امکان بازگشت به غنی‌سازی ۲۰ درصد در کمتر از ۲۴ ساعت/ تاکید بان‌کی‌مون بر ضرورت حضور ایران در ژنو ۲

وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اینکه تحریم ۱۹ شرکت و شخص ایرانی نقض تفاهم نیست البته کمکی هم به ایجاد اعتماد نمی‌کند، گفت: در کمتر از ۲۴ ساعت می‌توانیم به غنی‌سازی ۲۰ درصد برسیم.

امکان بازگشت به غنی‌سازی ۲۰ درصد در کمتر از ۲۴ ساعت/ تاکید بان‌کی‌مون بر ضرورت حضور ایران در ژنو ۲

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان با حضور در استودیوی گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم  سیما، گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه وزارت امورخارجه دولت یازدهم را تشریح کرد.

عمده‌ترین دستاورد وزارت‌خارجه؛ شکستن تصویری که برای خدشه‌دار کردن چهره ایران در جهان تدارک دیده‌شده بود

وزیر خارجه کشورمان درباره مهمترین دستاورد وزارت امورخارجه در ۱۰۰ روز کاری دولت یازدهم گفت: در سطح بین المللی دستاورد عمده‌ای در حوزه سیاست‌خارجی به دلیل مقاومت و انتخابات هوشمندانه مردم در انتخابات خردادماه داشته‌ایم و آن شکستن تصویری بود که برای خدشه‌دار کردن چهره جمهوری اسلامی و آسان کردن طراحی‌های بدخواهان مردم، کشور و انقلاب تدارک دیده بودند.

وی تصریح کرد: شاید در سال‌های گذشته و در روابط بین المللی از دید ناظران بین الملل چه در کشورهای غربی و چه در جهان اسلام، در مدت کوتاهی که سرمایه گذاری بسیاری برای آن کرده بودند یک هراس و نگرانی به دروغ و فریب و فرافکنی نسبت به جمهوری اسلامی در سطح منطقه و جهان ایجاد کردند، که هنوز هم آثارش را می بینیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان اظهار داشت: چرا با جمهوری اسلامی با روش دیگری برخورد می کند؛ چون رژیم صهیونیستی هر روز دروغ و نگرانی و هراس‌آفرینی جدیدی را شروع می کند، چرا که فکر می کردند طراحی که سال‌ها هزینه کرده اند، دارد به نتیجه می رسد و از این طریق جنایت خود را در منطقه توجیه کنند.

ظریف با اشاره به اینکه این دستاوردی با کمک ملت، هدایت مقام معظم رهبری و درایت ریاست محترم جمهور در صد روز گذشته به دست آمد، گفت: در روز ۹۹ از آغاز دولت یازدهم یکی از برجسته ترین نمایه های این موفقیت با توافق اولیه در ژنو در قالب یک برنامه اقدام مشترک شکل گرفت.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: امیدوارم با همدلی و هماهنگی داخلی بتوانیم مراحل دشوارتر این مسیر را پیش برده و حرکتی در راستای حفظ حقوق ملت و بهبود رفاه و معیشت آنان انجام دهیم.

وی با اشاره به برداشت متفاوت آمریکایی ها پس از توافق ژنو اظهار داشت: در عالم سیاست و به خصوص در آمریکا بسیاری از نگرانی های داخلی، سیاست خارجی را شکل می دهد.

ظریف با بیان نقش مهم سیاست داخلی در راهبردهای آمریکا تاکید کرد: بیشتر نگرانی آن ها پاسخ گویی به برخی فشارهای داخلی است، البته این به معنای نظر مردم آمریکا نیست چرا که تا ۵ ماه پیش نظر ۵۰ درصد آمریکایی ها این بود که تنها راه برخورد با ایران برخورد نظامی است.

۷۰ درصد مردم آمریکا اعتقاد دارند موضوع هسته‌ای ایران تنها از طریق مذاکره حل خواهد شد

وی با بیان این که این تصور یک اشتباه بزرگ بود، افزود: امروزه بیش از ۷۰ درصد مردم آمریکا اعتقاد دارند موضوع هسته ای ایران تنها از طریق مذاکره حل خواهد شد اما متاسفانه دولتمردان آمریکا بیشتر تحت تاثیر گروه های فشار اقلیت آمریکا هستند.

ظریف اظهار داشت: البته رگه هایی از واقع بینی وارد گفتمان مقامات آمریکایی شده است.

آمریکا واقعیت غنی‌سازی ایران را پذیرفته است

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به سخنان اوباما در مرکز سابان تاکید کرد: امروزه آمریکا واقعیت غنی سازی ایران را پذیرفته است. این به معنای قابل قبول بودن رفتار آمریکایی ها نیست، اما این که آن ها پای میز مذاکره نشسته و غنی سازی ایران را پذیرفته اند یک واقعیت است.

ظریف با بیان سخت گیری های دولت آمریکا در پذیرش غنی سازی در خاک کشورهای دیگر اظهار داشت: این واقعیت برای ایران از سوی دولت آمریکا پذیرفته شده اما هنوز این تصور در میان آن ها وجود دارد که با تحریم و فشار می توانند به اهداف خود دست یابند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به سخنان معاون وزارت خزانه داری آمریکا گفت: اقدامات و اظهاراتی از این دست باعث خدشه دار شدن روند مذاکرات خواهد شد. امروزه مجموعه ای از واقعیت ها درباره برنامه هسته ای ایران نه به خواست دولت آمریکا بلکه به دلیل مقاومت و حضور مردم در انتخابات پذیرفته شده است.

وی با تاکید بر اینکه راه برخورد با ملت ایران احترام است و این ملت جز احترام هیچ توقعی ندارند، افزود: ما یاد گرفته ایم روی پای خودمان بایستیم و تنها قدرت فائقه در دنیا را نیز خدا می دانیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: اگر کسی بخواهد با ما تعامل کند باید بیاموزد که با زبان احترام و برابری با ما صحبت کند.

تحریم ۱۹ شرکت و شخص ایرانی نقض تفاهم نیست، ایجاد اعتماد هم نمی‌کند

وی با اشاره به  تحریم های جدید دولت آمریکا که ۱۹ شخص و شرکت ایرانی را در لیست تحریم‌ها قرار داده است، اظهارداشت: اگر بخواهیم واقع بین باشیم این تحریم های جدید نقض تفاهم نیست چرا که تحریم هایی از قبل وجود داشته و اکنون افراد جدیدی به اجرای آن تحریم ها اضافه شدند اما این اقدامات اعتماد آفرینی که مقدمه مراحل بعدی مذاکرات است را دچار خدشه می کند.

وی با بیان این که درباره این موضوع با خانم اشتون و آقای کری صحبت شده است و به آن ها تذکر داده شده تاکید کرد: آن ها برای رسیدن به راه حل نهایی و برداشتن کامل تحریم ها تاکید کرده اند.

ظریف افزود: ملت و دولت ایران وارد راهی شدند و در این راه پای حرف خود خواهند ایستاد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان این که هدف ایران اثبات صلح آمیز بودن برنامه هسته ای است تاکید کرد: کسانی که از ایران تهدیدی ساختند خود تهدیدی برای امنیت جهان به شمار می آیند.

ظریف با اعلام اینکه با پافشاری برحقوقمان مذاکره می کنیم و دیگران را نیز وادار می کنیم که پای میز مذاکره بیایند، تاکید کرد: در سابقه مذاکرات بین المللی کمتر پیش می آید وزرای خارجه ۶ قدرت بزرگ دنیا در فاصله چند ساعت به ژنو سرازیر شوند.

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: با زبان عزت و منطق و با لحن حقوق و مقررات بین المللی باید درباره مذاکرات صحبت کنیم و تلاش کنیم تهدیداتی که برای مردم مان ایجاد شده را برداریم. بنده یقین دارم با ایستادگی در برابر این دیدگاه ها و در مسیر تعامل سازنده و اعتدال می توانیم به نتیجه برسیم.

یک کمیسیون در ایران با گروه ۱+۵ تشکیل می‌شود که در مورد راست‌آزمایی برنامه هسته‌ای اقدام می‌کند

ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه درباره تعهداتی که ایران در راستای نظارت آژانس داده است، آیا ممکن نیست که عهدشکنی‌های طرف غربی ادامه داشته باشد و گامها نامتوازن شود گفت: متن توافقنامه روشن است و همچنین برنامه اقدام مشترک و توافقاتی که در وین انجام شد، مشخص بوده و ما در یک روز اقدامات را انجام می دهیم و بقیه اقدامات نیز ساز و کار مخصوص خود را دارد.

وی ادامه داد: یک کمیسیون در ایران با گروه ۱+۵ تشکیل می شود که در مورد راست آزمایی برنامه هسته ای اقدام می کند. نگرانی آنها این است که تحریم شان با یک دستور لغو شود در حالیکه اقداماتی که ایران باید انجام دهد در یک فاصله زمانی طول می کشد.

ظریف با اشاره به جلسه دیروزی که اشتون با گروه ۱+۵ داشت گفت: در این جلسه اختیار را به اشتون دادند که با سفرا صحبت کند و ما تفاهم می کنیم که درباره جزئیات روزی را تعیین کرده و در همان روز اقدامات ما و ۱+۵ شروع شود. ساز و کار نظارتی ما با “آژانس” و کار نظارتی آنها (غرب) با “کمیسیون مشترک” است.

به غرب می‌فهمانیم با ایران باید از سر تکریم و احترام رفتار کنند/می‌توانیم در کمتر از ۲۴ ساعت به غنی‌سازی ۲۰ درصد برگردیم

ظریف با بیان اینکه سخت است دیدگاهی که غربی ها نسبت به ما با آن خو گرفته اند تغییر کند گفت: ما این دیدگاه را تغییر خواهیم داد و مردم ما بسیار صبور هستند، به آنها می فهمانیم که با ایران باید از سر تکریم و احترام وارد شوند. برنامه به گونه ای است که همین الان نیز می توان برگشت و شاید کمتر از ۲۴ساعت این برنامه از سر گرفته شود و آنها نیز می توانند تحریم ها را بردارند.

وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اینکه این تنها تحریم نیست که آنها دنبال می کنند گفت: آنها در واقع به دنبال یک فضاسازی روانی غیرعادی جلوه دادن ایران هستند که درپی آن نگرانی هایی را ایجاد کردند و در همین راستا تندروهای داخل و بیرون دولت آمریکا مانع آنند که این فضا تغییر کند و به گفته دکتر روحانی دیوار تحریم ها ترک بردارد.

نقضی صورت گیرد مقابله به‌مثل می‌کنیم

ظریف با اطمینان بخشی از اینکه اگر نقضی صورت گیرد ما هم می توانیم در مقابل آن مقابله به مثل کنیم گفت: ما نیز با این دیدگاه وارد می شویم و با توکل به خدا و اعتماد مردم کار را به نتیجه می رسانیم و با چشم باز و دقت معتقدیم که می توانیم این مسیر را تا آخر به جلو برده و موفق شویم.

وی با بیان اینکه مردم ایران ده سال مقاومت کردند که ذلت را نپذیرند، گفت: ایرانی ها به آمریکا فهماندند کسی نمی تواند برای ما تعیین تکلیف کند و به ما دستور دهد که چه کاری می توانیم بکنیم یا خیر، مردم ما حرفشان را به کرسی نشاندند تا با عنایت به پایداری بتوانیم به جلو حرکت کنیم.

وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به اینکه نباید نگران بعضی از حرفهایی باشیم که زده می شود تصریح کرد: برخی از تحلیلگران غربی در سه ماه گذشته گفتند در این منطقه زلزله رخ داده در حالیکه امنیت همسایگان ما مانند امنیت خودمان می ماند و برای همین امر نیز بنده اول به عراق سفر کردم پس مردم ما بدانند که با اعتماد بر آنها و با مدیریت دقیق این مسیر ادامه دارد.

مذاکرات دور بعد طولانی‌تر و دشوارتر خواهد بود

ظریف در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا این تدبیر اندیشیده شده که ایران تحریم ها را از سر راه بردارد و وارد مرحله نهایی شود گفت: هدف این برنامه گام به گام است و در مقدمه این دو نکته مشخص شده است غنی سازی در ایران و لغو همه تحریم های شورای امنیت و تحریم های دوجانبه و چندجانبه؛ برداشت قطعی من این است که بعد از مرحله اول و قبل از اجلاس اروپایی ها شاید اوایل بهمن نتوانند خود را آماده کنند زیرا جلسه ای که عراقچی دیروز به درخواست اشتون در بروکسل داشتند اجازه داده شد گفتگوها زودتر از اول بهمن شکل بگیرد.

وی ادامه داد: به دلیل نزدیک شدن تولد عیسی مسیح و تعطیلات نومسیحی ممکن است دو هفته ای فاصله بیندازد و سپس مذاکرات را از سر بگیریم و درباره گام نهایی به توافق رسیده و با دقت این گام را تعریف کنیم و ما می خواهیم تصویری روشن را ارائه دهیم.

بعد از گذاشتن قدم نهایی با ایران مانند کشورهای غیرهسته‌ای برخورد می‌شود

ظریف با بیان اینکه این مذاکره دور بعد بسیار دشوار خواهد بود گفت: مذاکره دور بعد زمان طولانی تری را به خود اختصاص خواهد داد و وارد فازی می شویم که مانند فاز هسته ای ژاپن است و بعد از گذاشتن قدم نهایی با ایران مانند کشورهای غیرهسته ای برخورد می شود و این کشورها مبنایشان ان.پی.تی و عدم اشاعه است.

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان داشت: برطبق معاهده عدم اشاعه سلاح های هسته ای (ان.پی.تی) کشورها به دو گروه تقسیم می شوند که گروه اول کشورهایی نظیر آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس هستند و بقیه کشورها کشورهای غیرهسته ای هستند؛ مانند ژاپن، آلمان، برزیل، آرژانتین که همگی به فن غنی‌سازی پیشرفته دسترسی دارند و غیر هسته ای شناخته می شوند که ایران نیز جزء این دسته می شود.

وی افزود: در محیط های سیاسی جملات وزن دارند و «ایران هسته ای» از دید آن ها یعنی ایران دارای سلاح هسته ای و یا کشوری که امید به دست آوردن آن را دارد؛ اما در توافق ژنو پس از این که توافق تمام شود باید از مدت نهایی آن توافق کنیم که بر طبق آن ایران در برنامه هسته ای مثل کشورهای ژاپن، عمان و….. می شود.

مسلم است برنامه غنی‌سازی در خاک ایران انجام می‌شود

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: اگر برخی محدودیت ها را بپذیریم هنوز سازو کاری را می توان داشت و آن چه که مسلم است برنامه غنی سازی در خاک ایران انجام می شود. بعد از این که دوره این توافق تمام شود هیچ محدودیتی در برنامه هسته ای وجود ندارد.

وی ادامه داد: ایران دنبال سلاح نبوده و کسانی که تهدیدانگاری می کردند و دروغ می گفتند باید بدانند که امنیت، دین، اخلاق در تاریخ کشورمان اقتضا نمی کند که ما بخواهیم سلاح هسته ای داشته باشیم و علی رغم سکوت بین المللی قربانی سلاح شیمیایی بوده ایم اما فناوری آن را داشته ایم و استفاده نکرده ایم.

ظریف اظهار داشت: ۷ گزارش کمیته حقیقت یاب در سازمان ملل درباره جنگ تحمیلی ثابت کرد که عراق برعلیه ایران از سلاح شیمایی استفاده کرده اما ما هیچ وقت دست به این اقدام نزدیم و در ۸ سال گذشته هم دنبال ساختن سلاح نبوده ایم.

آمریکا باید به یک سری گروه فشار پاسخ دهد/این گروه‌ها منافع رژیم صهیونیستی را مقدم بر منافع آمریکا می‌دانند

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان داشت: واقعیت این است که هدف ما از مذاکره حفظ حقوق مردم و گرفتن بهانه از دیگران است اما بالاخره طرف آمریکایی متاسفانه باید به یک سری گروه های فشار پاسخ دهد بنابراین برخی از این گروه ها منافع رژیم صهیونیستی را مقدم بر منافع آمریکا می دانند.

وی ادامه داد: مردم آمریکا از این روش خسته شده اند به همین جهت مانع ایجاد جنگ در سوریه شدند.

ظریف اضافه کرد: تحولات عمده ای اتفاق افتاده و لابی صهیونیست تلاش کرد تا آمریکا را به جنگ بکشاند که در این باره حتی برخی کشورهای عربی هم خواستار جنگ بودند اما کنگره با پاسخ نه مردم مواجه بود پذیرفت که نباید وارد جنگ با سوریه شود البته به نظر من اوباما خیلی تمایل به جنگ نداشت.

مردم آمریکا از لابی صهیونیستی خسته شده‌اند

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: مردم آمریکا از لابی صهیونیستی خسته شده اند و دو سوم مردم ایالات متحده می گویند چرا باید به سراغ جنگ برویم.

ظریف افزود: توافق ژنو باعث شد که فضایی که برعلیه جمهوری اسلامی ایران بود شکسته شود و این توفیق فقط مربوط به دولت تدبیر و امید نیست و نمی گویم همه آن به دست ما ایجاده شد اما فقط ایران و یک یا دو کشور دیگر دنبال این بودند که جنگی رخ ندهد.

وی گفت: آیا در فضای هراس از ایران و توهمی که رژیم صهیونیستی ایجاد کرده و هر اقدامی که متصور شدند دولتمردان غربی هنوز فکر می کنند به گروه فریبکاری که به مردم دروغ می گویند باید پاسخ دهند.

ظریف ادامه داد: ما در ابتدای کار هستیم و مراحل دشواری در پیش رو داریم اما به طور حتم ناباوری به بدخواهان وارد شده و الان در تلاش هستند که از مسیر دیگری وارد شوند به همین خاطر نتانیاهو می گوید بمب هسته ای ایران اولین خطرش برای اروپاست.

وی تاکید کرد: باید هراس افکنی را بشناسیم و اختلافات جناحی را کنار بگذاریم و با دید کلان به مسائل نگاه کنیم از این فرصت استفاده کنیم تا آن ها نتوانند تجدید قوا کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان داشت: نگرانی نه از یک خطر بلکه نگرانی از برهم خوردن کابوسی که برای دنیا درست کرده اند باید رفع شود تا نتوانند از طریق جنگ منافع خود را پیش ببرند.

ساختار تحریم‌ها قبل از آن که برنامه اقدام مشترک اجرایی شود شکسته شد

وزیر امور خارجه اضافه کرد: ساختار تحریم ها و برنامه واقعی تحریم ها و فضای روانی تحریم ها به دنبال ایجاد فشار است و این فضا قبل از این که برنامه اقدام مشترک اجرایی شود شکسته شده و هم اکنون شرکت های خارجی برای حضور در ایران صف کشیده اند.

وی ادامه داد: آن چه که درباره راکتور اراک پذیرفتیم تحولی در این راکتور نیست بلکه ساخت و ساز ادامه دارد و اگر آن ها به قرارداد متعهد نباشند نصب دستگاه ها ادامه می یابد البته این توافق به نفع مردم و دنیاست و بازی حاصل جمع صفر را نمی پذیریم اما اگر واقعا نگاه کنید که چه اتفاقاتی می افتد واقعیت این است که برنامه هسته ای کشورمان دست نخورده ادامه دارد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: این فضا شکسته شده و تصویری که از ایران ایجاد شده این که زلزله ای در روابط بین الملل شکل گرفته که حاصل آن این توافق است که باعث شده رژیم صهیونیستی و تندروهای آمریکایی را نگران کند چرا که چارچوب فعالیت هسته ای دست نخورده باقی مانده است.

وی ادامه داد: برنامه ایران صلح آمیز بوده و خواهد ماند و اگر می خواهند تبلیغات ساخت بمب اتم توسط ایران بکنند بروند تبلیغ کنند البته ما خوشحال می شویم که نگرانی هایشان رفع شده است.

ظریف افزود: برنامه ما باید مبتنی بر دکترین باشد، ساختار برنامه دست نخورده باقی مانده و این که می خواهند فضایی درست کنند که از ایران هیولایی بسازند شکست خورده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: دنیا یک برنامه یکپارچه بوده و اولویت ما همسایگان ما است برای همین در اولین سفر خود به عراق رفتم و پس از آن به دیگر کشورهای منطقه و بعد ترکیه سفر کردم و چند روز دیگر هم راهی پاکستان می شوم.

روابط ما با روسیه و چین عکس‌العمل نسبت به غرب نیست

وی ادامه داد: روابط ما با روسیه راهبردی است اما برخی فکر می کنند روابط ما با روسیه و چین عکس العمل نسبت به غرب است البته چین طرف مهمی در رابطه با کلیه کشورها و روسیه هم جزو همسایگان ما است که هر دوی ما نگرانی منافع مشترک داریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ما با همه کشورها روابط دو سویه داریم اما منافع مشترک بین ما، چین و روسیه زیاد است اما دید ما همسایگانمان را در اولویت قرار می دهد بنابراین امنیت منطقه امنیت ما است.

وی افزود: آفریقا قسمت مهمی از روابط خارجی ایران است البته در شش سال گذشته کمیسیون مشترک با آفریقای جنوبی تعطیل شده بود اما این کمیسیون با پیشنهاد این کشور تشکیل شد البته کمیسیون مشترک ما با کویت هم تعطیل شده بود که دوباره راه اندازی شده است.

وزیر امور خارجه اذعان داشت: این که می گویند ما کشورهای منطقه و جنبش عدم تعهد را فراموش کرده ایم اشتباه است چرا که روابط ما با همه کشورها معتدل، همه جانبه و فراگیر است و نه مبتنی بر نگاه به شرق و غرب هدف ما تناقضی بین منافع ملی و آرمانی نمی بینیم.

روابط ما با عراق، لبنان و سوریه بسیار گسترده و مستحکم است

ظریف ادامه داد: روابط ما با عراق، لبنان، سوریه بسیار گسترده و مستحکم است چون منافع ملی و آرمانی هم راستا بوده و در تضاد نیست و ما آرمان را همگام با دولت می بینیم و برای پیگیری آرمان معتقد نیستیم که در امور داخلی دیگران دخالت کنیم.

وی تاکید کرد: رعایت حقوق بین الملل جزیی از منافع ماست بنابراین شناخت جدید از محیط پیرامونی لازم است چرا که با دیدگاه دو قطبی که در سابق وجود داشت نمی توانیم مسائل تصمیم بگیریم چرا که اهرم ها تغییر کرده و هم اکنون راجع به قدرت گفتمانی و قدرت نرم صحبت می شود یعنی این که در ساختار قدرت زلزله ایجاد شده و پس از فروگاشی شوروی این تحول باعث شد که این اتحادیه از هم فروبپاشد و باعث اتمام توهم نظم نوین جهانی شد.

وی ادامه داد: آمریکا فکر می کرد نظم نوین را ساخته و می تواند اجرایی کند اما شرایط سیال است و زمینه بازی برای قدرت های میانی مثل ایران که جزو بازیگران مستقل است می تواند در صحنه بین المللی حضور یابد.

رئیس دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: یکی از مولفه های قدرت این است که باید با نگاه جامع نگر از قدرت اقتصادی، نظامی، سیاسی، فرهنگی و پیام انقلاب استفاده کنیم و به عنوان کشوری ذی نفوذ فکر می کنم که این امر شدنی است و نباید مبانی قدرتمان را فراموش کنیم.

تاکید دبیر کل سازمان ملل بر ضرورت حضور ایران در پایان دادن به بحران سوریه

وی افزود: هم اکنون نمی توان بدون حضور ایران درباره مسائل منطقه تصمیم گیری کرد چرا که دبیر کل سازمان ملل ساعاتی پیش به من زنگ زد و گفت: ما معتقدیم حضور ایران برای پایان دادن به بحران سوریه لازم است البته باید بگویم بدون حضور ایران مسائل افغانستان و عراق حل نمی شد و نگرانی ما نگرانی منطقه است.

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان داشت: ما به عنوان وزارت خارجه دو وظیفه داریم اول این که با تمام توان از اتباع ایرانی حمایت کنیم و هم چنین با پدیده شوم جریان های افراطی مبارزه کنیم چون بهتر از دیگران که در بیرون منطقه هستند می دانیم چگونه باید با این مسائل مبارزه کنیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه