رئيس کل بانک مرکزی در دیدار با معاون وزیر اقتصاد آلمان:

غرب ۹ ماه پس از برجام هنوز به تعهدات خود عمل نکرده است

ولی الله سیف گفت: در حال حاضر علی‌رغم شفافیت برجام، هنوز از سوی بانک‌های غربی شاهد بیان ابهامات بسیاری هستیم.

غرب ۹ ماه پس از برجام هنوز به تعهدات خود عمل نکرده است

به گزارش ۸دی، ولی‌اله سیف در دیدار با بیرجیت زیپریس معاون پارلمانی وزارت اقتصاد و انرژی آلمان با بیان اینکه انتظارات مردم در فضای کنونی، با آنچه در حین انجام مذاکرات و اجرایی شدن برجام وجود داشت فاصله زیادی دارد، عنوان کرد، در مذاکرات برجام هر یک از طرفین تعهداتی را پذیرفت و مقرر شد شرایط برای تغییر و تحول و بازگشت به شرایط پیش از تحریم‌ها فراهم شود. در حال حاضر علی‌رغم شفافیت و وضوح سند برجام، هنوز از سوی بانک‌های غربی شاهد بیان ابهامات بسیاری هستیم.
وی افزود: متاسفانه اکنون و با گذشت نزدیک به ۹ ماه از اجرایی شدن برجام قدم موثری از سوی طرف غربی برای عمل به تعهدات برداشته نشده است و در برخی موارد از طرف بانک‌های بزرگ غربی تردیدهای در برقراری روابط کارگزاری با ایران وجود دارد. این در شرایطی است که همواره عنوان می‌شود که ایران به تمامی تعهداتش عمل کرده است.
رئیس‌کل بانک مرکزی کارشکنی آمریکا را یکی از مهم‌ترین موانع جلوگیری در عادی شدن روابط بانکی کشورهای اروپایی با ایران دانست و گفت: معتقدم روابط میان ایران و اروپا در حال عادی شدن و بازگشت به سطوح گذشته است اما نگرانی‌هایی که عمدتا از سوی آمریکا مطرح می‌شود، مانعی بر سر این راه است. انتظار داریم کشورهای اروپایی آمریکا را برای عمل به تعهداتش تحت فشار قرار دهند.
سیف از صدور مجوز برای فروش ۱۷ فروند ایرباس به ایران خبر داد و عنوان کرد: پیش از این و در جریان سفر رئیس‌جمهور کشورمان به پاریس، مذاکرات میان ایران و ایرباس نهایی شده بود، اما متاسفانه تا همین اواخر برای اجرایی شدن آن کاری انجام نشده بود. در حال حاضر از طرف افک برای فروش ۱۷ فروند از ۱۱۸ هواپیمای ایرباس مجوز صادر شده، این در حالی است که برای ۸۰ فروند بویینگ مجوز صادر شده است، این تفاوت حاکی از مانع‌تراشی‌های آمریکا در بسط روابط با ایران است.
گفتنی است سیف چند ماه پیش در آمریکا گفته بود برجام تقریبا هیچ دستاوردی نداشته است.

منبع: کیهان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه