مسئول باستان شناسی میراث فرهنگی گیلان خبر داد:

کشف یک مخفی گاه تاریخی زیر زمینی در دیلمان

مسئول باستان شناسی میراث فرهنگی گیلان گفت: یک مخفی گاه زمینی درروستای میکال از توابع بخش دیلمان شهرستان سیاهکل کشف شد.

کشف یک مخفی گاه تاریخی زیر زمینی در دیلمان

به گزارش ۸دی، به نقل از «دیارباران»، مسئول باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان از کشف یک مخفی گاه زمینی درروستای میکال از توابع بخش دیلمان شهرستان سیاهکل خبر داد و گفت: در بازدید اخیر از این سازه دستکند، راهروهایی که عمود بر هم در عمق ۱۰ تا ۱۲ متری زمین ایجاد شده، به طول ۱۵۰ متر مورد شناسایی قرار گرفت.

ولی جهانی با بیان اینکه طول این سازه، بیشتر از مقدار شناسایی شده در بررسی اخیر است افزود: به دلیل ریزش بخش ابتدایی و انتهایی آن امکان بررسی دیگر بخش‌ها در این مقطع از مطالعات امکان‌پذیر نیست و نیاز به آواربرداری بخش‌های فرو ریخته برای ادامه مطالعات دارد.

وی گفت: برای ورود به محوطه یافت شده تنها راه موجود، در شیب تپه ماهوری مشرف به روستای میکال قرار گرفته که در اثر فرونشستن زمین نمایان شده، این ورودی به راهرویی به طول ۲۲ و عرض ۴ متر و با امتداد شرق به غرب راه دارد.

جهانی با بیان اینکه ارتفاع کف فعلی محوطه مذکور تا سقف در حدود ۳۲۰ سانتی‌متر است، افزود: در ابتدای این ورودی راهرویی به قطر ۱۲۰ سانتی متر دیده می‌شود که با سیر نزولی خود احتمالاً به فضاهای زیرین این سازه راه می‌یابد.

ولی جهانی افزود: در دیواره‌ها محل‌هایی برای قرار دادن پیه سوز و در سقف سازه هواکش‌هایی ایجاد شده که احتمالاً این بخش ها نیز پس از ترک این محل عامدانه مسدود شده‌اند.

وی با بیان اینکه در تمام بخش‌ها اثر دودزدگی بر روی سقف و دیوارها مشهود است، سقف را بشکل جناقی توصیف کرد و افزود: در حاشیه طول راهرو شیارهایی برای عبور آب ایجاد شده است.

مسئول باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به اینکه در سطح راهرو‌ها قطعات شکسته سفال مربوط به تمبوشه‌های سفالی برای انتقال آب پراکنده است؛ گفت: بخشی از این سازه ها در زیر روستای فعلی میکال قرار دارد اما در دیگر بخش‌های این منطقه نیز موارد مشابه وجود دارد که برای درک آن‌ها و نحوه ارتباطشان با یکدیگر نیاز به مطالعات گسترده‌ای در این زمینه است.

وی از ادامه تحقیقات در حوزه این محوطه تاریخی خبر داد و افزود: کشف این مخفی گاه برگ زرینی در کارنامه باستان شناسی استان گیلان است. 

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه