آیا تاریخ تکرار می شود؟

خطر صدور حکم بازداشت بیخ گوش رئیس دولت یازدهم

گویا کسانی در صدد باز سازی همان روند اشتباه و پرخسارتی هستند سرانجام آن به صدور حکم جلب و بازداشت رئیس جمهور وقت در سال ۷۵ انجامید.

خطر صدور حکم بازداشت بیخ گوش رئیس دولت یازدهم

به گزارش ۸دی ،  در روزهای اخیر در خبرها آمده بود که کمیته‌ی امور خارجی پارلمان اروپا پیش نویس سند ” نقشه راه عادی سازی روابط اتحادیه اروپا با ایران پس از برجام” را تصویب کرده و به زودی آن را در پارلمان اروپا به رای خواهد گذاشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه، با انتقاد از تصویب سند راهبردی اتحادیه اروپا در قبال ایران  گفت “این‌گونه موضع‌گیری‌ها سؤال‌برانگیز و غیرسازنده است و هیچ کمکی به ارتقای گفتمان حقوق بشری نمی‌کند. در متن این مصوبه مواردی به‌ خصوص در زمینه‌ی وضعیت حقوق بشر در ایران وجود دارد که با واقعیت‌های موجود مطابقت ندارد”. کمیته امور خارجی پارلمان اروپا پنج‌شنبه گذشته پیش‌نویس سندی را تحت عنوان ” از نقشه راه عادی‌سازی روابط اتحادیه اروپا با ایران پس برجام” تصویب کرد و قرار است در جلسه آینده پارلمان اروپا به رأی گذاشته شود. در این سند با انتقاد از ”میراث انقلابی ایران و قانون اساسی آن ”، نسبت به نقض حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی شده است.

همچنین محمد ایمانی تحلیلگر سیاسی در این رابطه نوشت:  بیست و چند سال پس از به بن بست خوردن روند ” تنش زدایی با اروپا ” در دولت سازندگی که از سوی اروپایی ها به ” گفت و گو های انتقادی ” تعبیر شد، گویا کسانی در صدد بازسازی همان روند اشتباه و پرخسارت هستند؛ روندی که سرانجام آن به صدور حکم جلب و بازداشت برای معمار سیاست تنش زدایی (ریس جمهور وقت آقای هاشمی رفسنجانی) و خروج دسته جمعی و توام با تهدید سفرای اروپایی در سال  ۷۵ انجامید. آیا خردمندانه است که هر عبرتی را دوباره تجربه کنند؟ تکرار مدل خسارت بار برجام در زمینه حقوق بشر یا انفعال و اغماض در قبال تعدی های گفتمانی، فقط موجب بدهکارتر شدن در مقابل غرب می شود. غربی که سرچشمه صادرات انبوه تروریسم و نقض سیستماتیک حقوق بشر است.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه