لاهیجان و سرویس های بهداشتی آن

اکثر سرویس‌های بهداشتی موجود در شهر لاهیجان بسیار فرسوده ، قدیمی و فاقد امکانات هستند.

لاهیجان و سرویس های بهداشتی آن

 به گزارش سرویس۸دی نیوز به نقل از لاهیجان ، مرضیه غنی پور تفرشی در آخرین یادداشت خود نوشت :  تا یکصد سال قبل توالت در ایران در داخل اتاق جداگانه در گوشه‌ای از خانه و بدور از اتاق‌های نشیمن وجود داشت ؛ در ایران تعداد توالتهای عمومی بسیارکم است به همین خاطر با وجود مراکز تاریخی و دیدنی فراوان، توریستها با کمبود سرویس بهداشتی مواجه می شوند.

نبود سرویس‌های بهداشتی به نسبت جمعیت، مکان‌های نامناسب و دور از دسترس ، توجه نکردن به ویژگی‌های ساختمانی و محیطی مثل نور‌گیری مناسب، نوع معماری و رنگ، نبود وسایل شوینده و بهداشتی ضروری ، همه و همه از مسائلی است که برای رفع آن باید دستورالعمل‌های خاصی تدوین شود؛ چراکه این امر به‌طور مستقیم باسلامت انسانها سروکار دارد.

از سوی دیگر، ضرورت اجرای استانداردهای لازم برای بهداشتی کردن سرویس‌های بهداشتی در اماکن عمومی، وقتی اهمیت ویژه می‌یابد که بدانیم در کشورهای مختلف جهان نگاهی ویژه وخاص به موضوع سرویس های بهداشتی شده، تا جایی که ۱۸نوامبر (۲۸آبان) به عنوان روز جهانی توالت نامگذاری شده و همچنین سازمان جهانی توالت تاسیس شده، که مرکز آن در سنگاپور است.

براساس استانداردهای جهانی به ازای هر ۱۱۰۰مرد یک چشمه سرویس بهداشتی و به ازای هر ۵۵۰ زن یک چشمه سرویس بهداشتی نیاز است و حال آنکه می بینیم این مهم در بسیاری از کشورها و کشور ایران رعایت نشده است!!

دسترسی آسان و سریع شهروندان به امکانات و خدمات شهری یکی از مهم‌ترین وظایف مدیریت شهری است؛ اما امروزه فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم،دسترسی شهروندان به امکانات شهری را با مشکل مواجه کرده که نبود سرویس‌های بهداشتی در سطح شهر،معضلات و مشکلات ناشی از آن، برای همشهریان نمونه‌ای از این موارد است.

به همین دلیل است که شهروندان در صورت نیاز، به سرویس‌های بهداشتی موجود در پارک‌ها و مساجد پناه می‌برند، اما اغلب آنها بسیار کثیف و بدون امکانات بوده و در ساعات خاصی از روز به همشهریان خدمات ارائه میکند.

اکثر سرویس‌های بهداشتی موجود در شهر لاهیجان یا بسیار فرسوده، قدیمی، کثیف وآلوده بوده یا به دلیل قطع بودن آب و نداشتن مایع دستشویی غیرقابل استفاده است.

  • شهر نمونه گردشگری در کشور

یکی از شهرهای توریستی کشور، شهر لاهیجان می باشد که با دارا بودن جاذبه های تاریخی طبیعی فراوان سالانه پذیرای تعداد بسیار زیادی گردشگر می باشد. این درحالی است که یکی از مهم ترین مشکلات این شهر کمبود سرویس بهداشتی است به طوری که بسیاری از مساجد یک تنه بار این معضل اجتماعی را به دوش میکشند.

با مطالعه شناسه مسیرهای عمومی گردشگری استان گیلان که توسط سازمان میراث فرهنگی استان تهیه شده است متوجه این حقیقت تلخ می شویم که بسیاری از جاذبه های توریستی استان و از جمله جاذبه های شهرلاهیجان مثل منطقه ساحلی امیرکلایه در قسمت امکانات و تسهیلات فاقد سرویس بهداشتی می باشند.

 ومکان هایی مثل حاشیه استخر هم که دارای سرویس بهداشتی هستند از لحاظ ساخت و مسایل بهداشتی کیفیت لازم را ندارند و در فصول گردشگرپذیر مثل بهار و تابستان تعداد آنها جوابگوی مسافران نمی باشد.

همچنین در بسیاری از نقاط شهرکه مراکز تجاری محسوب شده و تراکم جمعیت در آنها بالا است مانند محله امیر شهید،محله میدان(چهارپادشاهان)،محله پردسر، خیابان کاشف شرقی سرویس بهداشتی عمومی وجود نداشته و کسبه و بازاریان ناچارند از سرویس بهداشتی مساجد این محلات استفاده نمایند.

راهکارهایی که در ارتباط با این معضل شهری میتوان ارائه داد به شرح زیر است:

  • احداث  سرویس بهداشتی عمومی در قسمت هایی از شهر که فضای کافی وجود دارد.
  • بازسازی سرویس های بهداشتی موجود در شهر بویژه سرویس هایی که در مکان های گردشگر پذیر قرار دارند.
  • نظارت بر مساله بهداشت سرویس های بهداشتی موجود و اتخاذ تدابیرلازم جهت ارتقای کیفیت آنها از نظر بهداشتی.

لازم به ذکر است کارهای بسیار ارزشمندی در ارتباط با این مساله در سطح شهرستان صورت گرفته است و شهردار محترم شهر در ارتباط با بازسازی سرویس بهداشتی در حاشیه استخر اقدامات ارزشمندی انجام داده اند. امید است در آینده نه چندان دور شاهد اقداماتی از این حیث در سایر مناطق شهرستان بویژه مناطقی که فاقد سرویس بهداشتی عمومی هستند ، باشیم انشالله.

.

  •  مرضیه غنی پورتفرشی
  • دانشجوی دکتری برنامه ریزی شهری دانشگاه خوارزمی – مدرس دانشگاه

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه