آغاز صدور ویزای انفرادی برای عتبات عالیات/ مرزها پاسخگوی زائران نیست

رئیس سازمان حج و زیارت کشور گفت: از چهار روز گذشته کار صدور ویزای انفرادی در مرزهای شلمچه، چزابه و مهران آغاز شده است.

آغاز صدور ویزای انفرادی برای عتبات عالیات/ مرزها پاسخگوی زائران نیست

به گزارش ۸دی نیوز به نقل ازمهر، سعید اوحدی در جریان بازدید از امکانات مرز شلمچه افزود: به دلیل اعمال برخی محدودیت ها از سوی طرف عراقی، حرکت مردم در مرزها با کندی مواجه شده است.

وی اظهار کرد: هر چند که تشریفات قانونی و گذرنامه مهر شده از سوی سازمان حج و زیارت در اختیار زائران در مرز شلمچه قرار دارد اما عبور زائران از کریدور مرز عراق به دلیل کثرت آنان با کندی به پیش می رود.

عبور روزانه ۲۵ هزار نفر از مرز شلمچه

اوحدی تصریح کرد: در زمان حاضر به طور روازنه بیش از ۲۵ هزار زائر از مرز شلمچه به عراق سفر می کنند و رسیدگی به امورآنان، کاری بسیار سنگین است از این رو نیروهای انتظامی، سپاه، گمرک، پایانه مرزی، سازمان حج و زیارت و سایر ارگان ها با بسیج تمامی امکانات خود در تلاشند تا علاوه بر فراهم کردن زمینه سفر سالم زائران آنان با مشکل امنیتی مواجه نشوند.

وی یادآور شد: از آنجایی که زائران مشرف شده به کربلا پس از مدت سه تا چهار روز به کشور باز می گردند باید برای بازگشت آنان نیز تمهیدات و امکانات مناسبی نیز فراهم شود.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور گفت: کریدور موجود در مرز شلمچه ظرفیت سه تا چهار هزار زائر را دارد و این در حالی است که در زمان حاضر این جمعیت به بیش از ۱۵ هزار نفر می رسد و این فضا پاسخگوی نیاز زائران نیست ضمن آنکه مرز عراق تشریفات خاص خود را دارد.

اوحدی ابراز امیدواری کرد تا در جلساتی که فرماندار خرمشهر با مسئولان امنیتی عراق خواهد داشت هماهنگیهای لازم برای تسهیل در عبور زائران انجام شود.

وی از برپایی جلسات مجموعه سازمان حج و زیارت در استان خوزستان در خصوص اتخاذ تصمیمات لازم برای تسهیل در تردد زوار و توسعه فضای موجود در مناسبتهای بعدی خبر داد.

رشد سه برابری حضور زائران در عراق

اوحدی با اشاره به نزدیک اربعین حسینی و حضور خیل عظیم زائرانی که برای سفر به کربلا روانه مرزها در استان خوزستان و ایلام (شلمچه، چزابه و مهران) شده اند، گفت: این مرزها به هیچ وجه پاسخگوی خیل زائران نیستند.

وی افزود: حجم زائران به عتبات عالیات در سال جاری نسبت به سال گذشته سه برابر شده است به نحوی که از ابتدای محرم تاکنون ۲۵۰ هزار نفر از مرزهای شلمچه، چزابه و مهران در استانهای خوزستان وایلام به کربلا سفر کرده اند.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور با بیان اینکه سال گذشته ۲۰۰ هزار نفر به کربلا سفر کردند، بیان کرد: پیش بینی می شود تا اربعین حسینی، آمار جمعیت زائران به ۵۰۰ هزار نفر برسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به منظور توسعه فضاهای موجود در مرزهای شلمچه، چزابه و مهران برای ارائه خدمات بهتر ومطلبوتر به زائران از سرمایه گذاران به منظور احداث سالن های مسافری مرزی دعوت به هکاری می  شود.

اوحدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اعزام زائران حج عمره افزود: پس از سالها، بالاخره امسال زمینه تشرف زائران حج عمره در ایام اربعین حسینی مهیا شد و در زمان حاضر نیز بخشی از زائران به سرزمین وحی اعزام شده اند  تا اربعین حسینی را در مدینه منور باشند.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور اظهار داشت: ۲۶ آذر ماه جاری نخستین پرواز زائران به سوی سرزمین وحی آغاز شد و گروه دوم نیز از مشهد مقدس به مدینه مشرف شدند.

اوحدی تصریح کرد: با برنامه ریزی و تدابیر اتخاذ شده هزینه حج عمره در سال جاری نسبت به پارسال ۱۵ درصد کاهش یافته است. در زمان حاضر شش میلیون نفر زائر مشتاق سفر به سرزمین وحی در صف انتظار هستند.

به گفته وی در سال جاری ۷۰ درصد ظرفیت افزایش یافت و دو روز نیز از ایام ماندگاری در سرزمین وی کم شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه