در مراسم افتتاحیه مطرح شد؛

ایجاد حوزه‌ی علوم اسلامی راهی برای رسیدن به تمدن اسلامی

مسئول حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان کشور هدف اصلی این حوزه را تربیت دانشگاهیان علاقه مند به اسلام اعلام کرد.

ایجاد حوزه‌ی علوم اسلامی راهی برای رسیدن به تمدن اسلامی

به گزارش ۸دی، مراسم افتتاحیه‌ی رسمی حوزه‌ی علوم اسلامی دانشگاهیان واحد رشت صبح امروز در تالار حکمت دانشگاه گیلان با حضور رئیس دانشگاه گیلان و نماینده ولی فقیه در این دانشگاه و حجت الاسلام روح الله حریزاوی مدیر حوزه های علوم اسلامی دانشگاهیان کشور برگزار شد.

در این مراسم حکم مسئولیت و مدیریت حوزه‌ی علوم اسلامی در دانشگاه گیلان به حجت الاسلام اسماعیل رنجبر اهدا شد.

حجت الاسلام و المسلمین هادی بصیری مسئول نهاد رهبری دانشگاه گیلان، هدف از برگزاری این مراسم را بررسی اهداف و رویکردهای حوزه علوم اسلامی دانست و از زحمات رئیس دانشگاه و حمایت های وی قدردانی کرد.

وی افزود: ۴۲ دانشگاه در سراسر کشور از داشتن این حوزه بهره‌مند بودند که بحمدالله دانشگاه گیلان نیز با حمایت های مسئولین، مدیران و رئیس دانشگاه اقدام به تاسیس این حوزه کرده است و با حمایت های ایشان ما توانستیم به سرعت کارها و اقدامات مربوط را انجام داده  و حکم مسئولیت حجت الاسلام رنجبر را برای این حوزه در گیلان دریافت کنیم، و اکنون منتظر انجام کارهای اجرایی آن هستیم.

حجت الاسلام بصیری خاطر نشان کرد: این اقدام بدون تجربه انجام نمی گیرد چرا که تاسیس چنین حوزه ای بسیار کار پرزحمت و خطیری است و اگر مسیر درستی را درپی نگیرد به اهداف تبیین شده نخواهد رسید بنابراین به یقین از تجربیات دانشگاههای فعال در این زمینه استفاده لازم را خواهیم برد.

مسئول نهاد رهبری دانشگاه گیلان یکی از مزیت‌های حوزه علوم اسلامی در دانشگاه را داشتن وقت و زمان کافی برای مباحثات و جلسات پرسش و پاسخ به شبهات خواند و تصریح کرد: در کلاس‌های درس دانشگاه به دلیل بعضی شرایط برای مثال؛ زمان ناکافی، شرایط و بی‌علاقگی عده ای از دانشجویان امکان ریشه‌ای و عمیق وارد شدن به یک سری شبهات وجود ندارد، از این رو حوزه این امکان را برای دانشجویان علاقه مند به بیشتر دانستن فراهم کرده است.

وی تاکید کرد: از مزیت های این حوزه نسبت به دانشگاه ارتباط بین استاد و دانشجو است، مدرسین و اساتید می توانند در فضای تربیتی بسیار موثر تر از پیش عمل کنند. مزیت دیگر امکان ورود مبنایی به بحث ها و شبهات دانشجویان و دیگری گسترش مباحث اخلاقی در کلاس است.

حجت الاسلام بصیری یکی از اهداف این حوزه را ایجاد قدرت تحلیل در دانشجویان معرفی کرد و ادامه داد: اینکه دانشجویان صرفا یک سری مبانی را از بر کنند هدف این مجموعه نیست؛ بلکه ما می‌خواهیم دانشجو قدرت پاسخگویی به شبهات را پیدا کند. همانطور که رهبر انقلاب فرمودند جامعه‌ی ما متاثر از دانشگاه است، چرا که دانشگاه محل تربیت فرهیختگان آینده‌ی جامعه است و اگر به مسائل دینی و اخلاقی بپردازند یقینا پیشرفت مضاعفی خواهند داشت.

وی در پایان علم را تنها ابزاری خواند که اگر تنها در اختیار رفع مسائل رفاه مادی قرار بگیرد به هدف غایی نخواهد رسید و می بایست در مسیری قرار بگیرد که رسیدن به کمال انسان را مهیا کند.

احمد رضی رئیس دانشگاه گیلان نیز در این مراسم، افتتاح حوزه‌ی علوم اسلامی در دانشگاه را باعث افتخار و خرسندی دانشگاه گیلان دانست و اظهار داشت: متأسفانه با اینکه بسیاری از دانشگاههای کشور از داشتن این حوزه برخوردار بودند دانشگاه گیلان با وسعتی که دارد از این نعمت محروم بود. البته استفاده از حوزه ی علوم اسلامی تنها مختص دانشجویان دانشگاه گیلان نیست بلکه متعلق به همه ی دانشگاههای استان است.

وی فعال شدن حوزه‎‎ی علوم اسلامی دانشگاهیان را فعالیتی زیربنایی و اثر گذار معرفی کرد و افزود: ممکن است ما تاثیرات مستقیم این علوم را به عینه نبینیم اما مطمئنا تاثیرات غیر مستقیم و طولانی مدت خود را در آینده  خواهد داشت.

رضی با بیان اینکه تاسیس این حوزه تکلیفی بر دوش دانشگاه بوده است تصریح کرد: از آنجایی که خودم تربیت یافته‌ی همین حوزه ها در زمان دانشگاه بوده ام این را وظیفه ای می دانم که از تاسیس این حوزه در دانشگاه حمایت کنم تا دانشجویان انقلابی و مومن تربیت شوند و بتوانیم وحدت بین حوزه و دانشگاه را به طور اصولی دنبال کنیم.

حجت الاسلام روح الله حریزاوی مدیر حوزه های علوم اسلامی دانشگاهیان کشور که مهمان افتخاری مراسم افتتاحیه حوزه ی علوم اسلامی واحد رشت بودند، با اشاره به آیات سوره‌ی هود در رابطه با برچیدن ریشه‌های فساد از زمین  اظهار داشت: خداوند سبحان در آیات ۱۱۶ تا آخر سوره ی هود به ما می گوید چرا کسانی که دارای نظام فکری هستند و روح حرکت جمعی و جهادی دارند مردم را از فساد روی زمین نهی نمی کنند؟ این آیات آنقدر باعث شرمساری ماست که حتی پیامبر خدا نیز می فرماید  سوره نور من را پیر کرد. ما در حوزه ی علوم اسلامی با الهام از این آیات قرآن دو ماموریت را به هم آمیختیم. این دو ماموریت در بیانیه ی ماموریت حوزه ابلاغ شده و برنامه های حوزه ی علوم اسلامی براین مبنا اجرایی خواهد شد.

%d8%ae%d8%b2%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%88%db%8c-1

حجت الاسلام حزاویری دو رکن ماموریتی حوزه ی علوم اسلامی را توجه به دو نکته دانست و تصریح کرد: این ماموریت را می توان در دو کلمه خلاصه کرد؛ حوزه ی علوم اسلامی در نظر دارد دانشجویانی مصلح و صالح، طاهر و مطهر تربیت کند. دانشجویانی که از روح معرفت اسلامی سیراب شوند و در مسیر تعلیم و تعلم یار و دستگیر دیگران باشند نه اینکه تنها به دنبال سیراب کردن خود باشند و نسبت به دیگران بی تفاوت باشند.

مسئول حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان کشور ماموریت و هدف اصلی این حوزه را تربیت دانشگاهیان مشتاق و علاقه مند به اسلام و انقلاب بر پایه ی نظام اندیشه ی اسلامی برای اثر گذاری در عرصه‌ی جهاد فرهنگی جهت تحقق اهداف دانشگاه اسلامی و ایجاد تمدن اسلامی معرفی کرد و در ادامه افزود: اکنون دوره ای نیست که ما بتوانیم علامه ای تربیت کنیم که در همه ی علوم صاحب نظر باشد. ما باید بتوانیم یک نظام و هارمونی از علوم اسلامی تبیین کنیم و در قالب ۶۰ واحد درسی به دانشجویان عرضه کنیم.

حجت الاسلام حریزاوی تاکید کرد: در حوزه دانشجو باید مانند یک طلبه دلش برای اسلام ومسلمین به درد بیاید. مقصد این جهاد علمی و فرهنگی ایجاد تمدنی اسلامی است. و بنابر فرمایشات رهبر انقلاب دانشجویان در هر رشته ای که باشند باید جایگاه خود را در این حوزه پیدا کنند.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه