بهاره مقدم
ریشه خشونت کجاست؟

از پرسش مهر رییس جمهور تا حذف نام شهید فهمیده از کتب درسی

آیا میان کاهش خشونت، پرسش مهر رییس جمهور و حذف درس شهید فهمیده از کتب دانش آموزان ارتباطی است؟!

از پرسش مهر رییس جمهور تا حذف نام شهید فهمیده از کتب درسی

به گزارش ۸دی به نقل از تأثیر، فراخوان پرسش مهر با اهداف جلب مشارکت فرهنگیان و دانش آموزان، حساس کردن فضای فرهنگی جامعه، شناسایی علل و عوامل پیشرفت و توسعه، افزایش حس مسئولیت پذیری در مخاطبان، ایجاد اعتماد به نفس و خودباوری، آشنایی با روند جهانی شدن، علل و عوامل و پیامدهای آن، شناخت و حفظ هویت دینی و ملی و تلاش برای رفع خشونت و زمینه سازی برای تحقق صلح مبتنی بر عدالت و وحدت ملی، طراحی و ارائه می گردد.

مخاطبان این پرسش از دانش آموزان دورهی راهنمایی شروع می شود و تمام قشر فرهنگی کشور اعم از دانشجویان و حتی بازنشستگان فرهنگی و محصلان خارج از کشور را نیز در بر می گیرد.

رییس دولت اصلاحات در سال تحصیلی ۷۶-۷۷ نخستین پرسش مهر را بنا نهاد و روحانی امروز برای چهارمین بار در قامت رییس جمهور ایران اسلامی زنگ آغاز سال تحصیلی را نواخت و پرسش مهر هفدهم را مطرح کرد.

مرور پرسش مهر روسای جمهوری قبلی ایران، در روز بازگشایی مدارس و دانشگاه ها خالی از لطف نیست:

 سوالاتی که رییس دولت اصلاحات مطرح کرد:

  • اهمیت قانونمندی و احترام به قانون چیست؟
  • دین و آزادی در قانون اساسی که روح ملت و اساس وحدت ملی است، چه جایگاهی دارد؟ با گفت‌و گوی تمدن‌ها چگونه می‌توانیم جهانی زیباتر و انسانی‌تر بسازیم؟
  • راز و رمز انحطاط تمدن بزرگ ایران اسلامی و طرز تلقی منفی جهان نسبت به آن چیست؟ انقلاب اسلامی در گشودن راه رهایی از این نگون‌ساری چه نقشی داشته است؟ برای رساندن کشور و ارتقای ملت به جایگاه شایسته و واقعی خود در جهان امروز و تاریخ چه باید کرد؟
  • در جهان به هم پیوسته امروز چگونه می‌توانیم با پرهیز از تنش‌های جهانی و دستیابی به پیشرفت‌ همه جانبه و پایدار، هویت دینی و ملی خود را حفظ کرد؟ موانع مهرورزی و عوامل خشونت اعم از ترور و جنگ در عرصه‌ جهانی چیست و مبارزه با آنها و حرکت به سوی صلح مبتنی بر عدالت چگونه میسر است؟
  • نسبت رشد عقلانی، آزادی، برابری و اخلاق در نظام داد بنیاد مهدوی مورد انتظار ما چگونه است و آگاهی و اراده آدمی در رسیدن به این نظام چه نقشی دارد؟ مهدویت در ادیان الهی به ویژه یهودیت، مسیحیت و دین زرتشت چگونه است؟ از نهضت مشروطیت و نهضت ملی شدن صنعت نفت و انقلاب بزرگ اسلامی چه درسهایی می آموزیم؟ ملت رشید ایران چه می خواست و به کجا رسید؟ اصلاحات در ۱۵۰ سال اخیر کشور ما تاکنون چه نقشی داشته است و موانع و دستاوردهای آن چگونه بوده است.

سوالاتی که احمدی نژاد از دانش آموزان پرسید:

  • چرا عدالت زیباست؟ رابطه عدالت با پیشرفت کشور چیست؟ رابطه عدالت با همدلی و همبستگی مردم چگونه است؟ موانع برقراری و گسترش عدالت چیست؟
  • نقش مهرورزی در پیشرفت و تعالی جامعه چیست؟ نقش مهرورزی در برپایی عدالت در جامعه چیست؟ نقش مهرورزی در ایجاد وحدت و اتحاد در جامعه چیست؟
  • چه عواملی ما را در مسیر پیشرفت همه جانبه قرار می‌دهد؟ عوامل پیشرفت ایران چیست؟ موانع پیشرفت کشور چه چیزهایی می‌باشد؟ و چه کنیم تا موانع پیشرفت را از پیش رو برداریم؟
  • چه کنیم که خدمتگزار خوبی باشیم؟ راههای خدمتگزاری چیست؟ چگونه باید خدمت کرد؟
  • اگر قدرت تفکر، تعقل و اندیشه ورزی در انسان زنده شود چگونه می تواند علم بیاموزد و علم را در اختیار خود قرار دهد؟ رابطه علم با رشد و کمال و پیشرفت انسان چیست؟
  • تصویری که از آینده ایران در ذهن شماست، چیست و دوست دارید ایران به کجا برسد؟
  • اگر شما دانش آموزان به جای رئیس جمهور بودید برای ساختن ایران و اعتلای نام ملت ایران و امور کشور چه می کردید و اولویت شما چه بود؟ شما دانش آموزان در مسائل جهانی چه می کردید و برای ریشه کن کردن فقر چه برنامه ای داشتید در یک کلام اگر شما رئیس جمهور بودید برای ایران عزیز چه می کردید؟
  • اهداف شما چیست و برای زندگی، مکتب و جامعه خود چه برنامه‌ایی دارید؟

سوالات رییس دولت اعتدال از جامعه فرهنگی کشور:

  • اگر پدر شما رییس‌جمهور باشد چه اقدامی را به او توصیه می‌کنید که بتواند اعتدال و میانه‌روی را در همه ابعاد زندگی اجتماعی جامعه ایران بگستراند؟
  • ایران ما با مشکل جدی کمبود آب روبه رو است، هر کدام از ما چگونه می‌توانیم از آب‌های کشور بهتر نگهداری و استفاده کنیم؟
  • به نظر شما بعد از انجام توافق هسته ای با ۶ قدرت بزرگ دنیا چه فرصت های تازه ای پیش روی ما گشوده شده و فرصت های جدید چیست؟

اهداف روسای جمهور از طرح سوالات چه بود؟

با نگاهی گذرا به این پرسش ها می توان دریافت که رییس دولت اصلاحات به دنبال نهادینه سازی واژگانی چون عقلانیت، گفتگوی تمدن ها، صلح، رابطه دین و آزادی و کاهش تنش های بین المللی بود. وی در دوره پنجم پرسش مهر با هوشمندی میان آزادی، برابری، اخلاق، نهضت مشروطه، ملی شدن صنعت نفت، انقلاب و اصلاحات پیوندی مستتر ایجاد می کند. به عبارتی وی می کوشد ناخودآگاهِ ذهن مخاطب را به سوی هدف مطلوب سوق دهد.هدفی که به مخاطب می قبولاند اصلاحات لازمه ی تحقق صلح و گفتگوی میان ملت هاست و باید موانع آن را مرتفع ساخت.

در دوره مهر و عدالت، سوالاتی همه جانبه مطرح می شود که یک موضوع را از دید چرایی، موانع، فایده، مخالفان، موافقان، زمینه و دستاوردها به بررسی  وا می دارد و با رویکردی فرا مکانی ارزش های اخلاقی را به ورطه نظرسنجی می کشد. به گواه کارشناسان نگاه جهانی درپرسش های این دوره پررنگ تر از دوران اصلاحات بوده است.

روحانی نیز در همان سوال نخست می کوشد تا مفهوم “اعتدال” را در ذهن قشر فرهنگی جامعه حک کند  تا با پیش زمینه ای درست به سوال سوم و نهادینه کردن این باور که توافق هسته ای یک فرصت است دست یابد!

آنچه مبرهن است این که تمامی این روسا کوشیدند تا مفاهیم متعلق به دولت و گفتمان خود را نهادینه سازند و به نوعی قشر فرهنگی کشور را با دغدغه های خود درگیر کنند!

حذف خشونت و شهادت طلبی از کتب درسی ایران برای پیشگیری از وقوع جنگ اتمی

در تاریخ بیست و سوم تیر ماه رییس‌جمهور، لایحه «الحاق ایران به پروتکل اختیاری کنوانسیون حقوق کودک در مورد به‌کارگیری کودکان در منازعه مسلحانه» را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد. به موجب الحاق، کشورهای عضو پروتکل باید اطمینان حاصل نمایند که اشخاص کمتر از ١٨ سال به استخدام اجباری نیروهای مسلح آنها درنیایند. حال آن که این بند می تواند شامل عضویت دانش آموزان در بسیج و آموزش درس آمادگی دفاعی نیز باشد! با توجه به اختیاری بودن پروتکل و به تبع تعهدات بیشتری که پیوستن به آن برای جمهوری اسلامی ایران و مردم ایجاد می کند و بعضاً مشکلات داخلی را به وجود می آورد،عده ای معتقدند هیچ نیازی نیست که ما به آن ملحق شویم!

اول مهر ماه روزنامه صهیونیستی «اسرائیل امروز» در یادداشتی به قلم «یورام اتینگر» به بررسی موضوعات آموزش داده شده در کتاب‌های درسی مدارس جمهوری اسلامی ایران از جمله آرمان شهادت طلبی و همچنین توافق هسته‌ای می پردازد و خواستار رخ دادن تغییرات اساسی در کتب‌ درسی ایران می شود!

این روزنامه می نویسد: «شهادت کودکان در کتاب ششم دبستان با داستان رهبر کوچک [شهید حسین فهمیده] محترم شمرده می‌شود. شهادت دختران نیز بتازگی با کتاب آمادگی دفاعی پایه دهم، در برنامه درسی قرار گرفته است».

خبری که در روزهای گذشته منتشر شده حاکی از این است که درس “رهبر کوچک”درباره حسین فهمیده،  نوجوان ۱۳ساله ایرانی،  از درس پانزدهم کتاب هدیه های آسمانی پایه ششم ابتدایی حذف و درس دیگری جایگزین شده که نامی از شهید در آن برده نشده است!

پرسش مهر هفدهم!

و امروز سوم مهر ماه، هفدهمین پرسش مهر ریاست جمهوری ایران، دکتر حسن روحانی برای دانش آموزان و جامعه فرهنگی کشور:

خشونت از کجا نشات گرفته است/ چگونه می‌توانیم جوامع منطقه و جهان را از آن برهانیم؟

آیا میان کاهش خشونت، پرسش مهر رییس جمهور و حذف درس شهید فهمیده از کتب دانش آموزان ارتباطی است؟!

%d8%b1%db%8c%d8%b4%d9%87-%d8%ae%d8%b4%d9%88%d9%86%d8%aa

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه