نماینده آستانه اشرفیه در مجلس:

وزارت کشاورزی هیچ برنامه ای برای مدیریت برنج ندارد / ۹۹ درصد کود مصرفی در ایران شیمیایی است

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس گفت: وزارت جهاد کشاورزی هیچ برنامه مدون و درازمدتی برای مدیریت برنج ندارد.

وزارت کشاورزی هیچ برنامه ای برای مدیریت برنج ندارد / ۹۹ درصد کود مصرفی در ایران شیمیایی است

به گزارش ۸دی، محمدحسین قربانی پنجشنبه شب در یک نشست خبری در رشت با بیان اینکه  برنامه ششم توسعه کل کشور در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است اظهار داشت: برنامه پنجم توسعه یک سال تمدید شد و قرار بر این بود تا برنامه ششم توسعه از فروردین ماه ۱۳۹۵ مورد اجرا قرار گیرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برنامه ششم توسعه توسط دولت به مجلس با تاخیر ارائه شد تصریح کرد: در مورد لایحه برنامه ششم توسعه، کمیسیون‌های تخصصی وارد بحث شدند و در حال حاضر نیز در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در کمیسیون بهداشت و درمان، تحول و بسته سلامت بود که وقت بسیار زیادی را از کمیسیون تخصصی گرفت افزود: نقص‌هایی که ۲ یا ۳ سال گذشته در سند تحول سلامت مورد توجه قرار گرفت و امروز نیز مورد نقد همه کارشناسان حوزه سلامت است با نگاهی ویژه، نقد و مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده مردم آستانه و کیاشهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ۳ محور در بسته سلامت برنامه ششم توسعه به‌صورت اختصاصی مورد توجه است خاطرنشان کرد: یکی از محورهای بسته سلامت در برنامه ششم توسعه آن است که تمام موارد برنامه پنجم توسعه در حوزه سلامت مجدداً تکرار شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محور دوم بسته سلامت در برنامه ششم توسعه بحث تجمیع منابع بیمه سلامت و قرار گرفتن در اختیار حوزه وزارت بهداشت و درمان است افزود: بحث تجمیع، چالش بسیار بزرگی بین وزارت رفاه و بهداشت بود که بعد از ارائه اسناد و مباحث کارشناسی به وزرای بهداشت و رفاه تقدیم شد.

نماینده مردم آستانه اشرفیه و کیاشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه منابع حوزه سلامت در یک محل، مرکز و تشکیلات تجمیع پیدا می‌کند گفت: نخست پیشنهاد کمیسیون به رای گذاشته و در کمیسیون تصویب شد که منابع حوزه سلامت تجمیع با محوریت وزارت بهداشت تصویب شود که با اکثریت آرا با محوریت وزارت بهداشت تائید شد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محور سوم بسته سلامت در برنامه ششم توسعه مدیریت منابع است و یکی از ضعف‌هایی که در طرح تحول سلامت وجود داشت عدم مدیریت منابع است.

وی با اشاره به اینکه مدیریت منابع جزء برنامه‌هایی بود که در برنامه پنجم توسعه مورد توجه قرار نگرفت و بسیاری از مراکزی که بر اساس سطح بندی نیازی به احداث بیمارستان نبود ولی بیمارستان احداث شد افزود: امروز این بیمارستان‌ها بر روی دست وزارت بهداشت مانده است به‌طوریکه هم نیروی انسانی و هم تجهیزات آن قابل تامین نیست.

نماینده مردم آستانه اشرفیه و کیاشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدیریت منابع در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفت و در کمیسیون تلفیق پیگیری می‌شود گفت: امیدواریم مدیریت منابع در صحن علنی به‌عنوان بسته سلامت، مدیریت منابع و تجمیع منابع در برنامه ششم توسط وزارت بهداشت به اجرا در آید.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حوزه سلامت در سال ۱۳۹۵ کارهای خوبی انجام شد و در بحث زایمان رایگان و واکسیناسیون، تجهیز خانه‌های بهداشت مورد توجه قرار گرفت افزود: باید منابع به موقع تقسیم شود و در جهت پیشگیری و بهداشت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه همان تفکری که باعث شد تا در امر گندم به خودکفایی رسیدیم اگر مدیریت شود در برنج هم به خودکفایی م‌ رسیم تصریح کرد: متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی هیچ برنامه مدون و درازمدتی برای مدیریت برنج ندارد.

نماینده مردم آستانه اشرفیه و کیاشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سمومی که امروز در کشاورزی ایران استفاده می‌شود در هیچ کشوری مورد استفاده قرار نمی‌گیرد افزود: کشوری که بیش از ۱۰ میلیون هکتار مزرعه برنج دارد، یک لیتر هم از سم استفاده نمی‌کند.

وی با بیان اینکه  ۹۵ درصد کود مصرفی آنها کمپوست بوده است ولی در ایران ۹۹ درصد مصرف ایران کود شیمیایی است مطرح کرد: در سال ۹۳ که با افت شدید برنج مواجه شدیم پروتکلی با هماهنگی سازمان جهادکشاورزی، سازمان استاندارد، سازمان غذا و دارو و صنعت و معدن و تجارت نوشته شد که منجر به مدیریت واردات برنج شد.

قربانی موارد پروتکل را تعریف تعرفه ۴۰ درصدی، تعریف استانداردی سخت گیرانه تر از استاندارد اروپا، واردات برنج براساس نیاز کشور و واردات برنج در مقطع زمانی معین نام برد و گفت: در سال ۱۳۹۵ با ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش محصول برنج داریم.

نماینده مردم آستانه اشرفیه و کیاشهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قیمت تعیین شده برای کشاورز مرقون به صرفه نیست چون کشاورزی ایران صنعتی نیست افزود:  ۸۰ درصد مردم مصرف کننده برنج هستند و برنج محصول استراتژیکی و جز کالای سبد خانوار است.

وی با بیان اینکه افرادی که درامر تجارت برنج هستند از عزت و آبروی گیلانی حمایت کنند خاطرنشان کرد:  برنج هاشمی و مرغوب گیلان عزت و آبروی محصولات گیلان است که باید فرهنگ سازی کنیم و ارزش افزوده محصولات ایرانی حفظ شود.

نماینده مردم آستانه و کیاشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جشن بادام زمینی در آستانه اشرفیه به عنوان تجربه اول برگزار شد مطرح کرد:حدود ۸۰ درصد بادام زمینی کشور در آستانه و کیاشهر تولید می شود که حدود ۱۰ هزار تن است.

نماینده مردم آستانه اشرفیه و کیاشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مصرف کشور در استفاده از محصول بادام زمینی ۳۰ هزار تن در کشور است تصریح کرد: ۲۰ هزار تن بادام زمینی کشور به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کنترل و تعرفه‌ای برای واردات قاچاق در بادام زمینی در کشور وجود ندارد و همین مواد قاچاق غیراستاندارد را به تحویل مردم کشور ما می‌دهند گفت: بادام زمینی معرف گیلان است و می‌توان گیلان را با همین محصول به دنیا معرفی کرد.

انتهای پیام /

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه