شخم زمستانه در شالیزارهای گیلان سرعت گرفت

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: شخم زمستانه در شالیزارهای گیلان سرعت گرفته است.

شخم زمستانه در شالیزارهای گیلان سرعت گرفت

به گزارش ۸دی نیوز به نقل ازایسنا، آب ۷۶ سد از جمله سدهای سفیدرود، لار، ستارخان، شمگیر، گلستان۱ و ۲، کرخه، سیمره، سیوند، زاینده‌رود، ساوه، جیرفت، ۱۵خرداد، ملاصدرا، کارده، مهاباد، علویان و استقلال به کمتر از ۳۰ درصد ظرفیت مخزن رسیده است.

بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، درحال حاضر ۳۵ سد با کاهش ۳۰ درصدی آب در مقایسه با زمان مشابه پارسال مواجه هستند که سدهای سفیدرود، لار، وشمگیر، لتیان، اکباتان، زاینده‌رود و دوستی از آن جمله محسوب می‌شود.

مهندس علیرضا شعبان‌نژاد رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در این خصوص با اشاره به اینکه ذخیره آب سد سفیدرود در ۱۱ آذرماه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال، حدود دو سوم کاهش یافته به ایسنا گفت: آذرماه پارسال ذخیره آب پشت سدسفیدرود ۵۹۴ میلیون مترمکعب بود که این مقدار در آذرماه امسال به۲۰۱ میلیون مترمکعب کاهش یافت.

وی افزود: بارندگی‌های بالادست زیاد شده اما باید همچنان جوانب رعایت و صرفه‌جویی در مصرف آب مدنظر کشاورزان باشد.

شعبان‌نژاد با بیان اینکه تاکنون در پنج درصد از شالیزارهای گیلان شخم زمستانه انجام شده، از کشاورزان خواست تا نسبت به اجرای این امر در شالیزارهایشان اقدام کنند.

وی گفت: شخم زمستانه موجب می‌شود که آب کمتری در فروردین‌ماه از سد برای آبیاری شالیزارها رها شود و به این ترتیب زمانی که به آب احتیاج خواهیم داشت با بحران مواجه نخواهیم شد.

شعبان‌نژاد با بیان اینکه گیلان با تولید ۷۰۰ هزار تن برنج، معادل ۳۵ درصد برنج تولیدی کشور، مقام دوم تولید این محصول استراتژیک را در ایران دارد گفت: تولید برنج در بیش از نیمی از شالیزارهای گیلان معادل ۱۸۰ هزار هکتار وابسته به آب سد سفیدرود است.

وی با بیان اینکه فروردین ماه پارسال هنگام آب‌گذاری کانال‌های کشاورزی گیلان، ذخیره آب سد سفیدرود، یک میلیارد و ۱۰۰میلیون مترمکعب بود گفت: چنانچه تا زمان رهاسازی آب سد سفیدرود، باران‌های فراوانی نبارد، شالی‌کاران گیلانی تابستان امسال برای تامین آب با مشکلات فراوانی مواجه می‌شوند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان با بیان اینکه به تازگی در مکاتباتی در خصوص بحران آب کشاورزی در گیلان به وزارت جهاد کشاورزی و استانداری گیلان هشدار داده‌ایم گفت: اگرچه لایروبی سد سفیدرود مهمترین راهکار برای تامین آب کشاورزی گیلان است اما در کوتاه‌مدت می‌توان با لایروبی آب بندان‌ها و انهار، راه‌اندازی ایستگاه‌های پمپاژ آب و حفر چاه‌های عمیق، کمبود ذخیره آب این سد را تا حدود زیادی جبران کرد.

شعبان‌نژاد افزود: برای تحقق این امر دست کم به ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه