امام جمعه رودبار در گفتگو با 8دی:

اصلاح سیاست های کلی انتخابات ضروری بود/ هزینه های انتخاباتی با رانت خواری جبران می شود

امام جمعه رودبار اصلاح سیاست های انتخابات را لازم دانست و گفت: انتخابات منسجم تر شده و دولت باید نواقص را رفع کند.

اصلاح سیاست های کلی انتخابات ضروری بود/ هزینه های انتخاباتی با رانت خواری جبران می شود

حجت الاسلام والمسلمین داوودی در گفتگو با خبرنگار ۸دی در خصوص ابلاغ سیاست های کلی انتخابات از سوی رهبری اظهار کرد: ما در کشوری هستیم که بیشترین انتخابات را در آسیا دارد.
وی در ادامه این مطلب با اشاره بر اینکه مدت زمانی نمی گذرد که دموکراسی در ایران به پا شده است، گفت: با مرور زمان و با برگزاری چند انتخابات مسائل و مشکلاتی خود را نشان داد .
امام جمعه رودبار هزینه های بالا در تبلیغات نامزدهای انتخاباتی را یکی از اساسی ترین مشکلات مطرح کرد، و گفت: یکی دیگر از مسائل و مشکلاتی که در جریان انتخابات با آن مواجه می شدیم عدم ابلاغ کتبی رد صلاحیت نامزد ها به آنها بوده است.
حجت الاسلام داوودی با بیان اینکه مقام معظم رهبری به انتخابات انسجام کلی داده و به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال کرده بودند، افزود: مجمع تشخیص مصلحت نظام روی این مهم در کمیسیون های تخصصی که دارند کار کرد و سپس آن را آماده ابلاغ کردند.
وی با اشاره بر اینکه دولت بعنوان مجری و مجلس بعنوان قانون گذار نواقص را پس از ابلاغ باید رفع کنند، خاطرنشان کرد: انتخابات و رای مردم حق الناس است.
امام جمعه رودبار در ادامه این مطلب با بیان اینکه حق الناس دو طرفه است، افزود: از یک طرف مردم که رای می دهند و از طرفی دیگر مجریانی که حفاظت می کنند باید از حقوق یکدیگر دفاع کنند.
وی با تاکید بر اینکه نباید اجازه داد تا کسی با پول رای بالای کسب کند، گفت: نباید در جریان انتخابات از زور، زر و تزویر غفلت نماییم.
حجت الاسلام داوودی با اشاره بر اینکه یکی از بندهای این ابلاغیه از نامزدها خواسته که مشخص کنند منابع هزینه های صرف شده از کجا تامین شده، ادامه داد: گاهی پیش آمده که نامزدی در انتخابات رای آورده و شنیده شده که در جریان انتخابات چند میلیارد تومان هزینه کرده است.
امام جمعه رودبار با بیان اینکه با حساب کردن دوره مدیریتی نامزدها معلوم می شود که یک دهم هزینه های صرف شده از حقوق نامزدها بوده، اظهار کرد: باید آینده نگری کرد که چاله ای که نامزدها از این هزینه ها کنده اند چگونه باید پر کنند.
وی با اشاره بر اینکه فقط جبران این هزینه ها با رانت و رانت بازی امکان پذیر است، ادامه داد: همین موارد است که در آینده نه چندان دور عامل فساد خواهند شد.
حجت الاسلام داوودی با بیان اینکه نامزدی که با پول اسپانسر ها رای بیاورد نماینده چند نفر خاص خواهد شد، گفت: در انتخابات ها مشاهده شده که پس از انتخابات عده ای ماشین های مدل بالا و کانتینر ها و املاک دهن پرکنی را تصاحب می شوند.
وی به بندی دیگری از این سیاست پرداخت و گفت: در برخی از انتخابات ها هم شده نامزدی آمده و الفبای سیاست را بلد نبوده و ثبت نام کرده است.
حجت الاسلام داوودی به پر شدن خلا های قانونی پس از ابلاغ سیاست کلی انتخابات اشاره داشت و گفت: ابلاغ سیاست های کلی انتخابات جلوی لشکر کشی مبنی بر اینکه ۱۲ هزار نفر ثبت نام کردند و ۵۰درصد رد صلاحیت خورده اند را گرفته است.
وی در پایان اصلاح سیاست های انتخابات را ضروری دانست و گفت: مدتها بود که این خلا ها احساس می شد و ابلاغ این سیاست ها مرحمی بر پیکره کلی انتخابات است.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه