سیدمحمدحسین میرحسینی
حمایت از هنرمندان بی هنر با چاشنی تخصص!

هجوم به ارزش ها با بودجه و مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد

ظاهرا این جزو آداب مدیران دولت است که به بهانه ی تخصص، مسیر انحراف را در پیش گرفته و منتقدین را متهم به بیسوادی می نمایند.

هجوم به ارزش ها با بودجه و مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد

به گزارش ۸دی، وزراتخانه ی فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم یکی از پرحاشیه ترین وزارتخانه ها در تاریخ جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود. علی جنتی در دوره ی تصدی گری خود در وزارت ارشاد دولت یازدهم، آنقدر ضعیف عمل کرد که حتی برخی مقامات ارشد دولت روحانی نیز زبان به انتقاد علیه وی گشودند.

از ابتدای دولت یازدهم کارشناسان دلسوز و متعهد، نسبت به رفتارهای برخی وزیران کابینه حسن روحانی ابراز نگرانی کرده بودند و حال نتیجه ی بی توجهی به آن پیش بینی ها، امروز به بار نشسته است. اخیرا ۳ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، ورزش و جوانان با تقدیم نامه ای به رئیس جمهور خواستار استعفا از منصب وزارت شدند که البته بسیاری از تحلیلگران معتقدند این استعفاها اجباری بوده و دولت از این طریق سعی در مظلوم نمایی و انحراف افکار عمومی نسبت به عملکرد ضعیف خود در بخش های صنعتی و اقتصادی دارد.

بد نیست در اینجا به برخی اقدامات غیر ضرور و نادرست وزیر ارشاد دولت روحانی طی سه سال گذشته، اشاره ای کوتاه داشته باشیم. یکی از اقدامات چالش برانگیز و اشتباه علی جنتی، صحبت در مورد عدم نیاز به ممیزی در حوزه نشر کتاب و عدم نیاز به هرگونه محدودیت و فیلترینگ فضای مجازی در کشور بود که متاسفانه به جای هدایت و کنترل مثبت این فضا به سمت نقش آفرینی سازنده در بین اقشار مختلف جامعه، بدون هیچگونه نظارتی رها شد و آسیب هایی مانند بالارفتن برخی جنایات غیر اخلاقی به واسطه ی این ولنگاری فرهنگی دامنگیر جامعه شد. برای مثال می توان به تجاوز و قتل دختر ۶ ساله ی ورامینی اشاره کرد که بنا بر اعتراف قاتل  ۱۷ ساله، از طریق دیدن فیلم های مستهجن در فضای مجازی و سپس تحریک جنسی، اقدام به تجاوز و کشتن دختر بچه ی ۶ ساله ی همسایه نموده بود.

همچنین عدم نظارت و کنترل بر فضای مجازی و ولنگاری فرهنگی و اخلاقی در جامعه  که موجب بالا رفتن آمار طلاق و بروز اختلافات خانوادگی، خیانت ها و بی تعهدی های اخلاقی در جامعه شده است همگی به دلیل نبود هیچگونه همت و عزم جدی برای رفع اینگونه چالش ها و از دیگر مصادیق عملکرد ضعیف و بحرانی وزارت ارشاد دولت یازدهم می باشد که ناگفته نماند برخی سازمانها و نهادهای دیگر در بروز چنین اتفاقات تلخی در جامعه شریک جرم محسوب می شوند.

در دوره ی مسئولیت علی جنتی در وزارت فرهنگ و ارشاد شاهد برخی اتفاقات نادر و بی سابقه در این عرصه بودیم. یکی از این اتفاقات عجیب و غریب برگزاری کنسرت با آوازخوانی یک زن در تالار متعلق به وزارت ارشاد در تهران بود! که البته به صورت کاملا قانونی و با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد انجام گرفته بود.

mah-4

 

 

 

 

 

 

 

 

بعد از ۳۷سال برای اولین بار یک زن در حضور مردم آواز خواند. این کنسرت که در تالار وحدت وزارت ارشاد انجام شده بود اعتراض برخی علما را در پی داشت و شاید اولین جرقه های اعتراضات جدی برعملکرد علی جنتی از همین اتفاق عجیب و غریب وضدارزشی آغاز شد.

متاسفانه این ماجرا ادامه یافت و شبیه به این اتفاق در مواردی دیگر نیز به وقوع پیوست و در حالی که مشکلات اقتصادی و مالی در دوره ی پسابرجام دامنگیر اقشار ضعیف جامعه شده بود و هر روز آمار جدیدی در مورد افزایش ورشکستگی شرکت های بزرگ صنعتی کشور و بیکاری روز افزون در جامعه منتشر میشد، وزیر ارشاد به دنبال برگزاری کنسرت در مشهد مقدس و شهرمقدس قم بود!

گویا تمام مشکلات اقتصادی ، معیشتی و معضلات فرهنگی و اخلاقی در کشور برطرف شده و تنها مشکل باقی مانده عدم برگزاری کنسرت باشکوه در دو شهر مذهبی قم و مشهد است.

اما وزیر ارشاد دولت روحانی گوشش به انتقادات دلسوزانه ی منتقدین و کارشناسان بدهکار نبود و علی رغم اعتراض و مخالفت روحانیون و چهره های سرشناس مذهبی و انقلابی کشور، در اقدامی که می توان از آن به عنوان دهن کجی و حرمت شکنی نسبت به مراجع و علما یاد نمود، اقدام به برگزاری کنسرت درسالنی متعلق به اداره ی ارشاد قم نمود که بلافاصله مدیرکل فرهنگ ارشاد اسلامی شهرستان قم، به دلیل فشار افکار عمومی و اعتراض مردم بصیر شهر قم نسبت به این قضایا از سمت خود استعفا نموده و لکه ی سیاه دیگری در کارنامه ی ۳ ساله ی علی جنتی ثبت گردید.

همچنین به این موارد می توان حواشی دیگری چون حمایت مالی سازمان سینمایی کشور از فیلمسازان منحرف و فیلم های ضدارزشی و ضداخلاقی در سینمای کشور و انتقادهای برخی بازیگران زن سینمای کشور از فضای مسموم و بعضا غیراخلاقی سینما و بی تفاوتی وزارت ارشاد به این معضلات اشاره نمود.

image634322904727500000

 

در هفته ی گذشته تحلیل های مختلفی درباره استعفای وزیر فرهنگ و ارشاد در رسانه های مختلف ارائه شد اما ظاهرا تحلیل یکی از روزنامه های کشور نسبت به بقیه به واقعیت نزدیکتر است. این روزنامه ی حامی دولت هفته ی گذشته در این باره نوشت: “«درباره رفتن «جنتی» از وزارت ارشاد دو احتمال برای علت آن می‌توان در نظر گرفت؛ یکی فشارهای منتقدان دولت و دیگری نارضایتی رئیس‌جمهوری؛ دو طرفی که گویا هر دو ناراضی هستند و همین امر باعث شده که انگار وزیر ارشاد بین دو لبه قیچی قرار گرفته باشد. اما نارضایتی‌های دو طرف از دو جنس متفاوت است؛ یکی منتقد به عملکرد وزارتخانه و دیگری منتقد به کوتاه‌آمدن مقابل منتقدان!»”

با استعفای نمایشی (بخوانید برکناری) وزیر فرهنگ و ارشاد دولت روحانی و سرکار گذاشتن یک هفته ای افکار عمومی، روند توهین آمیز و ضدفرهنگی این وزارتخانه ی فرهنگی همچنان ادامه دارد. در تازه ترین مورد می توان به بیست و هشتمین جشنواره تئاتر لرستان که پنجم مهرماه هم‌زمان با هفته دفاع مقدس در استان لرستان برگزار شده بود اشاره نمود.

در این جشنواره که ظاهرا قرار بود گوشه‌ای از رشادت‌های بزرگ‌مردان تاریخ این انقلاب را در قالب هنر تئاتر به نمایش درآید اما کج‌سلیقگی در برخی از این نمایش‌ها خود ابزاری برای توهین به ساحت مقدس شهدا شد و در اجرای یکی از نمایش‌ها که در تالار آمفی‌ تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان به نمایش درآمد دیالوگ‌های بسیار زشتی اجرا شد که در شان شهدا نبود و سبب رنجش خاطر خانواده شهدا شد.

این تئاتر در نگاه اول داستانی از جنگ و جبهه را روایت می‌کرد اما قصه خیالی داستان توهین و جسارت بی‌سابقه به ساحت مقدس شهدا و رزمندگان بود؛ موضوع مبتذل و ساختارشکنانه داستان سبب شد بعضی از تماشاچیان در همان ابتدای اکران، سالن اجرا را ترک کرده و بعضی دیگر نیز به این داستان سراسر ابتذال اعتراض کنند. بنابر گفته ی شرکت کنندگان در این برنامه، این نمایش سبب رنجش خاطر خانواده شهدا، رزمندگان و مردم مؤمن استان شد، اما مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در سخنانی تعجب برانگیز به طور کامل از این تئاتر توهین‌کننده دفاع کرد و این تئاتر را هنری تخصصی دانست که تنها اهل‌فن می‌توانند آن را درک کنند.
حنان گفته بود: اگر تئاتر یک مقوله تخصصی است، کسانی که هیچ‌گونه تخصصی در این رابطه ندارد حق اظهارنظر در رابطه با تئاتر ندارند، افرادی که کمترین اطلاعات و شناختی در راستای این هنر ندارد حق وارد شدن به این حیطه و اظهارنظر ندارند(!)

ظاهرا این یکی از آداب و رسوم پذیرفته شده ی دولتمردان و مدیران دولت تدبیر! است که به بهانه ی تخصص، مسیر انحراف از آرمانها و ارزش های اسلامی را در پیش گرفته و هرگونه اظهار نظر و انتقاد به عملکرد خود را غیرتخصصی دانسته و منتقدین را متهم به بی اطلاعی و کم سوادی می نمایند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که باید به روزترین، جذاب ترین و زیباترین ایده های فرهنگی و هنری در غالب ارزش های ایرانی – اسلامی را تئوریزه نموده و زمینه ی ترویج فرهنگ و هنر متعالی در جامعه را فراهم نماید و از این طریق با تهاجم فرهنگی شبکه های ماهواره ای مقابله نماید متاسفانه یا در خصوص وظایف اصلی خود بی تفاوت است و یا در جهت مقابله با ارزشها و آرمانها و اهداف مشخص فرهنگی انقلاب اسلامی گام برمی دارد.

به عنوان مثال اخیرا شنیده شده است که مرکز سینمای مستند و تجربی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرمایه هنگفتی را در اختیار احمد طالبی‌نژاد منتقد ۶۷ ساله شبه‌ روشنفکر قرار داده است تا فیلمی در ستایش سینماگران معاند بسازد و این در حالیست که دهها فیلمساز مستعد برای تهیه فیلم از مدافعان حرم، پروژه‌های خود را به مرکز سینمای مستند و تجربی داده‌اند، اما تاکنون جوابی دریافت نکرده‌اند.

البته از اینگونه نمونه ها در ورزارت ارشاد فراوان یافت می شود. مواردی که با پول بیت المال به ساخت فیلم های بی ارزش و بی مایه بعضا مبتذل پرداخته می شود و یا در جشنواره های سینمایی از برخی هنرمندان و کارگردانان مسئله دار و ضد انقلاب تقدیر و تشکر می شود.

در مجموع با تغییر علی جنتی این روند بیمارگونه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به هیچ وجه اصلاح نخواهد شد و یقینا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور در بدنه و مدیریت اجرایی خود نیاز به یک جراحی عمیق دارد و نسخه های تجویز شده ی فعلی دردی را درمان نخواهد کرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه