روز شمار تاریخ گیلان / 11 آبان؛

شهادت یک انقلابی توسط شهربانی در صومعه سرا / شهادت یکی از سرداران لاهیجانی دفاع مقدس

در چنین روزی، یکی از انقلابیون گوراب زرمیخ، در راهپیمایی مردم صومعه سرا، با تیر مستقیم مأموران شهربانی به شهادت رسید.

شهادت یک انقلابی توسط شهربانی در صومعه سرا / شهادت یکی از سرداران لاهیجانی دفاع مقدس

به گزارش ۸دی، یازدهم آبان ۱۳۰۰ شمسی، سردار سپه از گیلان به تهران بازگشت. سردار سپه وزیر جنگ که برای رسیدگی به امور گیلان به آنجا سفر کرده بود، پس از فتح رشت و شکست جنگلی‌ها، امروز به تهران بازگشت. گروهی از قزاق ها همچنان برای یافتن میرزا کوچک خان در جنگل به سر می‌بردند. (۱)

یازدهم آبان ۱۳۰۰ شمسی، ریاست جدید نظمیه‌ی رشت منصوب شد. به دستور رئیس الوزراء، موسیو شوبرگ رئیس اداره تأمینات نظمیه مرکز، به سمت ریاست نظمیه رشت منصوب شد. (۲)

یازدهم آبان ماه ۱۳۵۷، رحیم‌الله‌ پورنصیری از انقلابیون صومعه سرایی با تیر مأموران شهربانی به شهادت رسید. پورنصیری در ۳۰ تیر ۱۳۳۴ در یک خانواده مذهبی در گوراب زرمیخ صومعه سرا به دنیا آمد و با پخش نواریهای سخنرانی امام و انتشار اعلامیه و شرکت در تظاهرات و راهپیمایی‌ها به انقلاب کمک می کرد. وی دهم آبان ماه در راهپیمایی مردم صومعه سرا شرکت کرد و در این روز با شلیک تیری از جانب مامور شهربانی از ناحیه شکم زخمی شد و مردم اورا به بیمارستان حشمت رشت منتقل کردند و سرانجام روز بعد (یازدهم آبان سال ۵۷) چشم از جهان فرو بست. مدفن این شهید والامقام در گلزار شهدای روستای پشتیر صومعه سرا واقع است.

یازدهم آبان ماه ۱۳۶۱، علی یوسفی از رزمندگان پاسدار انقلاب اسلامی رودباری دفاع مقدس به شهادت رسید.  شهید یوسفی متولد ۱۳۴۱ در روستای نمک آوران رودبار بود. وی در عملیات محرم و در منطقه موسیان به شهادت رسید(۴).

یازدهم آبان ماه ۱۳۶۵ شمسی، سردار شهید ابراهیم کشاورز از فرماندهان گردان در لشکر ۱۶ قدس گیلان به شهادت رسید. معلم شهید ابراهیم کشاورز در چهارم مرداد ماه ۱۳۳۵ در روستای لاشیدان شهرستان لاهیجان به دنیار آمد. ابراهیم تحصیلات دوره‌ی ابتدایی را در لاشیدان سپری کرد و با ورود به سن ۱۰ سالگی پدر بزرگوارش را از دست داد.  این جوان مومن، پاک و این پرستوی مهاجر و رزمنده دلیر اسلام ، پس از سالها تلاش و جهاد با خصم دون، ۱۱ آبان ۶۵ در شهرک دوئیجی بر اثر اصابت گلوله توپ دشمن به محل استقرار لشکر به درجه رفیع شهادت نائل آمد و در تاریخ ۲۳ آبان همان سال پس از تشیع باشکوه امت حزب الله در گلزار شهدای لاشیدان لاهیجان به خاک سپرده شد (۳).

پی نوشت:

۱- روزنامه ایران، ۱۴/ ۸/ ۱۳۰۰، ص ۱؛ جنبش میرزا کوچک خان بنابر گزارش های سفارت انگلیس، ص ۷۳.
۲- روزنامه ایران، ۱۲/ ۸/ ۱۳۰۰، ص ۳.
۳- خبرگزاری تسنیم
انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه