دیپلمات‌ها به خبرگزاری‌ها گفته‌اند این مذاکرات همچنان ادامه دارد

مقام های ایران گفته بودند این اقدام آمریکا خلاف “روح توافق ژنو” بوده که طی آن قرار شد در برابر توقف و کاهش برخی از جنبه‌های برنامه اتمی ایران از جمله وقفه در غنی‌سازی ۲۰ درصدی، تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران متوقف و اجرای برخی از تحریم‌های پیشین معلق شود.

دیپلمات‌ها به خبرگزاری‌ها گفته‌اند این مذاکرات همچنان ادامه دارد

به گزارش ۸دی نیوز، مذاکرات کارشناسی ایران و ۵+۱ برای بررسی چگونگی اجرای توافق ژنو همچنان ادامه دارد.

به نوشته سایت بی بی سی فارسی(bbc persian) مذاکرات کارشناسی ایران و کشورهای گروه ۱+۵ که روز پنج‌شنبه از سر گرفته شده بود، به روز سوم کشیده است و دست‌کم در روز شنبه ادامه پیدا می‌کند.

دیپلمات‌ها به خبرگزاری‌ها گفته‌اند این مذاکرات همچنان ادامه دارد.

مذاکرات کارشناسی ایران و شش قدرت جهان، اواخر دو هفته پیش به دنبال توسعه فهرست تحریم های آمریکا متوقف شد اما شام‌گاه پنج‌شنبه از سر گرفته شد.

دور قبلی این مذاکرات در وین و با حضور نمایندگانی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار می‌شد اما با انتشار خبر افزوده‌شدن نام ۱۹ فرد و شرکت ایرانی به فهرست تحریم‌های پیشین آمریکا، گروه مذاکره‌کنندگان ایران با ترک مذاکره به تهران بازگشت.

مقام های ایرانی گفته بودند این اقدام آمریکا خلاف “روح توافق ژنو” بوده که طی آن قرار شد در برابر توقف و کاهش برخی از جنبه‌های برنامه اتمی ایران از جمله وقفه در غنی‌سازی ۲۰ درصدی، تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران متوقف و اجرای برخی از تحریم‌های پیشین معلق شود.

کارشناسان ایران و گروه ۱+۵ در حال حاضر بر سر چگونگی اجرای مفاد این توافق مذاکره می‌کنند.

گروه ۱+۵ شامل پنج عضو دائمی شورای امنیت (آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه، فرانسه) و آلمان است.

ریاست گروه ایرانی مذاکرات کارشناسی ژنو را حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و بین المللی وزیر امور خارجه برعهده دارد و کارشناسان اتمی، بانکی، نفت و حمل و نقل نیز او را همراهی می‌کنند. معاون کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم به نمایندگی از شش کشور در این مذاکرات شرکت دارد.

مذاکرات کارشناسی در حالی در جریان است که در ایالات متحدی گروهی از سناتورها طرحی برای تشدید تحریم ایران و منع کلی غنی‌سازی اورانیوم پیشنهاد داده‌اند.این طرح، واکنش قاطع دولت آمریکا را در پی داشته و سخنگوی کاخ سفید گفته است اگر چنین طرحی تصویب شود، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آن را وتو خواهد کرد.

خود اوباما هم روز جمعه در نشست مطبوعاتی پایان سال، تاکید کرد مخالف این تحریم‌های بیشتر است چون فعلا لزومی برای آنها نیست.

رئیس‌جمهوری آمریکا بر اهمیت دنبال‌کردن توافق اولیه ژنو برای دست‌یابی به یک راه‌حل مسالمت‌آمیز برای مسئله هسته‌ای ایران پافشاری کرده است.

در همین حال ده سناتور بانفوذ دموکرات که ریاست کمیته‌های مختلفی را در مجلس سنا به عهده دارند، در نامه‌ای خطاب به رهبر اکثریت سنا، با تحریم بیشتر ایران مخالفت کرده‌اند.

اگر نهایتا طرح سناتورهایی که حامی شدت‌عمل علیه ایران هستند تصویب شود و باراک اوباما آن را وتو کند، آن‌گاه باید هم در مجلس نمایندگان و هم در مجلس سنا دو سوم آرا را کسب کند تا وتو رئیس‌جمهوری بی‌اثر شود.

با تعطیلات سال نو در سنا، بررسی چنین طرحی به هفته‌های آینده موکول شده است./ جام نیوز

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه