رفتار ضد سعودی این روزهای مصر:

تصاویر امام خامنه ای در خیابانهای قاهره/ آیا مصر هم به محور مقاومت خواهد پیوست؟

مسئولان مصری به شبکه ماهواره‌ای «الغد» اجازه دادند تا تصاویر مربوط به رهبر ایران که در خیابان‌های قاهره نصب شده‌اند را پخش کند.

تصاویر امام خامنه ای در خیابانهای قاهره/ آیا مصر هم به محور مقاومت خواهد پیوست؟

به گزارش ۸دی، عیون الخلیج نوشت: مسئولان مصری به شبکه ماهواره‌ای «الغد» اجازه دادند تا تصاویر مربوط به رهبر ایران که در خیابان‌های قاهره نصب شده‌اند را پخش کند. این اقدام مسئولان مصری موجی از خشم را در میان دولت‌های عرب خلیج‌ (فارس) به وجود آورده است.
در همین حال روسیا‌ الیوم گزارش داد: مصری‌ها تصاویر بزرگی از آیت‌الله خامنه‌ای را در قالب بیلبوردهای شهری در خیابان‌های اصلی قاهره نصب کرده‌اند. این تصاویر با موضوع نقش محوری و مهم ایران در تحولات منطقه نصب شده و مصری‌ها با این بیلبوردهای بزرگ، از ایران درخواست کرده‌اند که علیه عربستان وکویت وارد عمل شود.

 همچنین پایگاه خبری جام نیوز در این رابطه نوشت: شبکه خبری الجزیره قطر در پی نصب شدن تصاویر آیت الله خامنه ای در خیابان های قاهره طی گزارشی به تحلیل روابط روز افزون مصر با ایران پرداخته است. شبکه الجزیره در گزارشی تحت عنوان “آیا قاهره قطب نمای روابطش با کشورهای حوزه خلیج (فارس) را به سمت ایران تغییرداد؟”، مدعی شد: «با این حال که مصر بارها تأکید کرده که امنیت ملی کشورهای حوزه خلیج (فارس) بخشی از امنیت ملی مصر است، ولی روابط قاهره با تهران شاهد گسترش روزافزون است. حال آنکه ایران امنیت ملی کشورهای مذکور را هدف قرار داده است.»

الجزیره در ادامه به نقل از روزنامه گاردین افزود: «محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران، با اصرار از روسیه و آمریکا خواسته بود تا مصر را در نشست لوزان مشارکت دهد.»

به نوشته منبع مذکور، ظریف به گونه ای پیگیر مسئله حضور همتای مصری خود در نشست لوزان بود که تأکید کرد تهران بدون حضور مصر در این نشست مشارکت نخواهد کرد.

خاطر نشان می شود که منابع خبری گزارش داده اند که مصری ها طی اقدامی بی سابقه، تصاویر بزرگی از آیت الله خامنه ای را در قالب بیلبوردهای شهری در خیابان های اصلی شهر قاهره نصب کرده اند.

به گزارش روسیا الیوم، تصاویر رهبر عالی ایران در قاهره، با موضوع نقش محوری و مهم ایران در تحولات منطقه در خیابان های این شهر نصب شده است.

گفتنی است که اخیرا اختلافات گسترده میان مصر و عربستان شکل گرفته و جانشین ولیعهد سعودی، السیسی رییس جمهوری مصر را تهدید کرده که اگر حمایت از دمشق و رابطه با ایران دست نکشد و جزایر صنافیر و تیران را به ریاض واگذار نکندبه سرنوشت حسنی مبارک مبتلا خواهد شد.

بن سلمان گفته پول برای اعراب خلیج (فارس) مثل دانه های برنج فراوان است و اگر قاهره با ریاض هماهنگ نشود، سرمایه گذاری سعودی در مصر قطع شده و اقتصاد قاهره فلج و در نهایت سیسی به سرنوشت مبارک مبتلا می شود.

قابل ذکر است که کشور مصر یکی از معدود کشورهای عربی است که بر خلاف کشورهای عربی خلیج فارس، دارای منابع زیرزمینی نفت و گاز نبوده و اغلب با وام ها و کمک های بین المللی مخارج و هزینه های عمومی خود را تامین می کند و از همین رو کشورهایی چون عربستان و آمریکا، توانسته بودند نفوذ فراوانی را بر سیاست های مصر اعمال و تحمل نمایند.

حال با اتخاذ سیاست جدید دولت مصر در تحولات منطقه که کاملا خلاف مواضع سعودی ها و غربی ها قلمداد می شود، باید دید که مصر در ادامه چه تصمیماتی را اتخاذ نموده و آیا تحمل فشارها و توطئه های دولت سعودی را خواهد داشت و یا سر تسلیم و تعظیم در برابر غرب و دولتهای مرتجع عربی فرود خواهد آورد؟

البته اتحاد ایران، روسیه، عراق و سوریه یا همان اتحاد محور مقاومت، می تواند برای دولت مصر بسیار قابل اعتماد و اتکا باشد، به شرط آن که سرهنگ سیسی از سرنوشت نامبارک حسنی مبارک و محمد مرسی، درس بی اعتمادی به غرب را خوب یاد گرفته باشد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه