روز شمار تاریخ گیلان / 28 مهر؛

ترور یک معلم در رضوانشهر /شهادت رئیس کمیته امداد شفت به دست منافین

در چنین روزی «ایوب میرزایی» از معلمان اهل تالش، در همان مدرسه ای که در آ« تدریس می کرد ترور شد و به شهادت رسید.

ترور یک معلم در رضوانشهر /شهادت رئیس کمیته امداد شفت به دست منافین

به گزارش ۸دی، ۲۸ مهر ماه ۱۳۴۱ برابر با ۲۰ جمادی الاولی ۱۳۸۲ هجری قمری، علما و روحانیون رشت در مخالفت با لایحه انجمن‏هاى ایالتى و ولایتى اعلامیه ای در محکومیت لایحه‌ی ایالتی ولایتی صادر کردند. به دنبال تصویب لایحه ایالتی ولایتی، امام خمینی به مخالفت با این لایحه ضد دینی برخواست. علما و مراجع قم نیز اعلامیه های مختلفی در مختلفت با این موضوع دادند. در رشت نیز آیات سیدحسن بحرالعلوم، سیدمحمودضیابرى، سیدحسین رودبارى، شیخ محمد لاکانى با عنوان جامعه روحانیت گیلان اعلامیه ای در محکومیت این لایحه صادر کردند و به این وسیله حمایت خود را از امام خمینی اعلام نمودند (۱).

۲۸ مهر ماه ۱۳۵۹، گیلان اولین شهید هلال احمر را تقدیم انقلاب کرد. شهید قاسم خاوران‌پور اولین شهید جمعیت هلال احمر که در محور آبادان به خرمشهر در حین کمک رسانی به مجروحین به شهادت رسید (۲).

۲۸ مهر ماه ۱۳۶۰، دو نفر از نیروهای انقلاب به دست منافقین به شهادت رسیدند. «ایوب میرزایی» معلم بود. او در همان مدرسه ای که در رضوانشهر تدریس می کرد ترور شد و به شهادت رسید. در همین روز «کاسگل زبانبر» در رشت به دست منافقین ترور شد و به شهادت رسید (۳).

کاسگل زبانبر در سال ۱۲۹۹ در روستای دو بخشر شفت در یک خانواده‌ی مذهبی به دنیا آمد. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی٬ در تشکیل نهادهای انقلابی و برگزاری انتخابات مختلف  فعالانه شرکت می کرد و با تشکیل حزب جمهوری اسلامی  سرپرستی دفتر حزب را در منطقه عهده دار شد. با دستور امام مبنی بر تشکیل کمیته‌ی امداد  مسئولیت این نهاد را نیز بر عهده گرفت. فعالیت شبانه روزی او در خدمت به اسلام و مردم مستضعف به ذائقه‌ی دشمنان خوش نیامد و در نهایت در تاریخ ۱۳۶۰ بدست منافقان کوردل به شهادت رسید(۴).

پی نوشت:

۱- روز شمار سایت ۱۵ خرداد

۲- مجله روایت هشتم، شمـ ۱۴، ص ۴۱٫

۳- سایت هابیلیان، شهدای ترور

۴- هشت هزار قهرمان

منبع: رنگ ایمان

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه