رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان خبر داد؛

پاکسازی ۴۵۰ تن زباله عفونی در سراوان رشت/ آمار ابتلا به سرطان گیلان از نرم کشوری بالاتر است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: از ابتدای مسئولیتم ۴۵۰ تن زباله عفونی در سراوان دپو شده بود که برای پاکسازی آنها اقدام شده است.

پاکسازی ۴۵۰ تن زباله عفونی در سراوان رشت/ آمار ابتلا به سرطان گیلان از نرم کشوری بالاتر است

به گزارش هشت دی، شاهرخ یوسف زاده چابک صبح امروز در نشست خبری با موضع روز جهانی غذا،  صنعتی شدن را موجب تغییر در نوع غذا، شیوه‌ی مصرف آن و ساعات صرف غذا دانست و اظهار داشت: عوارض این تغییرات انواع  بیماری های قلبی و عروقی، انواع سرطان ها و … می باشد که باعث مرگ و میر افراد و بیماری های غیر واگیر در آنها می شود. امروزه ۷۶ درصد از مرگ و میر افراد ناشی از همین بیماری های غیر واگیر بوده که نتیجه ی استفاده از این نوع غذاها و صنعتی شدن آنهاست.

وی افزود: برای مقابله با بیماری های غیر واگیر و پایین آورن رقم این بیماری ها تا ۲۵ درصد نیازمند عظمی راسخ و همکاری سازمان های متعدد هستیم که به عنوان مجری طرح های سلامت در این امور سهیم هستند. به ویژه رسانه در این امر می تواند بسیار کار آمد عمل کند. نگاه دانشگاه علوم پزشکی این است که در کنار  گسترش تجهیزات بیمارستانی از بیمار شدن افراد جلوگیری کند و با افزایش تعداد سال های عمر که پیش از این افراد از دست می دادند بتوانیم ثروت و تولید ملی را افزایش داده و حافظ سلامت و امنیت جامعه و طول عمرشان باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه قولی که مسئولین در رابطه با حمایت از دانشگاه علوم پزشکی داده بودند هنوز محقق نشده است گفت:با این وجود، تلاش ما و همه ی عزیزان مسئول که گیلانی هستند در راستای بهبود شرایط دانشگاه و سلامت هم چنان ادامه دارد و با اینکه  کشور به لحاظ مالی تحت فشار است و خدمات را محدود کرده و بسیاری را از این بابت نگران و نا امید کرده است اما دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم چنان در شرایط خوبی به سر می برد و به بهبود شرایط امیدوار است.

یوسف زاده، پنج مسیر و هدف را برای ساماندهی بحث غذا معرفی و اظهار کرد: قدم نخست مسیر فرهنگی است که پوشش آن به عهده‌ی رسانه ی ملی و خبرنگاران است. هم چنین ما برنامه ای برای اطلاع رسانی در مدارس و مهدکودک ها داریم که برای تحقق آن باید با آموزش و پرورش برنامه ای سازنده داشته باشیم تا این مهم اجرایی شود چرا که تغییر ذائقه ی افراد از طریق خانواده شکل می‌گیرد و کودکان نخستین کسانی هستند که نسبت به فست فودها تمایل بیشتری نشان می دهند.

وی مسیر دوم را پیگیری بیمارستان ها و نظارت بر آنها و مسیر سوم را استفاده از غذای سالم عنوان کرد و افزود: مسیر چهارم توجه به نشانگرهای تغذیه و مسیر پنجم استفاده از علوم جدید است. با استفاده از علم ژنتیک می‌توانیم کیفیت مواد غذایی را افزایش دهیم و طعم بهتری را در اختیار مردم قرار دهیم و هم چنین با استفاده از فناوری نانو در پخت نان که به دلیل مدت زمان پخت ویتامین های زیادی را از آن می‌گیرد، می توانیم املاح و مواد معدنی نان را حفظ کرده و در جیره ی غذایی مردم قرار دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه در زمان معارفه‌ی وی ۴۵۰ تن زباله ی عفونی در سراوان بود گفت: زباله هایی که در منطقه‌ی سراوان ریخته می‌شد و بیشتر آنها نیز عفونی و زباله‌های بیمارستانی بودند مورد استفاده ی دام‌های منطقه قرار می‌گرفت و به تبع از شیر و لبنیات این دام ها برای تغذیه مردم استفاده می شد و بنابراین خطرات جبران ناپذیری به همراه داشت، اما اکنون بیشتر این زباله ها جمع آوری شده و تنها زباله های سطحی باقی مانده است.

وی با بیان اینکه میزان ابتلا به سرطان در گیلان از سایر استان ها بیشتر است تصریح کرد : آمار ابتلا به سرطان در گیلان از نرم کشوری بالاتر است. متاسفانه با شرایط طبیعی که استان گیلان از آن بهره مند است ما نباید شاهد چنین وضعی در استانمان باشیم. یکی از دلایل آن نیز زباله های بیمارستانی است. اگر بیمارستان ها مشکل فاضلاب خود را حل نکنند ما اجازه ی شروع فعالیت به آنها نخواهیم داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نشانگرهای رنگی تعبیه شده روی بسته های مواد غذایی را برای آگاهی مردم از میزان کالری و ویتامین های موجود در غذا را بسیار حائز اهمیت دانست و از مردم خواست حتما در خرید و استفاده ی از مواد غذایی به این نشانگر ها توجه کنند.

وی ادامه داد : اکنون ۶۰ درصد از مواد غذایی گیلان دارای  این نشانگر ها هستند که با نگاهی به آنها به ارزش مواد غذایی؛ میزان کالری، نمک، چربی و …غذا پی برده می شود و با این کار می توان  در استفاده از غذا  توجه بیشتری داشت.

یوسف زاده همچنین میزان مصرف ماهی در استان را ۱۴ کیلو دانست که در مقایسه با ۹ کیلو مصرف سرانه کشوری بسیار بیشتر است.

محمد رضا نقی پور؛ مسئول معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی نیز در پاسخ به این سوال خبرنگار که آیا نظارتی بر فست فودهای متعدد (که امروزه پدیده ای با نام پیتزای ۵۰۰۰ تومانی را به راه انداخته اند) و کبابی ها وجود دارد گفت  در استان بیش از ۴۵ هزار اماکن تغذیه وجود دارد بنابراین محدودیت امکانات و نظارت بر آنها وجود دارد. اما تمام مکان های شلوغ، کبابی ها، پیتزا فروشی های دارای مجوز و مورد اقبال مردم به طور کامل زیر نظر بهداشت کار می کنند و هیچ مشکل بهداشتی بجز یک مورد گزارش نشده که آن هم بر طرف شده است.

وی وضع کلی بهداشت را در استان رضایت بخش خواند و افزود: امروزه وضع سلامت نسبت به گذشته بسیار رضایت بخش است؛ افرادی که سوء تغذیه یا قد و وزن نامناسب داشته باشند بسیار معدود هستند. با همکاری کمیته امداد، دادن سبد غذایی و برنامه ی مشترکی هم که در مورد مادران باردار داشتیم سعی کردیم مناطق دور دست و روستایی را نیز مورد حمایت خود قرار دهیم تا پس از وضع حمل مشکلی جسمی برای کودک پیش نیاید.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه