردم با بستن پارچه سیاه به دور علم، رسما عزاداری سرور و سالار شهیدان را آغاز می کنند.

 

وی با بیان اینکه مراسم علم بندی در بیشتر مساجد شهرستان لاهیجان و سیاهکل به عنوان یکی از برنامه‌های مهم در عزاداری است گفت: مراسم علم واچینی که همان باز کردن پارچه سیاه از دور علم است، پس از پایان عزاداری های اباعبدالله الحسین(ع) برگزار می‌شود.

 

حجت الاسلام کیایی مراسم علم واچینی را یکی از سنت‌های رایج در این شهرستان دانست و افزود: حضور نوجوانان و جوانان در این مراسمات بی‌نظیر است.

 

وی با بیان اینکه نوجوانان و جوانان بدون هیچ توقعی در این مراسمات شرکت می‌کنند، یادآور شد: علم واچینی در یک نوبت که البته در هر بقعه زمان آن فرق می‌کند با مشارکت مستقیم کسانی که علم را بسته‌اند و حضور عده کثیری از اهالی محل انجام می‌گیرد.

 

وی از برگزاری تجمع عزاداران حسینی همزمان با اربعین اباعبدالله الحسین‌(ع) در شهرستان لاهیجان و سیاهکل خبر داد و گفت: تجمع عزاداران حسینی در لاهیجان در میدان وحدت روبروی مسجد جامع و در شهرستان سیاهکل روبروی بقعه برفجان برگزار می‌شود./ ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه