همیشه پای افراطی ها در میان است!!!

هاشمی رفسنجانی اخیرا در دیدار با جمعی از دانشجویان، درباره توافق ژنو باز هم پای گروهی که ایشان از آنها به عنوان “افراطیون” یاد می کند را وسط کشیده و اینگونه اظهارنظر کرده است که : « اوباماپدر آمریکا از سوی افراطیون در رابطه با این توافقنامه در فشار است و افراطیون در دو طرف فکر می‌کنند جنگ تنها چیزی است که می‌تواند مشکلات را حل کند.»

همیشه پای افراطی ها در میان است!!!

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از رجا نیوز، آقای هاشمی رفسنجانی اخیرا در دیدار با جمعی از دانشجویان، درباره توافق ژنو باز هم پای گروهی که ایشان از آنها به عنوان “افراطیون” یاد می کند را وسط کشیده و اینگونه اظهارنظر کرده است که : «بعضی می‌خواهند توافق ژنو را به هم بزنند اما باید بدانند مردم به آن‌ها اجازه چنین کاری نخواهند داد. اوباما هم در آمریکا از سوی افراطیون در رابطه با این توافقنامه در فشار است و افراطیون در دو طرف فکر می‌کنند جنگ تنها چیزی است که می‌تواند مشکلات را حل کند.» 

106780

 هاشمی در سخنان خود، افراطیون در دو طرف را سبب برهم خوردن احتمالی توافق ژنو عنوان می‌کند و از دولت‌ها می‌خواهد که تسلیم فشار این افراد نشوند اما این در حالی است که در این مورد برخلاف آنچه که رویه ثابت آقای هاشمی رفسنجانی در اظهار نظرهاست، این خود دولت امریکا بوده است که با نقض عهد، و اعمال تحریم جدید به این توافقنامه لطمه زده و اتفاقا در این مورد، افراطیون ساختگی جناب هاشمی، همان دولت ایالات متحده امریکاست.

 

نگاهی به روند تصویب دور جدید تحریم‌های ضدایرانی در ایالات متحده نشان می‌دهد که این مساله توسط خود دولت آمریکا و وزارت خزانه‌داری آن صورت گرفته و تحریم‌های جدید ارتباطی به کنگره و سایر نهادهای خارج از دولت آمریکا ندارد. در واقع این کاخ سفید است که برخلاف تعهدات خود در ژنو، دست به طرح‌ریزی و اجرای برخی تحریم‌های اقتصادی جدید زده است که مصداق صریح عهدشکنی است. 

 

به نظر می‌رسد هاشمی رفسنجانی اینبار دچار یک اشتباه استراتژیک در حمایت از دولت شده است و ناخواسته، دولت باراک اوباما در واشنگتن را جزو افراطیونی خوانده است که نمی‌خواهند توافق ژنو به سرانجام برسد. البته شاید بتوان این کم توجهی  در اظهار نظر را به بالا بودن سن هاشمی رفسنجانی و عدم تسلط وی بر اخبار هم ارتباط داد.

 

جالب اینکه روزنامه‌های نزدیک به هاشمی هم تلاش کردند تا این موضوع را به افراطیون آمریکایی در کنگره نسبت بدهند و با پوشش گسترده اظهارات هاشمی در این زمینه، دولت ایالات متحده را در این مساله تبرئه کنند. 

 

106775

 

106776

 

گفتنی است به دنبال وضع تحریم‌های اخیر و موضع بی‌تفاوت مقامات امریکایی در قبال این تحریم‌‌ها، سید عباس عراقچی عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای از این اقدام بشدت انتقاد کرد و گفت: این اقدام خلاف روح توافقنامه ‍ژنو است. 

 

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه در گفتگو با ایرنا و در پاسخ به این سوال که با توجه به اعمال تحریم‌ها، تهران چه تصمیمی خواهد گرفت؟ افزود: در حال ارزیابی شرایط موجود هستیم. 

 

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز هفته گذشته در مصاحبه با نشریه امریکایی تایم به امریکا هشدار داده بود که در صورت وضع تحریم‌های جدید علیه ایران توافقنامه ژنو ملغی خواهد شد. هر چند شرمن بهانه تحریم‌های جدید را مقوله‌ای متفاوت با موضوع هسته‌ای بیان کرده است، اما به نظر می‌رسد این اقدام آغاز یک رویه جدید است که امریکا تصمیم دارد در قبال توافقنامه ژنو و برای دور زدن آن در پیش بگیرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه