پس از سپردن آشپزی قطارها به یک شرکت اتریشی:

معماری ایرانی اسلامی آزادراه تهران- شمال به ایتالیایی‌ها سپرده شد!

وزارت راه و شهرسازی پس از سپردن آشپزی قطارهای کشور به یک شرکت اتریشی، معماری تمام مناطق آزاد‌ راه تهران – شمال را هم در اختیار ایتالیایی‌ها قرار داد.

معماری ایرانی اسلامی آزادراه تهران- شمال به ایتالیایی‌ها سپرده شد!

به گزارش ۸دی، معاون وزیر راه گفت: در فراخوان عمومی، یک شرکت ایتالیایی برای انجام معماری تمام مناطق آزاد راه تهران – شمال انتخاب شد تا معماری پل‌ها، تونل‌ها و حاشیه این آزادراه را متناسب با فرهنگ و سنن ایرانی اسلامی بر عهده بگیرد.
علی نورزاد با بیان اینکه آزادراه تهران – شمال یکی از زیباترین جاده‌های کشور است، گفت: طراحی و معماری این آزادراه به نحوی انجام خواهد شد تا هموطنان هنگام رانندگی در تمام مسیر آن از زیبایی‌های این آزادراه لذت ببرند.
وی با اشاره به قرارداد شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با شرکت ایتالیایی یادآور شد: امضای قرارداد با شرکت ایتالیایی به مراحل نهایی رسیده و آنها نخستین طرح خود را برای قطعه یک این آزادراه ارائه دادند و کار خود را نیز در این منطقه آغاز کرده‌اند.
نورزاد افزود: برای بهتر شدن معماری این آزادراه، نظرات خود را با این شرکت ایتالیایی مطرح کرده‌ایم تا ضمن بومی‌سازی، معماری آن با فرهنگ و معماری ایرانی – اسلامی همخوانی داشته باشد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اظهار داشت: منابع مالی قرارداد با ایتالیایی‌ها از محل اعتبارات وزارت راه و شهرسازی تامین می‌شود و از منابع خارجی و فایناس در این قرارداد استفاده نخواهد شد.
عباس آخوندی ظاهرا علاقه وافری به حمایت از شرکت‌های خارجی دارد در حالی معماری تمام مناطق آزاد راه تهران – شمال را در اختیار ایتالیایی‌ها قرار داد تا آن را متناسب با فرهنگ و سنن ایرانی اسلامی اجرا کنند! که چندی پیش آشپزی قطارهای کشورمان را هم به اتریشی‌ها سپرد.
البته خودباختگی دولت یازدهم در برابر غربی‌ها در سه سال گذشته و در اظهارات تعدادی از مقامات دولت هم به انحاء مختلف اعلام شده بود.
در همین رابطه اکبر ترکان، مشاور ارشد رئیس‌جمهور، ایرانی‌ها را فقط قادر به تولید قورمه سبزی و آبگوشت بزباش و نعمت زاده، وزیر صنعت هم کشور را نیازمند واردات مدیر دانسته بود!
نکته حایز اهمیت اقدام وزارت راه در این قرارداد که قرار است طی آن ایتالیایی‌ها معماری ایرانی اسلامی را برای ما پیاده کنند(!) آن است که منابع مالی پروژه از محل اعتبارات وزارت راه تامین می‌شود و ایتالیایی‌ها حتی در این حد نیز تعهدی نخواهند داشت.
این قبیل امتیازهای وزیر راه دولت تدبیر و امید به خارجی‌ها در شرایطی است که معماران ایرانی در صورت تأمین اعتبار قادرند کارهایی در سطح جهانی ارائه دهند.
به عنوان نمونه سال گذشته معتبرترین جایزه جهانی معماری به یک موسسه ایرانی و طراح جوان آن جهت طراحی و اجرای پل طبیعت اعطا شد.مهر ماه سال گذشته معتبرترین موسسه بررسی و ارزیابی مدیریت پروژه‌های عمرانی و معماری جهان جایزه نقره ای سال را به پل طبیعت و موسسه شهید رجایی اعطا کرد. طراح جوان این پل نیز که طراحی این پروژه را در ۲۵ سالگی انجام داده بود یکی از برترین جوایز معماری را برای طراحی این پل تصاحب کرده است.
علاوه بر این، طراحی، اجرا و زیباسازی پل‌ها و تونل‌های سطح شهرهای کشور همگی اسنادی است که بر توانایی‌های فوق العاده جوانان این کشور مهر تأیید می‌زند که اگر همچون این شرکت ایتالیایی مورد حمایت مالی قرار بگیرند قادر خواهند بود آثار فاخری تولید کنند و دیگر نیاز نخواهد بود طراحی راههای کشور متناسب با فرهنگ ملی و دینی خود را به جای جوانان خودمان به طراحان اروپایی بسپاریم!

منبع: روزنامه کیهان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه