یادداشت اختصاصی از مهدی مسائلی؛

غدیر مناسبتی اسلامی/ گفتمان «غدیر» برای «اهل سنت»

بزرگداشت روز غدیر با عنوان «عید غدیر» اگرچه به ظاهر یک مناسبت مذهبی خاص برای شیعیان است ولی نباید سایر مسلمانان را در مقابل چنین روزی قرار داد و آنها را مخالف غدیر نامید.

غدیر مناسبتی اسلامی/ گفتمان «غدیر» برای «اهل سنت»

به گزارش ۸دی، مهدی مسائلی مدرس حوزه علمیه اصفهان در یادداشتی برای «پارس» نوشت:

بزرگداشت روز غدیر با عنوان «عید غدیر» اگرچه به ظاهر یک مناسبت مذهبی خاص برای شیعیان است ولی نباید سایر مسلمانان را در مقابل چنین روزی قرار داد و آنها را مخالف غدیر نامید. همچنان که نمی توان آنها را مخالف عاشورا و یا مهدویت دانست. حقیقت این که اصل و اساس بسیاری از آموزه ها و مناسبت های شیعه همچون مهدویت، عاشورا و غدیر مورد قبول و احترام همه مسلمان هاست، اگرچه آنها سطح نگرش متفاوتی دراین باره دارند.

اما این که سایر مسلمانان چرا به بزرگداشت این ایام نمی پردازند، علت آن را می توان دو موضوع دانست:

یکی این که آنها از جهت استنباط فقهی قائل به بزرگداشت این مناسبت ها نیستند؛ و دیگر این که بعضی از مبلغین شیعه از این ایام برای تشدید فضای تقابل مذهبی بهره می برند و پذیرش آن را به معنای پذیرش اندیشه های شیعی جلوه می دهند. این در حالی است که می توان در سطوح مختلف به بزرگداشت غدیر پرداخت و اگرچه غدیر برای شیعه از جهت اعلام امامت و ولایت ائمه اطهار علیهم السلام ارزشی خاص دارد، ولی برای اهل سنت نباید این روز را با پذیرش امامت گره زد. به دیگر سخن فرهنگ غدیر حداقل و حداکثری دارد، نباید به خاطر نپذیرفتن حداکثر، سایرمسلمانان را از دریافت حداقل آن محروم ساخت. مسلمانان باید از فرهنگ و معارف اهل بیت علیهم السلام بهره مند جویند، هرچند آن بزرگواران را به عنوان امام و خلیفه پیامبر صلی الله علیه و آله نمی پذیرند. پس می توان در سطوح مختلف به بزرگداشت غدیر پرداخت و نباید به دنبال آن بود که غدیر را در نزد اهل سنت با ویژگی های غدیر شیعه گسترش داد. برای اهل سنت ولایت در غدیر معنای محبت دارد و با تکیه بر همین معنا باید محبت به امام علی و ائمه اطهار علیهم السلام در میان آنها گسترش داد زیرا که محبت مقدمه معرفت و شناخت است.

* حجت الاسلام والمسلمین مهدی مسائلی مدرس حوزه علمیه اصفهان است و آثار و تألیفاتی در زمینه «قمه زنی سنت یا بدعت؟»، «نهم ربیع جهالت‌ها خسارت‌ها»، «پیشوایان شیعه پیشگامان وحدت»، «عزاداری شعار حیات عاشورائی»، «لطیفه‌های اسلامی»، «فرهنگ اصطلاحات طلاب»، «لعن‌های نامقدس» و.. داشته است. وی همچنین برگزیده چهارمین همایش اهل قلم استان اصفهان»، «برگزیده همایش تجلیل از خادمین فرهنگ مکتوب استان اصفهان۱۳۸۶»، «روحانی برگزیده جشنواره حضرت علی اکبر در سال ۱۳۸۷»، «برگزیده جشنواره سراسری علامه حلی در سال۱۳۸۸»، برگزیده دومین جشنواره ملی طلبه جوان موفق ۱۳۹۲» و.. است.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه