خشت اول گر نهد معمار کج...

پریکلس و درس شجاعت به دولت یازدهم!/ حد یقف خواسته‌های آمریکا تا کجاست؟

کاش دولت راستگویان! که چشم بسته، هرآنچه که ره آورد و متبرک! به نام غرب باشد را ارج نهاده و آن را تحفه ای گرانبها می انگارد، کمی در مورد سخنان این دانشمند مغرب زمین هم تامل نماید.

پریکلس و درس شجاعت به دولت یازدهم!/ حد یقف خواسته‌های آمریکا تا کجاست؟

به گزارش ۸دی، توسیدید(Thucydides)، مورخ شهیر یونانی که آثارش ذهن بسیاری از فلاسفه بعد از خود را تحت تاثیر قرار داده است، کتابی دارد با عنوان «تاریخ جنگ پلوپونزی» ‌که به روایت جنگ‌های آتن و اسپارت در یونان ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح(ع) پرداخته است.
در بخشی از کتاب، از قضا اسپارتی‌ها مطالباتی از آتن مطرح کرده و تهدید می‌کنند اگر این مطالبات را برآورده نکنید، با شما وارد جنگ خواهیم شد. پریکلس،‌ رهبر آتن، مردم را جمع کرده و یک سخنرانی تاریخی ارائه می کند که شاید تبیین دقیقی از ماهیت نظام بین الملل باشد که پس از گذشت بیش از ۲۵۰۰ سال، همچنان اعتبار خود را حفظ کرده است و توجه می طلبد:

پریکلس در این سخنرانی خود خطاب به مردم آتن می گوید:
«اسپارتیان بیشتر مایل بوده اند دعاوی را با جنگ حل و فصل کنند. اکنون نیز به عنوان حکمران و سرور نه به عنوان هم‌ردیف و برابر تظاهر می‌کنند و به ما فرمان می‌دهند که از پوتیدا دست برداریم و به آیی‌ژینا استقلال دهیم و از تصمیمی که درباره مگارا گرفته شده است چشم بپوشیم… هیچ یک از شما خیال نکند که اگر ما از تصمیم خود درباره مگارا صرف نظر نکنیم موضوعی به این کوچکی سبب بروز جنگ می شود و اگر از تصمیم خویش چشم بپوشیم جنگ موقوف می گردد… اگر برای این موضوع در برابر آنها پافشاری نکنید به تصور اینکه از ترس تسلیم شده‌اید بی‌درنگ موضوع مهمتری را عنوان خواهند کرد، ولی اگر دست رد بر سینه آنان بگذارید نشان خواهید داد که با شما باید همچون همقطار و مساوی خود رفتار کنند… هر ادعایی که قدرتی خارج از حق و قانون در پی داشته باشد جز قصد برده ساختن معنی دیگری نخواهد داشت… من از اشتباهات خودمان بیشتر از قصد سوء دشمن بیمناکم»

وقتی متن فوق را خواندم یاد برخی چالش ها و رفتارهای سیاسی امروز غرب به ویژه آمریکا با دولت فعلی جمهوری اسلامی ایران افتادم.

آیا با عقب نشینی در موضوع هسته ای و تعطیلی نسبی تاسیسات هسته ای، آمریکا از مواضع تهدید آمیز خود علیه ما کوتاه آمده؟ یا اینکه مسایل دیگری چون آزمایشات موشکی و نظامی، حقوق بشر و… را علیه ما مطرح کرده تا امتیازات بیشتری کسب کند؟ آیا آمریکا احساس نکرده که دولت ما از اهرم تحریم وحشت زده شده و حاضر است به هرگونه سازش با آمریکا تن دهد؟ آیا به قول پریکلس رهبر آتن(مظهر تمدن غرب): “دشمن تصور نکرده که ما ترسیده و تسلیم شده ایم و بی درنگ موارد مهمتری را عنوان میکند؟”

چرا پس از امضا و اجرای یک طرفه ی برجام، خواسته ها و تقاضاهای آمریکایی ها از ما بیشتر شده؟ چرا غربی ها اصرار دارند که ایران توافق FATF را به امضا و اجرا درآورد؟ آیا واقعا دلسوز رفع مشکلات اقتصادی مردم ما شده اند و یا به دنبال سرک کشیدن به اطلاعات مالی نهادها و سازمانهای نظامی و امنیتی کشور هستند؟ چرا دولت در قراردادهای نفتی جدید IPC تمام امتیازات اکتشاف، استخراج، بهره برداری و فروش نفت ایران به مدت ۲۵ سال را به شرکت های خارجی واگذار کرده است؟

آیا تجهیزات متعارف نظامی مانند ساخت موشک و قایق های جنگی، حق طبیعی و پذیرفته شده ی هر کشور برای دفاع از خود نیست؟ پس چرا آمریکا در این موارد با ایران مخالفت و تهدید به تحریم میکند؟ اصلا نهایت خواسته های طلبکارانه و مستکبرانه آمریکا از ما تا کجا ادامه داشته و حد یقف این انتظارات نابه جا تاکجاست؟

حال به جملات زیر به دقت توجه نمایید:

هیلاری کلینتون چهارشنبه شب گذشته در مناظره با ترامپ گفت؛ هنر ما این بود که ما با مذاکره و بدون شلیک حتی یک گلوله ، فعالیت های هسته ای ایران را متوقف کردیم! (البته کاش در عوض این تعطیلی هسته ای، تحریم ها برداشته میشد.) برژینسکی مشاور امنیت ملی سابق وزارت خارجه آمریکا هم، پس از توافق هسته ای(برجام) گفته بود؛ ما باغلاف خالی، امتیازات فراوان گرفتیم.

روحانی در صحبتهای نوروز ۹۴: صدای ترک های دیوار تحریم به گوش می رسد. روحانی در نوروز ۹۵ خطاب به مردم ایران: به مردم ایران مژده می دهم که دیوار تحریم فروریخت!

 ظریف هفته ی پیش در مصاحبه با یکی از روزنامه های اصلاح طلب و در کمال تعجب گفت؛ قرار نبود با مذاکرات هسته ای تحریم ها برداشته شود! دوباره جناب ظریف هفته ی گذشته در سخنرانی خود در شورای روابط خارجی آمریکا در نیویورک: آمریکا به عهد خود در برجام وفا نکرده و از مراودات پولی و مالی کشورها با ایران ممانعت به عمل می آورد!

روحانی هفته ی پیش در سخنرانی اش در سازمان ملل گفت :آمریکا در عمل به برجام بدعهدی میکند و اجازه رابطه ی بانک ها و شرکت های بزرگ را به ما نمی دهد!! روحانی هم هفته ی پیش در بازگشت از سفر نیویورک اذعان نمود: آمریکا به من قول داد که به تعهداتش در برجام عمل کنند (البته روحانی نگفت آمریکا که به تعهدات مکتوبی که خودش در برجام زیر آن امضا نموده و به آن عمل نمیکند، چگونه به قول شفایی اش میتوان دل بست؟! )

از سوی دیگر ارنست مونیز وزیر خزانه داری آمریکا نیز در مصاحبه ای گفته است: ایران از همه ی مواهب برجام بهرمند شده است و آمریکا به همه ی تعهداتش عمل نموده و  ایران دیگر حق ندارد درباره مساله لغو تحریم‌ها اعتراض کند!

 نشریه پولیتیکو پنج شنبه در گزارشی نوشت: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه در نشستی با عنوان مجمع ایده‌های واشنگتن به میزبانی نشریه آتلانتیک با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ گفته است: ایران به طور مرتب از ما گلایه می کند ولی ما به تمام تعهدات خود عمل کرده ایم! شاید این جمله ی جان کری تیر خلاصی بود بر همه ی آرزوها و امیدهایی که دولت امید، به آنها دل بسته و همه ی آبرو و حیثیت دولت خود را در پای آن خرج نموده بود.

از جملات ضد و نقیض بالا چه چیزی به ذهن انسان متبادر می شود؟ در شرایط فعلی آیا برای آمریکا، چیزی بی ارزش تر از “موضوع انجام تعهدات در برجام” وجود دارد؟

وقتی خود آمریکایی ها به صراحت اذعان می کنند که هرآنچه را که در چارچوب برجام متعهد شده بودیم، تاکنون انجام داده ایم، چرا دولت یازدهم اصرار دارد تا از امریکا چهره ای اهل تعامل و متعهد ارائه نماید و به ماله کشی اظهارات متناقض آمریکایی ها بپردازد؟

کاش دولت راستگویان! که چشم بسته، هرآنچه که ره آورد و متبرک! به نام غرب باشد را تایید کرده و ارج می نهد، کمی در مورد سخنان این دانشمند مغرب زمین(پریکلس) هم تامل نماید.
۳ سال پیش همین ایام بود که رهبر معظم انقلاب تذکر دادند:”به مذاکرات بدبینم. آمریکا بدعهد و اهل از پشت خنجر زدن است. اگر از حقوق هسته ای کوتاه بیاییم موارد و موضوعات دیگری را مطرح میکند”.
آیا دولت در ۱۰ ماه باقی مانده اشتباهاتش را اصلاح می‌کند؟

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه