رئیس مرکز بازسازی و ذخایر ماهیان خاویاری شهید بهشتی گیلان :

۱۰۰ قطعه ماهی خاویاری مولد در گیلان شناسنامه دار شدند

رئیس مرکز بازسازی و ذخایر ماهیان خاویاری شهید دکتر بهشتی گیلان از تهیه شناسنامه ژنتیکی برای ۱۰۰ قطعه ماهی خاویاری مولد توسط کارشناسان این مرکز خبر داد.

۱۰۰ قطعه ماهی خاویاری مولد در گیلان شناسنامه دار شدند

به گزارش ۸دی، صمد درویشی اظهار کرد : یکی از اقدامات برجسته و در نوع خود بی سابقه در کشور، تهیه شناسنامه ژنتیکی برای تعداد ۱۰۰ قطعه ماهی خاویاری مولد و پیش مولد از بین پنج هزار ماهی موجود دراین مرکز است.
وی با اشاره به اینکه در این شناسنامه شاخصه هایی نظیر سن ، وزن، زمان تکثیر و غیره مورد توجه قرار می گیرد افزود: با توجه به پرورشی بودن جمعیت ماهیان خاویاری در این مراکز این نگرانی وجود داشت که استفاده متوالی از مولدین منجر به تنگناهای ژنتیکی شود.
درویشی گفت : اگر سال آینده بخواهیم این ماهیان را وارد چرخه تکثیر و تولید مصنوعی کنیم با استفاده از این اطلاعات می توانیم به گونه‌ای عمل کنیم که تنوع ژنی داشته باشیم .
رئیس مرکز بازسازی و ذخایر ماهیان خاویاری شهید دکتر بهشتی گیلان یادآور شد. حاصل تلاش این مرکز تاکنون تکثیر ، تولید و رهاسازی بیش از ۱۷۰ میلیون بچه ماهی برغم تمامی محدودیت های مربوط به تامین مولدین وحشی از مراکز صیدگاهی بوده است .
درویشی با اشاره به وجود جمعیت ماهیان خاویاری پرورشی در بخش‌های دولتی و غیردولتی گیلان خاطرنشان کرد : در بخش های دولتی مثل مرکز شهید بهشتی و مرکز سیاهکل به دنبال تولید گوشت و خاویار نیستیم بلکه به دنبال ایجاد جمعیت و توده زنده مولدین پرورشی ماهیان خاویاری به ویژه گونه های نادری چون فیل ماهی هستیم . مرکز بازسازی ذخایر شهید بهشتی یکی از قدیمی ترین مراکز بازسازی ذخایر در کشور است که سابقه فعالیت آن به سال ۱۳۴۸ باز می گردد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه