متخصص روانشناسی مطرح کرد؛

واکنش صحیح والدین در مقابل سیگار کشیدن فرزندان

اگر به طور اتفاقی در یکی از عکس های فرزند نوجوانمان ببینیم که او سیگار در دست دارد چه عکس العملی نشان بدهیم؟

واکنش صحیح والدین در مقابل سیگار کشیدن فرزندان

به گزارش ۸دی، در رابطه با نوجوان، ایجاد حس پذیرش، احترام و اعتماد بسیار مهم است. از این رو چه در این مورد و چه در موارد دیگر برخوردی که ناقض این اصل باشد، به هیچ وجه توصیه نمی شود. نکته مهم در چنین مواردی حفظ ارامش و دوری از قضاوت عجولانه و واکنش شتابزده است.
دیدن یک تصویر که در آن فرزندمان سیگار در دست دارد به خودی خود نشانه هیچ چیز نیست پس نباید اجازه بدهیم افکار منفی به ذهن ما هجوم بیاورند و تعبیری فاجعه آمیز از این رویداد در ذهن ما نقش ببندد.
اگرمن بادیدن تصویر نوجوان سیگار به دست، تصور کنم که او دیگر به مسیر اعتیاد و انواع انحرافات کشیده شده است طبیعتا واکنشم به چنین فاجعه ای بسیار تند و شدید خواهد بود. در واقع من از تصویر ذهنی خودم ترسیده ام نه از تصویری که در عالم واقع دیده ام.
در چنین موقعیتی باید ابتدا فرض را بر ساده ترین و کم خطر ترین حالت گذاشت، خود را به ندیدن زدن روشی بسیار مناسب بوده و برای طرفین راهگشاست. می توان تصور کرد که نوجوان ما در کنار جمعی از دوستانش برای خنده و شوخی ژستی با سیگار گرفته و عکس انداخته و مسئله تمام شده است. بیان این موضوع به نوجوان و برخورد با او طبیعتا حرمتش را می شکند و او احساس می کند آبرویش در خانه رفته است و دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد و این خود بزرگترین عامل انحرافات و خطاهای بعدی خواهد بود.
اما در صورتیکه این موضوع تکرار شد یا شواهد قطعی و روشن دیگری وجود داشت که فرزندمان سیگار مصرف می کند مهم است که بتوانیم بدون خدشه به اصولی که در ابتدا گفته شد با نوجوانمان ارتباط برقرار کرده و درباره این موضوع با او صحبت کنیم؛ چون اگر بلافاصله شروع به بازخواست وی کنیم نه تنها تاثیر مثبتی در وی نخواهیم دید بلکه این کار باعث ایجاد فاصله بیشتری بین ما و فرزندمان می شود.
مهمترین مسئله ارتباط ایجاد کردن و صحبت کردن است اگر والدین بتوانند از موضعی برابر و مانند یک دوست با فرزندانشان صحبت کنند بزرگترین گام را برداشته اند . تلاش کنید تا خیلی شفاف و دوستانه درباره مسئله با اوصحبت کنید به او بگویید من در این موضوع درباره تو کمی نگران شدم تو چی فکر می کنی؟؟ به نظرت نگرانی من بجاست؟
شما باید بتوانید به بهترین نحو به صحبت های فرزندتان گوش دهید و شنونده خوبی برای او باشید، از قضاوت کردن و برچسب زدن خودداری کنید. به هیچ عنوان شخصیت اورا زیر سوال نبرید و برعکس تلاش کنید نشان دهید که شخصیت والایی برای او قایل هستید و به همین خاطر نمی توانید بپذیرید که او در چنین وضعیتی قرارداشته باشد سپس تلاش کنید تا ابعاد واقعی سیگار کشیدن را به او نشان دهید.
از بوی بد دهان گرفته تا آثار آن درسلامتی و موفقیت شغلی و اجتماعی حتی می توانید از سیاست های کارخانه های تولید کننده سیگار برای ایجاد جذابیت کاذب در ان به وسیله افراد مشهور و فیلم ها برای او صحبت کنید اما فراموش نکنید که گفت و گوی شما باید دو طرفه و از موضعی برابر باشد. ضمنا نباید همه این مسائل را یکجا گفت بلکه می توان در موقعیت های مختلف در این مورد صحبت کرد در صورتیکه در برخورد اول فرزندتان واکنش خوبی نشان نداد. شما آرامشتان را حفظ کنید و در موقعیت های بعدی دوباره موضوع را مطرح کنید در صورت ادامه پیدا کردن موضوع از کمک مشاوران متخصص بهره ببرید مهمترین نکته این است که شما به عنوان پدر یا مادر نباید اجازه بدهیم که تصویر فرزندتان در ذهنتان خراب شود؛ همچنین نباید او را فردی خلافکار بدانید.

دکتر محسن میرمحمد صادقی – روانشناس

انتهای پیام/

منبع: البرز بانو

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه