امام جمعه‌ی رشت:

استاندار به سرعت لکه‌ی ننگ گیلان را پاک کند/نامزدهای انتخابات آمریکا باعث رسوایی این کشور شدند

امام جمعه‌ی رشت گفت: من از دکتر نوبخت، استاندار و نمایندگان می‌خواهم در مدت کوتاهی این لکه‌ی ننگ را از پیشانی استان پاک کنند.

استاندار به سرعت لکه‌ی ننگ گیلان را پاک کند/نامزدهای انتخابات آمریکا باعث رسوایی این کشور شدند

به گزارش ۸دی، آیت الله زین العابدین قربانی در خطبه‌های نماز جمعه‌ی امروز شهر رشت جبر گرایی را از مسائلی دانست که بنی امیه از آن برای مشروع جلوه دادن اقدامشان از آن بهره جستند و در ادامه اظهار داشت: بنی امیه با استفاده از جبر شهادت اهل بیت را خواست خدا می‌دانست اما آل الله با اسارت خود با این تحریف‌ها مبارزه کردند. اگر اهل بیت به اسارت برده نمی‌شدند این نوع تحاریف و بیعت ها نیز برچیده نمی‌شد.

وی افزود: بنی امیه شهادت اهل بیت را مشیت الهی و اسارت اهل بیت را حق خود می دانست. اما آیا مشیت به این معناست که خداوند در اعمال ما جبر دارد؟ زمانی که محمد حنفیه برادر امام حسین(ع)، از ایشان خواست که به کوفه نروند زیرا که مردم کوفه وفادار نبودند، حضرت به دلیل خوابی که دیده بود به برادرش عرض کرد، محمد خواب جدم را دیدم که شهادت را برای من مشیت الهی می داند.

خطیب نماز جمعه شهر رشت با بیان اینکه اگر همه‌ی اعمال ما خواست خدا باشد و اراده‌ی انسان در آن دخیل نباشد اعمال ما بی‌ارزش می‌شود خاطر نشان کرد: در این صورت فردی که شراب می‌خورد،  زنا یا دزدی می‌کند باید بگوید من بی‌تقصیرم و خواست خدا بوده است! در این صورت بهشت و جهنم معنایی پیدا نمی‌کند. معمولا حکومت های جبار کمبودهای خود را با مسئله‌ی مشیت و خواست خدا توجیه می کنند و گناهان را بر گردن خدا می‌اندازند و می‌گویند نمی‌شود با قضا و قدر الهی جنگید.

آیت الله قربانی ادامه داد: کاری که عربستان و علمای وهابی‌اش انجام دادند، و در تلویزیون و رسانه هایشان شهادت ۷۰۰۰ نفر در حادثه ی منا را مشیت و خواست خدا اعلام کردند،  این همان تفکر جبری‌گری یزیدی است.

وی نقطه‌ی مقابل جبری‌گری را تفکر منطقی دانست که ملت ما از آن بهره مند است و افزود: اراده‌ی خدا بر اساس علل جهان صورت می‌گیرد. خدا می‌خواهد حسین (ع) شهید شود اما این کار با اراده‌ی او و اهل بیتش محقق می‌شود، اگر ابی عبدالله نمی‌خواست و اراده نمی‌کرد، شهادتش اتفاق نمی‌افتاد.

امام جمعه‌ی رشت تاکید کرد: خدا سرنوشت قومی را تا خودشان نخواهند تغییر نمی‌دهد و این مطلب را در قرآن نیز یادآور شده است. اگر امروز ملت ایران در دنیا عزیز و تصمیم گیرنده است، چون خودش خواسته و با رهنمودهای مقام معظم رهبری و امام خمینی(ره) به این جایگاه رسیده است و در مقابل اگر دولت عربستان که زیر سایه‌ی ابر قدرت‌های جهانی به برادر کشی دست می زند، خودش سرنوشتش را این گونه تغییر داده است.

خطیب نماز جمعه‌ی شهر رشت در خطبه‌ی دوم نماز جمعه، با اشاره به مسئله‌ی سراوان ضمن همدردی با مردم این بخش، این مشکل را لکه‌ی ننگی برای استان دانست و اظهار داشت: صدای مردم مظلوم سراوان را شنیدیم، این بوی تعفن زباله اصلا قابل تحمل و در شآن استان نیست، من از دکتر نوبخت، استاندار و نمایندگان گیلانی می‌خواهم همه با هم کمک کرده و در مدت کوتاهی این لکه‌ی ننگ را از پیشانی استان پاک کنند.

آیت الله قربانی با اشاره به مناظرات انتخاباتی آمریکا، رفتار کلینتون و ترامپ را که به ساختن تمثال رقبای خود پرداختند خلاف دموکراسی خود ساخته‌ی آمریکایی خواند و گفت: کاندیداهای آمریکایی با افتضاحی که به بار آوردند خودشان موجب رسوایی خود شدند، خوشبختانه ملت ایران با رهنمودهای مقام معظم رهبری و تبیین مواضع انتخاباتی توسط ایشان مسیر درستی برای برگزاری انتخابات خواهد داشت.

وی تاکید کرد: بنابر فرمایشات رهبری ما باید در مسیر علمی به جایگاهی برسیم که کشورهای دنیا برای رفع مشکل خود به کشور ما مراجعه کنند.

خطیب نماز جمعه‌ی شهر رشت در پایان موفقیت عراق را در فتح ۵۰۰ کیلومتر از شهر موصل بسیار خوشایند خواند و گفت: یکی از فرماندهان عراق در این عملیات مسیحی بوده و الهام گرفتن از مسیحیانی که در کربلا در سپاه امام حسین (ع) بوده اند را در تغییر مسیر زندگی اش و آزاد سازی عراق از دست داعشی ها موثر می‌دانست.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه