رد پای عربستان در منطقه؛

یک گروه وهابی با نیروهای امنیتی جمهوری آذربایجان درگیر شدند

نیروهای امنیتی جمهوری آذربایجان از درگیری با یک گروه وهابی و کشتن برخی از اعضای این گروه خبر دادند.

یک گروه وهابی با نیروهای امنیتی جمهوری آذربایجان درگیر شدند

به گزارش ۸دی، پایگاه اینترنتی “سرویس امنیت دولتی” جمهوری آذربایجان نوشت: این درگیری با تشکیلات موسوم به “جماعت قفقاز” – که یک گروه افراطی وابسته به فرقه ضاله وهابیت معرفی شده – رخ داده است.

بنابر گزارش روابط عمومی سرویس امنیت دولتی(د.ت.خ) جمهوری آذربایجان، در بررسی های انجام شده درباره دسته مسلح برنامه ریزی کننده عملیات تروریستی-که تابعیت واحدهای مسلح تروریست مشارکت کننده در مناقشه های مسلحانه خارج از کشور را پذیرفته و با آن ها رابطه برقراری کرده اند-به اثبات رسید و تدابیر مقتضی اتخاذ گردید.

روابط عمومی سرویس امنیت دولتی جمهوری آذربایجان در گزارش خود همچنین افزوده است: در بررسی های انجام شده، مشخص شده است که، اعضای این گروه وهابی از طریق اینترنت و به صورت مخفیانه از نمایندگان گروه های مسلح تروریست دینی افراطی فعال در خارج از کشور دستور گرفته و بر اساس آن، گروه مسلحی با نام “جماعت قفقاز” تشکیل داده اند.

اعضای این گروه با انتخاب رهبر، به سازماندهی و جذب سایر اشخاص با انگیزه های افراط گرایانه دینی به منظور ارتکاب فعالیت های جنایتکارانه اقدام کرده اند.

این نخستین بار نیست که میان نیروهای دولتی جمهوری آذربایجان با گروه ها و تشکل های شبه نظامی وهابی در شهرهای مختلف این کشور درگیری رخ می دهد.

پیش از این نیز در باکو، سومقائیت، قبا، گنجه و دیگر شهرستان های جمهوری آذربایجان درگیری های مشابهی رخ داده است.

جدا از درگیری های نظامی، باید گفت: طی چند سال گذشته، نهادهای وابسته به حاکمیت باکو کمتر با فرقه ضاله وهابیت برخورد جدی داشته اند.

این درحالی است که، فرقه ضاله وهابیت یک فرقه وارداتی است و از سوی برخی از کشورهای مرتجع عرب حاشیه خلیج فارس تامین مالی و حمایت سیاسی و نظامی می شود.
برخی از کارشناسان آذری، نفوذ پادشاهی سعودی در جمهوری آذربایجان طی چند سال گذشته را دلیل اصلی کم توجهی حاکمیت باکو به منظور مقابله جدی با حامیان این فرقه می دانند.

این دسته از کارشناسان می گویند، وهابیت یک تهدید جدی علیه تمامی کشورهای منطقه بویژه جمهوری آذربایجان است.

در حقیقت، تامین امنیت مناطق آسیای مرکزی و قفقاز در گرو پاک کردن این مناطق از لوث وجود وهابی ها و بازوهای نظامی این فرقه ضاله یعنی گروه تروریستی داعش است.

رژیم پادشاهی سعودی با صرف هزینه های اندک شماری از وهابی های وفادار به خود را به کشورهای مسلمان اعزام می کند، اما کشورهای مسلمان برای پاک کردن این فرقه ضاله هزینه های هنگفتی را می بایست صرف کنند تا بتوانند به آرامش نسبی دست یابند.

طی چند سال گذشته تمامی جمهوری های آسیای مرکزی با مساعدت سازمان پیمان امنیت جمعی هزینه های زیادی به منظور مقابله با حامیان فرقه ضاله وهابیت صرف کرده اند.

بر اساس آخرین تصمیم گیری های جامعه مستقل کشور های همسود، مقرر شده است که آن دسته از جمهوری های آسیای مرکزی که با افغانستان مرز مشترک دارند، به منظور پیگیری از نفوذ اعضای این فرقه، به ساختن دیوار امنیتی در مرز با افغانستان اقدام نمایند.

این یکی از تبعات اولیه مقابله با فرقه ضاله وهابیت است.

در این شرایط و در حالی که رهبران این فرقه ضاله طی بیش از دو دهه فعالیت نتوانسته اند آذری زبان های زیادی را فریب داده و به همکاری با خود ترغیب کنند، سوال اساسی این است که، چرا همچنان به فعالیت در اراضی جمهوری آذربایجان ادامه می دهند.

شکی نیست که، ضربه زدن به ایران و روسیه در دستور کار فرقه ضاله وهابیت قرار دارد.

در بررسی های سرویس امنیت دولتی جمهوری آذربایجان مشخص شده است که، اعضای فرقه ضاله وهابیت به منظور ضربه زدن به اهداف خود در داخل این کشور و همچنین کشورهای منطقه، در پی کسب سلاح و مهمات بوده اند.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه