پرونده فساد کرسنت در لاهه را ببازیم، تا ۳۵ میلیارد دلار از جیب ملت ایران می‌رود

رئیس کمیته پیگیری قراردادهای نفتی مجلس با اشاره به موفقیت ایران در اثبات فساد در قرارداد کرسنت در دو گام اول داوری در دیوان بین‌المللی لاهه،گفت: در صورت تعلل دولت در پیگیری فساد کرسنت در دادگاه لاهه تا ۳۵میلیارد دلار از جیب ملت می رود.

پرونده فساد کرسنت در لاهه را ببازیم، تا ۳۵ میلیارد دلار از جیب ملت ایران می‌رود

به گزارش ۸دی نیوز علیرضا زاکانی در گفتگو با شبکه خبر گفت: ما به شدت پیگیر برگزاری جلسه سه جانبه بین نمایندگان مجلس، شورای عالی امنیت ملی و وزارت نفت بوده‌ایم تا درباره محتوای لایحه ارسالی ایران برای گام سوم داوری کرسنت به نتیجه مطلوب برسیم اما این جلسه تاکنون دوبار لغو شده و برگزار نشده است.

وی افزود: من در طول این هفته و هفته گذشته چندین بار با آقای لاریجانی دیدار کردم و آقای لاریجانی گفته‌اند من دو بار با آقای شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی برای برگزاری این جلسه سه‌جانبه دیدار کردم.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ تاکید کرد: اگر موضوع فساد در این پرونده مورد تائید قرار بگیرد هم کمک به امنیت ملی هم کمک به بهبود فرایندهای تصمیم‌گیری در داخل و هم باعث تائید رای دادگاه لاهه در پرونده کرسنت به نفع ایران خواهد بود.

وی با اشاره به موفقیت ایران در اثبات فساد در قرارداد کرسنت در دو گام اول داوری در دیوان بین‌المللی لاهه، اضافه کرد: این پرونده در لاهه با موضوع فساد در حال رسیدگی است و ما امروز در حال دست برداشتن از اعتراض به حق ضایع شده خود درباره فساد در این قرارداد هستیم که چنین کاری می‌تواند حداقل ۸ و حداکثر تا ۳۵ میلیارد دلار به ضرر ایران تمام شود و باید خسارت پرداخت کنیم.

زاکانی تصریح کرد: بین ۷ تا ۸ میلیارد دلار از این رقم ضرر دیرکرد است و ایران برای ۲۵ سال باید گاز تحویل دهد.

وی افزود: این در حالی است که میدان گازی سلمان به اندازه ۲۵ سال گازی برای تحویل به امارات نداشته است چنانکه ۱۴ اشکال فنی به قرارداد کرسنت وارد است که یکی از آنها پیش فروش گازی است که اساساً در این میدان وجود ندارد و دیگری اشکالات سرزمینی‌ است که الان به آن نمی‌پردازم.

وی با اشاره به ضررهای دیگر باخت ایران در این پرونده در دادگاه داوری بین‌المللی گفت: با توجه به قیمت‌های پایین کرسنت در قرارداد صادرات گاز ایران به بوتاش ترکیه در ابتدا بوتاش شکایت کرده و به دلیل قیمت پایین کرسنت مجبور به کاهش قیمت صادراتی گاز شده‌ایم و بین ۷ تا ۸ میلیارد دلار از این محل خسارت دیده‌ایم و در عین حال ترکیه دوباره برای کم کردن ۱۲ درصد از قیمت صادرات گاز ایران به ترکیه شکایت کرده است که در صورت پذیرش این شکایت خسارت کلان‌تری متوجه کشور خواهد شد.

رئیس کمیته پیگیری قراردادهای نفتی مجلس تاکید کرد: قیمت پایین کرسنت به همه قراردادهای امروز و آینده صادرات گاز ایران تاثیر خواهد گذاشت و حیثیت شرکت ملی نفت خواهد رفت.

وی در خصوص مفقود شدن عباس یزدی یکی از افراد اصلی مرتبط با این پرونده هم احتمال زنده بودن وی را مطرح کرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه