استاندار گیلان:

دولت توان جذب همه‌ی فارغ التحصیلان را ندارد/موازی کاری‌ها بین صنعت و دانشگاه فاصله انداخته است

استاندار گیلان گفت: جوانان می‌توانند از طریق شرکت های دانش بنیان یک کارآفرین موفق باشند و برای دیگران نیز شغل ایجاد کنند.

دولت توان جذب همه‌ی فارغ التحصیلان را ندارد/موازی کاری‌ها بین صنعت و دانشگاه فاصله انداخته است

به گزارش ۸دی، استاندار گیلان در نشست بررسی وضعیت شرکت‌های فناور و دانش بنیان اظهار داشت: وقتی که جوانان ما می‌توانند از طریق شرکت های دانش بنیان یک کارآفرین موفق باشند ما موظفیم تا موانع تشکیل این شرکتها را  برطرف کنیم.

 محمدعلی نجفی در این جلسه که در دفترکار وی برگزار شد با تاکید بر بررسی ظرفیت مراکز دانشگاهی و دستگاه های اجرایی  در راستای ارتقای کمّی و کیفی سهم استان در رابطه با مقوله شرکت های دانش بنیان، تشکیل مستمر این نشست را به منظور بررسی پتانسیل‌های استان و موانع موجود در این بخش عنوان کرد و افزود: گیلان توانمندی‌های دانش بنیان بسیاری در دانشگاه‌ها، صنعت، کشاورزی و گردشگری دارد.

وی با بیان اینکه متأسفانه بین صنعت و دانشگاه بوسیله ی برخی موازی کاری‌ها فاصله افتاده بود، گفت: در رساله‌ها و پایان‌نامه‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی، طرح‌ها و پروژه‌هایی بیشتر تعریف می‌شود  که کمتر به صورت کاربردی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نجفی به اندیشه‌های نو موجود در فارغ التحصیلان گیلانی سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا اشاره و اظهار کرد: شکوفایی مضاعف بخش اشتغال استان در گرایش بیشتر فارغ‌التحصیلان به سمت شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های فناور است.

وی با بیان اینکه دولت توان جذب همه‌ی فارغ التحصیلان را در دستگاه‌های اجرائی ندارد گفت: بسیاری از جوانان ما می‌توانند از طریق شرکت های دانش بنیان یک کارآفرین موفق باشند و برای دیگران نیز شغل ایجاد کنند.

نماینده عالی دولت در گیلان افزود: همانند ستاد تسهیل سرمایه‌گذاری و رفع موانع تولید که گام اول را گیلان در سطح کشور برداشت در بخش شرکت‌های دانش بنیان نیز باید پیشتاز باشیم .

استاندار گیلان ادامه داد: باتوجه به تکالیفی که برای دستگاه‌های اجرائی و دانشگاه‌ها مشخص شده است تا پایان سال ۹۵ امیدواریم نتایج خوبی حاصل شود.

وی با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای شرکت‌های دانش بنیان گفت: در این میان نیازمند وفق دادن تولیدات، محصولات، خدمات و بویژه بخش صنعت با حرکت‌های دانش بنیان هستیم.

استاندار گیلان بخشی از مشکلات پیشرفت در بخش دانش بنیان را طولانی شدن ثبت این شرکت‌ها دانست و اظهار کرد: برخی از اقدامات در جهت کاهش بروکراسی اداری از وظایف بخش دولتی و پیگیری‌هایی نیز برعهده‌ی بخش خصوصی است.

وی با اشاره به اینکه در جلسات مشترک دولت و استانداران بسیاری از مشکلات استانی طرح و برطرف می‌شود افزود: در قالب ستاد اقتصاد مقاومتی بخش عمده‌ای از وظایف و اختیارات که در سازمان ها و وزارتخانه ها متمرکز بود به استان‌ها و دستگاه‌های مجری واگذار شده است.

وی رونق صنعت را در گرو گرایش به سمت شرکت‌های دانش بنیان دانست و تصریح کرد : اگر بخش صنعت به این مسیر هدایت نشود قطعاً از رقابت با کشورهای دنیا باز خواهیم ماند.

نجفی با بیان اینکه شناسایی ایده‌های خلاقانه با جدیت در استان در حال پیگیری است افزود : بهره‌مند شدن از ظرفیت بالای صدا و سیما و مستندسازی نقاط ضعف، قوت و نتایج واحدهای صنعتی شرکت های دانش بنیان می‌تواند زمینه لازم در جهت ترغیب جوانان مستعد را فراهم کند.

نماینده عالی دولت در گیلان بر ضرورت معرفی خدمات و محصولات شرکت‌های دانش بنیانی که به مرحله تجاری سازی و تولید رسیده تأکید کرد و اظهار داشت: محصولات و خدماتی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به رفع مشکلات ملی و استانی می توانند کمک بسزایی کنند در قالب شرکت‌های دانش بنیان تعریف می‌شوند.

وی خواستار فعال‌تر شدن زمینه‌های پژوهشی و حوزه‌های تحقیقاتی در بخش خدمات دانش بنیان شد و گفت : باید تلاش شود تولیداتی که به صورت بالقوه قابلیت صادرات دارند را شناسایی تا از مزایای این شرکت‌ها بهره‌مند گردند.

نجفی افزود: واحدهای مختلف در تمامی طرح‌های خود باید پیوست‌های تبلیغاتی و بهره‌گیری از فضای رسانه را در جهت شناساندن تولیدات دانش بنیان در نظر بگیرند.

وی همچنین در زمینه اطلاع رسانی بهره گیری از ظرفیت قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان به واحدهای صنعتی تاکید کرد.

استاندار گیلان آموزش را نیاز اساسی مدیران و کارشناسان دستگاه‌ها برای جذب هر چه بیشتر فناوری‌های دانش بنیان دانست و خاطر نشان کرد: از دانشجویان انتظار می‌رود همکاری خود با پارک علم و فناوری را بیشتر کنند.

وی همچنین استعدادهای موجود در بخش پرورش ماهی در قفس و بخش‌های تابعه‌ی وزارت نیرو را مستعد بهره‌مندی از فناوری‌های دانش بنیان توصیف و تصریح کرد: بسیاری از نیازهای این بخش می‌تواند در داخل کشور با کمک واحدهای صنعتی و شرکت‌های دانش بنیان بومی سازی شود.

متقی طلب رئیس پارک علمی وفناوری گیلان نیز در این نشست در خصوص برنامه اجرایی دانشگاه های گیلان برای تبدیل به دانشگاه کارآفرین و نسل سوم نقش حمایتی پارک علم و فناوری، برآورد تقریبی تعداد دستاوردهای پژوهشی با ظرفیت تجاری سازی دانشگاه ها با همکاری پارک علم و فناوری ،برآورد تقریبی صنایع استان که بالقوه قابلیت اخذ گواهی دانش بنیان و استفاده از اعتبارات صندوق نوآوری و شکوفایی را دارند و برنامه های تبلیغی، آموزشی و توجیهی برای استفاده از ظرفیت های ایده پردازی، نوآوران و مبتکران استان گزارشی ارائه داد.

در این نشست مدیر کل صدا و سیمای استان نیز به موضوع فرهنگ سازی و کارآفرینی و تشویق محققان و نوآوران و کمک به توسعه فرهنگ دانش بنیان از طریق صدا و سیما تأکید کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز اعلام کرد تا پایان سال ۹۵، تعداد حداقل  ۲۰ شرکت صنعتی حائز شرایط، دارای فعالیت دانش بنیان شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی نیز پس از ارائه توضیحاتی در مورد راهبرد دانشگاه، چشم انداز دانشگاه را برای تبدیل هر عضو هیات علمی به یک شرکت دانش بنیان عنوان کرد.

رئیس دانشگاه گیلان هم به سختی و پیچیده بودن فرآیند ثبت شرکت های دانش بنیان پرداخت و در رابطه با قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان و موضوع تحقیق و توسعه در داخل استان و برنامه ریزی های لازم صحبت کرد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان هم برای توسعه کانون شکوفایی خلاقیت در آموزش و پرورش استان اعلام آمادگی کرد.

روسای دانشگاه آزاد اسلامی رشت و دانشگاه جامع علمی و کاربردی نیز در خصوص پیش قدم شدن مسئولین دانشگاهها در این امر سخنانی بیان کردند .

پورعلی دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت استان گیلان هم بیان کرد که در رابطه با بهره گیری از ظرفیت قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان به واحدهای صنعتی استان اطلاع رسانی شده است.

انتهای پیام /

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه