اتفاقاتی که گفته نمی‌شود؛

تلخ کامی مردم گیلان در هفته ناجا / برخوردهای غیرقانونی عده ای خودسر با ناهیان از منکر

برخوردهای عجیب عده ای خودسر در منطقه عاملی شده است تا خدمات نیروی انتظامی در چشم مردم کمتر دیده شود.

تلخ کامی مردم گیلان در هفته ناجا / برخوردهای غیرقانونی عده ای خودسر با ناهیان از منکر

به گزارش ۸دی، به نقل از پایگاه خبری تحلیلی ماسال، در حالی که نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نیروی ارزشی امنیت قابل تحسینی را در کشور به ارمغان آورده است، اقدامات عده ای خودسر در آن، کام مردم ماسال و منطقه را در هفته های منتهی به هفته ناجا تلخ کرد.

کتک کاری یک راکب موتورسیکلت در جریان توقیف وسیله نقلیه، یکی از مواردی است که این روزها دهان به دهان می چرخد. کتک کاری ای که با حضور و وساطت مردم به پایان رسید.

پیش از آن هم خاطراتی خوبی در روزهای منتهی به هفته ناجا در ماسال و شاندرمن به جا نمانده است.

در آخرین مورد یکی از شهروندان ماسالی در گفتگو با خبرنگار ماسال نیوز  به رفتار خارج از قانون و اخلاق تعدادی از پرسنل نیروی انتظامی اشاره و گفت:

“من شغلم نجاری است. پس از اتمام کارم در شاندرمن حوالی ظهرهمراه همکارم قصد رفتن به خانه ام در ماسال را داشتم که با ترافیک خودروهای جلویی مواجه شدم. فکر کردم تصادفی رخ داده اما پس از لحظاتی متوجه شدم چیزی شبیه ایست بازرسی توسط نیروی انتظامی در حال اجراست. همینطور که در صف خودروها ی نیمه متوقف بودیم ناگهان تعدادی از سربازان و پرسنل نیروی انتظامی به سمت ما آمده و بدون دادن هیچگونه توضیح و ارائه حکمی،  شروع به پایین کشیدن ما به نحو بسیار زشتی از خودرو کردند. در حین بیرون کشیدن با علامت سوال ما مواجه شدند و بدون پاسخ، با کشیدن مو و رفتار عجیب و خارج از عرف، در ملا عام، ما را به خیال خود دستگیر و به کلانتری منتقل کردند. نحوه دستگیری ما توسط پرسنل نیروی انتظامی همانند مجرمان با سابقه وقاچاقچیان بود و در حین پایین کشیدن سر ما را به سمت پایین نگه داشته و موارد امنیتی را رعایت می کردند! در کلانتری مرکزی ماسال، خودروی ما را که پیکان وانت و وسیله کارمان است، تفتیش کردند. در تمامی این لحظات به سوالات ما در خصوص علت دستگیری ، آن هم به این نحو و آبروریزی در انظار عمومی پاسخی نداده و ظاهرا به دنبال مواد مخدر خودروی ما را تفتیش کردند. متاسفانه همکار من که پدرش بازنشسته یکی از سازمانهای نظامی هم هست در این حین دچار صدماتی شد. نهایتا در حالی که آبروی ما را در ملا عام ریخته بودند وقتی فهمیدند هیچ خبری از مواد مخدر نیست ما را آزاد کردند.

با وجود تخلفات محرز عوامل انتظامی، در پایان به ما گفتند پای صورتجلسه ای که نوشته اند را امضا کنیم! ما از امضا خودداری کردیم و نهایتا آزاد شدیم. این رفتارها نشان از ضعف پرسنل دارد. تفتیش و انتقال ما به کلانتری و تمامی برخورد های غیر قانونی اینها بدون ارائه هیچگونه حکمی بود و واضح است که تمام این موارد جرم است.

از آن روز تعداد زیادی از دوستان و نزدیکان وقتی من را می بینند می پرسند چه شده شنیده ام پلیس به مغازه ات افتاده و تفتیشش کرده ماجرا چیست؟! یعنی برخورد خلاف قانون و عزت و اخلاق نیروی انتظامی باعث شد شایعات هم گسترش یابد. سوال من از پرسنل نیروی انتظامی این است که به چه حقی و با چه حکمی از قضات، دست به این کار زدند و با آبروی یک کاسب آبرومند بازی میکنند؟ من این مورد را در مراجع قضایی پیگیری میکنم.”

 

ماجرای رفتارهای عجیب و خلاف قانون برخی پرسنل نیروی انتظامی در منطقه به اینجا ختم نمی شود.

در موردی دیگر یکی از شهروندان ماسالی (که خود در یکی از ارگان های نظامی شاغل است) با مراجعه به خبرنگار ماسال نیوز با اشاره به مضروب شدن شدید وی توسط یکی از عوامل انتظامی شهرستان همجوار گفت:

“در حال حرکت در جاده بودم که دیدم خودرویی در حالی‌که چند خانم در آن کشف حجاب کرده اند در گوشه ای توقف کرده است و به آرامی در کنار راننده مرد آن خودرو توقف کردم و خیلی محترمانه تذکر دادم که این کار خلاف قانون است و سرنشینان خودرو نباید کشف حجاب کنند. تذکرم را دادم و از آنان دور شدم ، اما  دیدم که نفر سومی آمد و از راننده پرسید ماجرا چیست. راننده هم ظاهرا تذکر من را به نفر ثالث توضیح داده بود. در اوج ناباوری ناگهان نفر سوم به سمت من آمده و ضمن بیرون آوردن من از خودرو به ضرب زور، شروع به کتک کاری  کرد. به حدی مورد ضرب واقع شدم که سر و کله ام خونی و لباس هایم پاره شد. در همین حین در حالی که ضارب بالای سرم بود، خودروی نیروی انتظامی در محل حاضر شد و در کمال تعجب با محکوم کردن من، به کلانتری بردندم و مجددا در آنجا مورد ضرب قرار دادند و در نهایت یک صورتجلسه علیه من نوشته و دادند تا امضا کنم. نکته جالب اینکه بعدا فهمیدم کسی که من را مورد ضرب قرار داده رئیس پاسگاه آن منطقه است! وقتی رئیس پاسگاه یک ناهی از منکر را مورد ضرب قرار می دهد از سایر مردم چه انتظاری است؟ آیا امنیتی برای امر به معروف و نهی از منکر باقی مانده است؟ در حال حاضر قضیه را از طریق مجاری قضایی پیگیر هستم و انشا الله  تا محکومیت مامور متخلف کوتاه نخواهم آمد.”

***

کسی منکر خدمات نیروی انتظامی نیست. اما جایگاه و ارزش لباس ناجا آن قدر  بالاست که کوچک ترین تخلفی به بیشترین حد ممکن دیده می شود. در حال حاضر موارد متعددی از تخلفات عجیب و غریب در این نیروی مهم در شهرستان و منطقه دیده شده و متاسفانه زنجیره این تخلفات عمومی ادامه دارد و به نظر می رسد عزمی جدی در مسئولین برای برخورد با این تخلفات وجود ندارد. کسانی که به ناحق مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند می توانند از طریق مراجع قضایی در حکومت اسلامی حقشان را مطالبه کنند. برخی از مضروبین هم شاید به واسطه فشارها و تهدید های مستقیم و غیر مستقیم، از حق خود کوتاه بیایند اما آنچه بزرگترین و نابخشودنی ترین ظلم است، ایجاد جو روانی منفی در جامعه و بردن آبروی نظام مقدسی است که حاصل خون هزاران شهید است.

به نظر می رسد بازنگری اساسی در  نحوه رفتار پلیس با مردم منطقه امری ضروری است که نباید در آن اهمال و سستی صورت گیرد.

انتهای پیام /

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه