بازگشت تیم کارشناسی ایران از وین در اعتراض به وضع تحریم‌های جدید امریکا/ شرمن: کنگره می‌تواند تحریمهای غیر هسته ای تصویب کند

بر خلاف خبرگزارهای خارجی خبرگزاری دولتی ایران اعلام کرده است بازگشت هیات کارشناسی ایران از وین به دلیل افزودن نام افراد و شرکت های جدید به فهرست تحریم ها علیه ایران است.

بازگشت تیم کارشناسی ایران از وین در اعتراض به وضع تحریم‌های جدید امریکا/ شرمن: کنگره می‌تواند تحریمهای غیر هسته ای تصویب کند

به گزارش ۸دی نیوز، اولین دور مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ پس از توافق ژنو در حالی از اواسط هفته گذشته برای برنامه ریزی عملیاتی کردن این توافقنامه کلید خورده است، که این نشست روز پنجشنبه بدون رسیدن به نتیجه‌ای مشخص، به اتمام رسیده و تیم کارشناسی ایران این نشست را ترک کرده و به تهران بازگشته است.

به گزارش رجانیوز خبرگزاری فرانسه با اعلام این خبر که دیپلمات‌‌های ایرانی با هدف مشورت بیشتر به پایتخت خود بازگشته‌اند، به نقل از مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون اعلام کرده است: این گفتگوها پس از انجام مشورت‌های بیشتر در پایتخت کشورها به زودی از سر گرفته می‌شود.

اما بر خلاف آنچه خبرگزاری فرانسه و مایکل مان از علت ناتمام ماندن مذاکرات کارشناسی در وین اعلام کرده‌اند، خبرگزاری دولتی ایران، “ایرنا” اعلام کرده است بازگشت هیات کارشناسی ایران از وین به دلیل افزودن نام افراد و شرکت های جدید به فهرست تحریم ها علیه ایران است.

روز گذشته خبرگزاری رویترز به نقل از مشاوران مجلس سنای ایالات متحده نوشت که سناتورهای آمریکایی طرح تحریم‌های جدید ایران را تا آخر هفته ارائه خواهند کرد که تحریم‌ صادرات نفت ایران و تبادلات ارزی آن را تشدید می‌کند.

این در حالی است که محمد جواد ظریف گفته بود که تصویب تحریم های جدید علیه ایران توافقنامه ژنو را نقض می‌کند و عمر این توافقنامه را پایان می دهد.

همزمان با فشار سنای آمریکا برای تشدید تحریم ها در موضوع هسته ای ، وزارت خزانه داری این کشور که زیر نظر دولت اوباما قرار دارد ۱۹ فرد و شرکت را به اتهام واسطه گری برای هواپیمایی ماهان تحریم کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز نیز  متن اخطار این وزارتخانه بیان می‌کند، اکثریت این ۱۹ شرکت‌ و فرد واسطه در ترکیه مستقر هستند و سایرین آنها هم در ارمنستان، یونان، ایران، تایلند و امارات متحده عربی.

تحریم ۱۹ فرد و شرکت به دلیل واسطه گری برای شرکت های هوایی ایران و اثرگذاری در حمل سلاح به سوریه در حالی است که مقامات آمریکا دور جدید تحریم های غیرهسته ای به بهانه حقوق بشر را نیز در دستور کار دارند.

یک هفته پس از توافقنامه ژنو  نیز شورای اتحادیه اروپا طی اعلامیه‌ای که در سایت رسمی خود منتشر کرده اعلام کرده تحریم‌ها علیه ۱۷ شرکت ایرانی را ادامه می‌دهد.

شرمن : کنگره می‌تواند در رابطه با موضوعات دیگر ایران را تحریم کند

“وندی شرمن”، سرپرست مذاکره کنندگان آمریکایی در موضوع هسته‌ای ایران، تاکید کرد کنگره از نظر تئوریک می‌تواند تحریم‌های جدیدی را علیه این کشور وضع کند.

به گزارش پایگاه آنتی وار، شرمن در پاسخ به سوالی در کمیته بانکی سنا در مورد امکان وضع تحریم‌های جدید علیه ایران به بهانه تروریسم خاطر نشان کرد: ما باید ببینیم ادبیات ویژه مورد استفاده در این تحریم‌ها چیست. تنها تعهدی که ما در این توافق داده‌ایم این است که تحریم جدیدی در ارتباط با پرونده هسته‌ای وضع نکنیم.

عراقچی: اقدام آمریکا خلاف روح توافقنامه ژنو است/در حال ارزیابی شرایط هستیم

به دنبال وضع تحریم‌های اخیر و موضع بی‌تفاوت مقامات امریکایی در قبال این تحریم‌‌ها، سید عباس عراقچی عضو تیم مذاکره کننده هسته ای از این اقدام بشدت انتقاد کرد و گفت: این اقدام خلاف روح توافقنامه ‍ژنو است.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه در گفت و گو با ایرنا و در پاسخ به این سوال که با توجه به اعمال تحریم ها، تهران چه تصمیمی خواهد گرفت؟ افزود: در حال ارزیابی شرایط موجود هستیم.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز هفته گذشته در مصاحبه با نشریه امریکایی تایم به امریکا هشدار داده بود که در صورت وضع تحریم‌های جدید علیه ایران توافقنامه ژنو ملغی خواهد شد. هر چند شرمن بهانه تحریم‌های جدید را مقوله‌ای متفاوت با موضوع هسته‌ای بیان کرده است، اما به نظر می‌رسد این اقدام آغاز یک رویه جدید است که امریکا تصمیم  دارد در قبال توافقنامه ژنو و برای دور زدن آن در پیش بگیرد./ رجا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه