حجت الاسلام مهدوی در همایش قافله عاشقی:

پیاده روی اربعین مانوری تمدن ساز است / بعضی ها فقط به دنبال قبیله گرایی و ظواهر عزاداری هستند

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: پیاده روی اربعین یک مانور تمدن ساز است، این سفر نباید تنها یک مراسم مذهبی فردی باشد.

پیاده روی اربعین مانوری تمدن ساز است / بعضی ها فقط به دنبال قبیله گرایی و ظواهر عزاداری هستند

به گزارش ۸دی، حجت الاسلام سعید مهدوی دبیر جبهه‌ی فرهنگی انقلاب اسلامی گیلان صبح امروز در همایش قافله‌ی عاشقی که در مجتمع فرهنگی خاتم الانبیای رشت برگزار شد با بیان اینکه پیاده روی اربعین نه تنها یک سفر معنوی است بلکه یک اقدام فرهنگی نیز می باشد اظهار داشت: در دوره‌ی آخر الزمان فضا برای نوکری امام زمان(عج) بسیار است. چه کسانی که هنوز لباس نوکری و عزای امام حسین(ع) را به تن دارند و چه کسانی که علی رغم تمام سختی‌ها با پای پیاده به زیارت سیدالشهدا می روند.

وی پیاده روی اربعین را مانور بزرگ هدایت شده‌ای توسط امام زمان (عج) معرفی کرد و افزود: این پیاده روی یک مانور تمدن ساز است. این سفر نباید تنها یک منسک مذهبی فردی باشد و هم چنین نباید به دنبال حاشیه های سفر بود بلکه می بایست افق دید شیعه‌ی آخر الزمانی بسیار گسترده تر باشد. همانطور که بارها رهبر انقلاب فرمودند با همین سفرها و قدرت نمایی های اربعین می‌توانیم تمدن نوین مذهبی را بسازیم.

دبیر جبهه‌ی فرهنگی انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه بعضی افراد در عزاداری عاشورا زیر بار خرافات رفته‌اند گفت: بعضی‌ها فقط به دنبال قبیله‌گرایی و توجه به ظواهر عزاداری هستند، تا حدی که یادشان می روند پیام امام حسین(ع) در روز عاشورا را درک کنند و ترویج دهند.

حجت الاسلام مهدوی خاطر نشان کرد: افراد باید چشمشان را باز کنند و از اربعین بعنوان زمینه سازی تمدن جهانی استفاده کنند. ما وظیفه داریم که نائب امام زمان را همراهی کنیم،  او که مسلم ابن عقیل زمانه اش است تمام تلاشش را برای همبستگی مسلمانان و حمایت از آنان به خرج می دهد.

وی هم بستگی موکب ها در اربعین را تمرینی برای صف آرایی و تحقق یک کلمه‌ی الهی اعلام کرد که هدفش ارائه ی شعائر مذهبی است و از زوار خواست کمتر به حاشیه ها بپردازند و متن سفر را تحت الشعاع متن و هدف سفر قرار ندهند.

مدیر اجرایی همایش قافله‌ی عاشقی نیز در این همایش، تاثیر گذاری پیاده روی عظیم اربعین را بی نظیر خواند و اظهار داشت: جریان پیاده روی زیارت اربعین قرار است فرآیند رسیدن به تمدنی اسلامی را  یاوری کند.

وی ضمن ارایه گزارشی از سومین سوگواره هنری قافله عاشقی ابراز داشت: ۳۰ نفر در بخش عکس، ۱۰ نفر فیلم و ۲۰ نفر نیز در بخش متن ادبی شرکت داشته که از برترین ها امروز معرفی و به همه ارسال کنندگان یادمان سوگواره اهدا می شود.

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه ۴۰ قطعه عکس برتر در گالری مارلیک مجتمع خاتم الانبیا به ارایه منتخب آثار هنری زائران گیلانی پیاده روی اربعین در لوح فشرده به همسفران و علاقه مندان اشاره کرد و افزود: یکی از این طرح ها قافله عاشقی در سال جاری زیارت به نیابت از شهدا اعلام کرد و ادامه داد: علاقه مندان در این طرح می توانند نام شهیدی که انتخاب می کنند به همراه نام و نام خانوادگی خود به شماره ۰۹۱۱۷۶۶۴۸۰۲ پیامک کنند، پس از آن به هر زائر یک نماد از شهید منتخب داده می شود که مسیر را به نیابت از آن شهید طی می کند.

رحمانی طرح دیگر پیاده روی فرهنگی اربعین را چهارمین سوگواره فرهنگی هنری دانست و گفت: در این طرح از آثار برگزیده‌ی زوار گیلانی که در قالب شعر، سفرنامه، دلنوشته و عکس و فیلم و …باشد، تقدیر به عمل خواهد آمد.

وی طرح دیگر را طرح پاک ترین مسیر معرفی کرد که در آن هر زایر گیلانی نیز می تواند در نظافت مسیر بهشتی پیاده روی اربعین مشارکت کند.

مسؤل فرهنگی قافله عاشقی در پایان به طرح سفیران فرهنگی، تشکیل هسته های مقاومت و برپایی اجتماع و مراسم گیلانی ها در نجف و کربلا همچون سنوات گذشته اشاره کرد و از عموم زوار گیلانی پیاده روی اربعین درخواست کرد تا با همراهی در طرح های فرهنگی بهره مندی و اثرگذاری این سفر زلال و پرفیض را  چند برابر کنند.

حسن فعال رئیس سازمان حج و زیارت گیلان نیز در این مراسم، از راه اندازی پروازهای مستقیم از گیلان به بغداد خبر داد و اظهار داشت: استان گیلان حدود ۵ سال از پرواز های هوایی محروم بود، با تلاش ها و پیگیری های مداوم دومین هفته است که پرواز زائرین از رشت به بغداد و نجف راه اندازی شده است.

وی با اشاره به راه اندازی کنسولگری عراق در گیلان را از دیگر مزیت های موجود برای زائرین کربلا خواند و افزود: علی رغم مخالفت های دو استان زنجان و قزوین، استان گیلان با پافشاری خود توانست بالغ بر ۵۰۰۰ ویزا برای زائرین صادر کند و پس از این زوار نیازی به مراجعه به تهران و سفارت برای تهیه ویزا ندارند.

حسن فعال در ادامه گفت: برای ۱۳۲ نفر از کسانی  که اربعین را با هواپیما به کربلا می روند در روز ۲۶ آبان پرواز رفت و ۳ آذر پرواز برگشت برنامه ریزی شده است که این پرواز در فرودگاه شهر بغداد به زمین می‌نشیند و زوار ۳ ساعت تا کربلا پیاده روی خواهند کرد.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه