عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات برنج کشور در گفتگو با 8دی:

عدم اعلام به موقع قیمت و رقم محصول حمایت عامل شکست طرح توسعه ارقام پرمحصول است

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات برنج کشور عامل موفق نبودن خرید تضمینی برنج از کشاورزان را دیر اعلام کردن قیمت عنوان کرد.

عدم اعلام به موقع قیمت و رقم محصول حمایت عامل شکست طرح توسعه ارقام پرمحصول است

غلامرضا خانکشی پور صبح امروز در گفتگوی تلفنی با خبرنگار ۸دی درباره‌ی نرخ تضمینی خرید برنج اظهار داشت: نرخ خرید تضمینی برنج نرخ حداقلی است و برای شرایط بحرانی تعبیر شده است.

وی با اشاره به اینکه خرید تضمینی کمک دولت به کشاورز است، افزود: اگر کشاورز به هر دلیلی برنجش را نتواند در بازار بفروشد دولت برنجش را می خرد.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات برنج کشور با بیان اینکه نرخ تضمینی منعطف به ارقامی است که توسط تحقیقات برنج معرفی می شود، گفت: نرخ تضمینی برای اینکه کشاورز ترغیب شود ارقام پر محصول را کشت کنند ایجاد شده است.

خانکشی پور با اشاره به اینکه خرید تضمینی برنج معطوف به اعلام نرخ از ماه ها قبل از کاشت آن است، اظهار کرد: ما انتظار داریم که بخش عمده تولید برنج روانه بازار شود و بخشی که قرار است توسط قیمت تضمنی اعلام شود باید به موقع نرخش تعیین شود.

این پژوهشگر اقتصادی و مدرس دانشگاه با بیان اینکه کشاورزان همیشه در اعلام نرخ تضمینی خرید برنج با دولت چالش داشته اند، گفت: دولت ارقام مورد حمایت در خرید تضمینی را دیر اعلام می کند در حالی که کشاورز بذرش را انتخاب کرده و آماده خزانه گیری شده است.

وی با اشاره به اینکه دیر اعلام کردن نرخ خرید تضمینی و رقم محصول از معایب خرید تضمینی برنج است، افزود: کشاورز باید قبل از خرید تضمینی از قیمت آن محصول اطلاع داشته باشد و بعد از تصمیم گیری محصول را بکارد و اگر غیر از این باشد، ارزشی ندارد.

خانکشی پور با این بیان که خرید تضمینی باید با ارقام اصلاح شده هماهنگی داشته باشد، خاطرنشان کرد: دولت رقمی را که برای آن خرید تضمینی اعلام می‌کند باید بذر این ارقام اصلاح شده را  که گواهی شده است به کشاورزان عرضه کند.

این کارشناس برنج، عدم هماهنگی در خرید تضمینی برنج را عامل موفق نبودن آن در استان اشاره کرد و گفت: ما در خرید تضمینی این هماهنگی را نمی‌بینیم.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه