رئیس ستاد برگزاری جشنواره بادام‌ زمینی آستانه‌ اشرفیه:

جشنواره بادام زمینی آستانه‌اشرفیه جشنواره‌ای هدفمند است/ اعلام برنامه‌های جشنواره توسط مسئول ستاد

حیدری گفت: این جشنواره با محوریت توجه به سلامت اجتماعی و ایجاد نشاط در جامعه برگزار می‌شود.

جشنواره بادام زمینی آستانه‌اشرفیه جشنواره‌ای هدفمند است/ اعلام برنامه‌های جشنواره توسط مسئول ستاد

به گزارش ۸دی، به نقل از آستان خبر، رحیم حیدری گلرودباری عصر امروز در نشست مطبوعاتی ویژه برگزاری پنجمین دوره جشنواره بادام‌زمینی در جمع خبرنگاران در سالن اجتماعات فرمانداری آستانه‌اشرفیه با اعلام اینکه جشنواره بادام‌زمینی در یکم مهرماه امسال در روستای دهسر بخش برگزار می‌شود اظهار داشت: ستاد برگزاری جشنواره بادام‌زمینی فعالیت خود را از تیرماه سال جاری آغاز کرده و تاکنون پنج نشست ستادی و بیش از ۲۰ نشست تخصصی در کمیته‌های مختلف به‌منظور برنامه‌ریزی مناسب و هدفمند برگزار کرده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های رسانه‌ای صورت گرفته درباره جشنواره بادام‌زمینی گفت: فعالیت رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی در زمینه برگزاری جشنواره بادام‌زمینی از روز اول شهریورماه از طریق رسانه‌های استان صورت گرفته که در همین راستا ۱۵ مصاحبه با محوریت برگزاری پنجمین جشنواره بادام‌زمینی در سطح استان انجام شده است.

photo_%d9%86%d8%b4%d8%b3%d8%aa-%d8%ae%d8%a8%d8%b1%db%8c-%d8%ac%d8%b4%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d8%a8%d8%a7%d8%af%d8%a7%d9%85-%d8%b2%d9%85%db%8c%d9%86%db%8c-1

فرماندار آستانه‌اشرفیه با اشاره به برگزاری نشست‌های مختلف کمیته اجرایی با اقشار مختلف از جمله کشاورزان، دانشگاهیان، محققان، بادام‌کاران و بهره‌وران بیان کرد: هم‌اکنون نیز با توجه به همکاری و تعامل بسیار خوبی که در بین اعضاء ستاد برگزاری جشنواره بادام‌زمینی وجود دارد، مقدمات برگزاری یک جشنواره پرنشاط را در این شهرستان فراهم شده است.

رئیس ستاد برگزاری جشنواره بادام‌زمینی آستانه‌اشرفیه به برخی اقدامات محیطی صورت گرفته اشاره کرد و گفت: در حال حاضر زمین محل برگزاری این جشنواره در حال آماده‌سازی و فعالیت‌هایی چون غرفه بندی، ایجاد سرویس‌های بهداشتی، پارکینگ، دکور و … در آن صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به مهم‌ترین اهداف برگزاری جشنواره بادام‌زمینی تصریح کرد: معرفی محصول باکیفیت بادام‌زمینی شهرستان، معرفی مراحل کاشت، داشت و برداشت بادام‌زمینی، آشنایی با نحوه فرآوری سنتی و صنعتی بادام‌زمینی، لزوم توجه به صنایع تبدیلی مدرن بادام‌زمینی، لزوم راه‌اندازی ایستگاه تحقیقات بادام‌زمینی در شهرستان، توسعه اقتصاد پایدار و توجه به بهره‌وری در زمینه تولید بادام‌زمینی، ایجاد ارتباط مستقیم بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان از جمله اهداف برگزاری جشنواره بادام‌زمینی در شهرستان آستانه‌اشرفیه است.

حیدری تجلیل از بادام‌کاران و ایجاد زمینه‌های حمایتی از آنان از دیگر برنامه‌های اجرایی در جشنواره بادام‌زمینی عنوان کرد و افزود: این جشنواره با محوریت توجه به سلامت اجتماعی و ایجاد نشاط در جامعه و همچنین لزوم توجه به توسعه بخش مکانیزاسیون در جهت تولید بادام‌زمینی برگزار می‌شود.

فرماندار آستانه‌اشرفیه با اشاره به برنامه‌های در نظر گرفته‌شده برای جشنواره بادام‌زمینی اظهار داشت: اجرای نمایش‌های آئینی، برگزاری مسابقات مناسبتی، اجرای موسیقی سنتی، تجلیل از بادام‌کاران نمونه، نمایش فیلم‌های مستند، شعرخوانی، برگزاری نشست‌های تخصصی و …از جمله برنامه‌هایی است که در جشنواره بادام‌زمینی آستانه‌اشرفیه به اجرا درمی‌آید.

وی به برخی برنامه‌های جانبی این جشنواره اشاره کرد و افزود: در حاشیه برگزاری این جشنواره، شرکت‌کنندگان و میهمانان با مراحل تولید و برشته کردن بادام‌زمینی و همچنین تهیه بادام‌سوخته (یک نوع شیرینی محلی که با بادام‌زمینی تهیه می‌شود) از نزدیک آشنا خواهند شد.

photo_%d9%86%d8%b4%d8%b3%d8%aa-%d8%ae%d8%a8%d8%b1%db%8c-%d8%ac%d8%b4%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d8%a8%d8%a7%d8%af%d8%a7%d9%85-%d8%b2%d9%85%db%8c%d9%86%db%8c-4

رئیس ستاد برگزاری جشنواره بادام‌زمینی آستانه‌اشرفیه در ادامه بابیان اینکه ۲۵ غرفه نمایشگاهی در این جشنواره راه‌اندازی می‌شود تصریح کرد: برپائی نمایشگاه عکس، ماشین‌آلات کشاورزی، محصولات متنوع کشاورزی (بادام‌زمینی، برنج، حبوبات و…)، صنایع‌دستی، پخت نان و غذاهای محلی و عرضه مستقیم بادام‌زمینی از جمله فعالیت‌های این غرفه‌ها در روز برگزاری این جشنواره است که با کمک هنرمندان و کشاورزان منطقه صورت می‌گیرد.

فرماندار آستانه‌اشرفیه بابیان اینکه تلاش می‌شود تا با برگزاری این جشنواره بادام‌زمینی شهرستان به جایگاه اصلی خود به‌عنوان یک محصول استراتژیک و اقتصادی دست پیدا کند افزود: از تمام ظرفیت‌های موجود در این شهرستان در جهت برگزاری هرچه باشکوه‌تر این جشنواره بزرگ استفاده می‌شود.

حیدری بادام‌زمینی را یکی از محصولات مهم کشاورزی شهرستان آستانه‌اشرفیه دانست و اظهار داشت: در کشور سه هزار و ۵۰۰ هکتار زمین زیر کشت بادام‌زمینی وجود دارد که از این میزان دو هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی زیر کشت بادام‌زمینی را استان گیلان به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه از مجموع کل زمین‌های زیر کشت بادام‌زمینی دو هزار و ۵۰۷ هکتار در شهرستان آستانه‌اشرفیه قرار دارد گفت: این شهرستان ۹۰ درصد محصول بادام‌زمینی استان گیلان و همچنین ۷۱ درصد از محصول بادام‌زمینی کشور را تولید و به بازار مصرف عرضه می‌کند.

رئیس ستاد برگزاری جشنواره بادام‌زمینی آستانه‌اشرفیه وجود خاک مناسب در مجاورت رودخانه سفیدرود را یکی از عوامل مهم مرغوبیت محصول بادام‌زمینی این شهرستان دانست و اظهار کرد: محصول باکیفیت بادام‌زمینی این شهرستان همواره موردتوجه مصرف‌کنندگان قرار دارد به‌گونه‌ای که تولید بادام‌زمینی نقش بسیار مؤثری در رونق اقتصادی کشاورزان این شهرستان دارد.

حیدری از شهرستان آستانه‌اشرفیه به‌عنوان قطب مهم تولید بادام‌زمینی در کشور یاد کرد و افزود: ورود بادام‌های خارجی بی‌کیفیت یکی از تهدیدات بسیار مهمی است که محصول باکیفیت بادام‌زمینی شهرستان با آن روبرو است.

وی ادغام بادام‌زمینی خارجی دارای مواد نگه‌دارنده با بادام‌زمینی باکیفیت آستانه‌اشرفیه را یکی دیگر از تهدیدات حاصل دست رنج کشاورزان منطقه عنوان کرد و گفت: محصول بادام‌زمینی مرغوب این شهرستان به‌عنوان یک محصول کشاورزی استراتژیک و با اهمیت استان و کشور بایستی همواره حفظ شود.

فرماندار آستانه‌اشرفیه بابیان اینکه جشنواره بادام‌زمینی، جشنواره‌ای متفاوت خواهد بود افزود: مردم شهرستان آستانه‌اشرفیه، استان گیلان و همه هم‌وطنان یا حضور پرشور خود در پنجمین جشنواره بادام‌زمینی شهرستان آستانه‌اشرفیه زمینه‌های حمایتی از کشاورزان را فراهم می‌کنند.

گفتنی است، شهرستان آستانه‌اشرفیه از وجود دو هزار و ۵۰۷ هکتار از زمین‌های زیر کشت بادام‌زمینی بهره‌مند است که به‌طور متوسط در هر هکتار از این میزان سطح زیر کشت، حدود ۶ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم پیله تر بادام‌زمینی به دست می‌آید.

از مجموع کل پیله‌های تر به دست آمده نیز ۴۰ درصد به پیله خشک تبدیل‌شده که از این میزان نیز ۵۰ درصد به مغز بادام‌زمینی تبدیل و به بازار مصرف عرضه می‌شود.

دارا بودن بوته‌های ایستاده، پر محصول بودن، کیفیت بالا، طعم خوب، دانه‌های درشت از مهم‌ترین ویژگی‌های بادام‌زمینی شهرستان آستانه‌اشرفیه است و روستاهای کورکا، نقره ده، استخر بیجار، تمچال، پرکاپشت مهدیخانی، خوشکاروندان و…نیز از مهم‌ترین مراکز کشت و تولید بادام‌زمینی این منطقه به شمار می‌روند.

 

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه