عضو شورای اسلامی شهر رشت در گفت وگو با 8دی:

محیط شهری برای افراد معتقد به رعایت ضوابط و ظواهر اسلامی، آزار دهنده و تاسف بار شده است

برخی بی توجهی ها باعث شده است که ارزش ها تبدیل به ضدارزش شود. وضعیت موجود، وضعیتی در شان شهری چون رشت نیست.

محیط شهری برای افراد معتقد به رعایت ضوابط و ظواهر اسلامی، آزار دهنده و تاسف بار شده است

محمدحسین واثق کارگرنیا عضو شورای اسلامی شهر رشت و از اعضای کمیسیون فرهنگی این شورا با حضور در دفتر پایگاه خبری تحلیلی ۸دی، گفتگویی را با خبرنگار این پایگاه خبری به انجام رسانده است که در پایین با هم میخوانیم:

۸دی-در مورد پروژه پیاده راه فرهنگی میدان شهدای سرپل ذهاب رشت(رشت) اخیرا جناب آقای باقری خطیبانی همکار جنابعالی در شورای شهر رشت ، با ۸دی مصاحبه ای داشتند و گفتند که یک سری تخلفات مالی در این پروژه انجام گرفته است، میخواستم در این رابطه کمی برای ما توضیح دهید که اصلا قضیه چه چیزی بوده است؟

البته یک سری اشکالاتی در کار وجود دارد . در بخش اجرا نمی شود گفت که کاری بدون اشکال است و تقریبا کار اجرا نشده مانند املای نانوشته می ماند. الان در بخش های مختلف شهر می بینیم که شهرداری دارد کار انجام می دهد مثلا در قسمت بافت های فرسوده داریم کار انجام می دهیم و همچنین فضاهای سبز و پارک ها و حاشیه ی رودخانه و دیگر بخش های مختلف دیگر سطح شهر رشت.

اما پروژه ی پیاده راه فرهنگی کار بسیار بزرگی است که البته یک سری زیر ساخت های آن دچار مشکل است و اگر شهرداری در اجرای این پروژه عجله نمی کرد و اگر به یک سری کارهای اولیه توجه بیشتری می شد شیرینی این کار بیشتر به کام مردم می نشست.

متاسفانه یک سری از حواشی این کار برای بعضی ها ایجاد مشکل کرده مثلا افرادی که در محدوده ی این خیابان و هسته ی مرکزی شهر و کوچه های منتهی به آن ساکن هستند در رفت و آمد دچار مشکلاتی شدند و همچنین برخی کسبه و مغازه داران از این مسئله زیان دیدند و بعضا هم در ترافیک شهر تاثیرات منفی را ایجاد نموده است. اینکه برادر و همکار عزیزم جناب آقای باقری گفتند که برخی مسائل رعایت نشده، واقعا همینطور است، مثلا باید برخی پارکینگ های مکانیزه ساخته می شد که ساخته نشده و باید برخی بن بست های منتهی به این خیابان را باز می کردیم که این قبیل کارها را انجام نداده ایم.

در مورد قرارداد شرکت پلشیر باید عرض کنم که چون این قرارداد که شهرداری رشت با شرکت پلشیر انجام داد نتیجه ی مطلوبی نداشت به همین دلیل برای بررسی به مبادی زیربط ارسال شده است، و تحت بررسی است و هنوز نتیجه ی کار به ما اعلام نشده است.

۸دی– منظور از اینکه تحت بررسی است، تحت بررسی کدام نهادها و سازمانها می باشد؟

ما موظف هستیم هرگونه تخلف را در به مبادی زیربط مانند: استانداری، شورای استان و سازمان بازرسی منعکس کنیم و در آنجا مورد بررسی قرار بگیرد و ضمن اینکه شورا هم در بخش های بودجه ای و نظارتی که دارد می تواند حسابرس بگیرد و  حسابهای مختلف را بررسی کنند و ببیننند در پروژه ها چه مقدار هزینه شده است.

و ما به دنبال این هستیم که اسناد مالی پروژه پیاده راه فرهنگی کامل شود و ما آن را به حسابرسان خواهیم داد تا بروند و بررسی کنند و به ما اعلام خواهند که واقعا تخلفاتی صورت گرفته یا اینکه اتفاق دیگری افتاده است. و همچنین مردم هم کم و بیش ناظر بر عملکرد ما هستند و رصد می کنند و غالبا هم وقتی ما جایی شرکت می کنیم مردم از ما سوال می پرسند و بنده خودم معتقدم که هرچه پیگیری رسانه ها و نظارت مردم بیشتر باشد زمینه های تخلف هم کمتر خواهد شد، که البته وظیفه ی شورا هم همین است که با نظارتهای خود زمینه های تخلف را کمتر کنند.

اگر جناب آقای باقری یا همکار دیگری در شورای شهر، از برخی عملکردها انتقاد می کنند این به معنی خصومت شخصی با شخص شهردار نیست و یا به دنبال تخریب شخص خاصی نیستند، بلکه می خواهند برخی حاشیه ها را به حداقل ممکن برسانند و بحث هایی که وجود داشته مانند فساد مالی و سایر موارد را به حداقل ممکن برسانند و خدایی نکرده شرایط بدتر نشود و شهرداری دچار مشکل جدی نشود.

۸دی– علت اصلی معضل بدپوششی و بدحجابی که این روزها در شهر رشت به وضوح مشاهده می شود به نظرتان چیست؟ آیا شورای شهر رشت برای رفع این معضل کاری مفیدی انجام داده است؟ در بحث فرهنگ اسلامی و مقابله با تهاجم فرهنگی، چه اقداماتی تاکنون در کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت انجام گرفته است؟

متاسفانه بدپوششی نه تنها در رشت بلکه در کل کشور آنقدر زیاد شده که یک حالت معمولی پیدا کرده است و این روزها اگر خانمی حجاب اسلامی را رعایت کند دچار برخی مشکلات می شود. در خیلی از اماکن مانند فضاهای سبز و پارک های شهر اگر یک زوج جوان مذهبی و با پوشش اسلامی بخواهند حضور پیدا کنند آنطور که باید راحت نیستند و تحمل این گونه فضاها برای افراد حزب اللهی و مذهبی سخت است. در واقع پارک، سینما و اماکن تفریحی شهر که باید محیطی امن و آرام برای خانواده ها باشد متاسفانه بعضا تبدیل به محیطی ناامن از نظر اخلاقی و دینی شده است و بارها برای خود بنده نیز چنین شرایطی پیش آمده است.

در واقع در کشور اسلامی ما، محیط شهری برای افراد معتقد به رعایت ضوابط و ظواهر اسلامی، آزار دهنده و تاسف آور است و زندگی در این شرایط برای افراد مذهبی سخت شده است.

برخی بی توجهی ها باعث شده است که ارزش ها تبدیل به ضدارزش شود. وضعیت موجود وضعیتی مناسب و در حد و شان شهری چون رشت که سابقه و اصالتی مذهبی دارد و ۸۰۰۰ شهید و ایثارگر تقدیم انقلاب نموده نیست.  اما در بخش سازمان فرهنگی شهرداری دوستان ما در زمینه های مختلف کارهایی انجام داده اند مانند: برپایی نمایشگاه های مختلف با موضوع حجاب و پوشش و برگزاری هیئت ها و کانون های مختلف که ما هم مشارکت داشتیم و کمک مالی کردیم.

ولی بنده احساس می کنم که آن چیزی که بتواند به رفع معضل ناامنی اخلاقی و بدپوششی در شهر به ما کمک کند، توجه بیشتر به خانواده ها است. اگر در کانون خانواده این مسئله به عنوان یک کار اشتباه و غلط جا نیفتد، نیروی انتظامی، نهادهای فرهنگی، امربه معروف و نهی از منکر و دیگر نهادهای مسئول هیچ کار موثری نمی توانند انجام دهند.

برخورد فیزیکی کار درستی نیست و دوره ی برخورد فیزیکی گذشته است و نمی توان چیزی را به کسی تحمیل نمود و ابتدا باید برخی زمینه ها فراهم شود باید با کسانی که مرتکب چنین اشتباهاتی مانند بد پوششی و ناامنی روانی و اخلاقی  در جامعه می شوند گفتگو نمود و افراد ناآگاه را روشن و آگاه نمود و آنها را ازعواقب و نتایج این رفتارها و ناهنجاری ها باخبر نمود، ضمن اینکه کانون خانواده نقشی اساسی در این رابطه دارد و ابتدا باید خانواده ها را آگاه و توجیه نمود.

۸دی- آیا شورای شهر و کمیسیون فرهنگی آن، در رابطه با ایجاد زمینه ها برای آگاه سازی خانواده ها در مورد ناهنجاری ها و افسار گسیختگی ها و بی بندوباری های فرهنگی روز در جامعه، به خصوص معضل بدحجابی و بدپوششی در سطح شهراقدامی نموده است؟

خیر. زیرا به این دلیل که ما نفوذ چندانی در خانواده ها نداریم و به نظر بنده بیشترین نفوذ را رسانه هایی چون صداو سیما، اینترنت و مخصوصا فضای مجازی دارند. البته ما برخی کارهای فرهنگی در این زمینه انجام دادیم ولی آن چیزی که واقعا در رفع این معضل تاثیر گذار باشد، معتقدم که انجام نگرفته است.

البته در موضوع سرای محلات که در برخی محلات رشت اجرا شده، یکی از مباحثی که در آنجا قراراست مطرح شود، بحث آموزش مهارتهای زندگی می باشد که از اساتید مختلف در آن استفاده می شود و مسائلی چون سبک زندگی و آموزش های دینی و اعتقادی و احکام و مباحث هنری برای خانواده ها باید اجرا بشود و فعلا حدودا ۷ سرای محله را در مناطق مختلف شهر رشت راه اندازی کردیم و این سرای محلات باید به حدود ۱۵ سرای محله برسد و انشاا.. بتوانیم تا پایان سال اگر امکانات ساختمانی و اجرایی آن فراهم شود، آنها را نیز راه اندازی کنیم. بنده معتقدم در بحث معضل بدحجابی و از این قبیل معضلات فرهنگی همه باید دست به دست هم بدهند و و این مشکل را انشاا.. بتوانیم رفع کنیم.

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه