انتقاد سخنگوی دولت به ائمه جمعه و چند نکته؛

جناب نوبخت! ائمه جمعه هم حق تحلیل قراردادهای مسئله‌دار دولت با بیگانگان را ندارند؟

محمدباقر نوبخت جایگاه خود را که سخنگوی مجموعه دولت است با سخنگوی مجموعه ی نظام جمهوری اسلامی ایران اشتباه گرفته است.

جناب نوبخت! ائمه جمعه هم حق تحلیل قراردادهای مسئله‌دار دولت با بیگانگان را ندارند؟

به گزارش سرویس سیاسی ۸دی، سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود گفته است: «جای مباحث FATF شورای عالی امنیت ملی می باشد، نه تریبون‌ نماز جمعه!”»

محمد باقر نوبخت همچنین گفته است : «”همانطور که توقع داریم تریبون‌های نماز جمعه به وظیفه خود عمل کنند، ما شورای امنیت ملی داریم و این مباحث باید در این شورا بحث شود».”

وی در ادامه اذعان نموده است که: «”انتظارمان از ائمه جمعه این است که با انصاف نسبت به دولت اظهار نظر کنند. همه بخشی از نظام هستیم مخدوش کردن قوه مجریه مخدوش کردن بخشی از نظام است، گاهی الفاظی به کار برده می‌شود که نیاز به توضیحات طویل از سوی ما دارد، امیدواریم در این تریبون‌ها از آنچه شایسته است برخوردار شویم.»”

در خصوص صحبتهای جناب نوبخت معاون رئیس جمهور و سخنگوی دولت چند نکته وجود دارد که جا دارد در این جا به آن ها اشاره شود:

آیا مباحثی همچون توافق ایران با کارگروه فتف، بخشی از مسائل سیاسی روز محسوب می شود یا نه؟

آیا ائمه جمعه غیر از پرداختن به مسائل دینی و عبادی، در قبال تحلیل و توضیح برخی مسائل و چالش های سیاسی روز وظیفه ای ندارند؟

چرا نباید در نماز جمعه که یک فریضه‌ی عبادی و سیاسی شمرده می شود به مسائل و موضوعات سیاسی جامعه اشاره نمود؟ موضوعات حساسی همچون قراردهای نفتی  IPC و توافق FATF که احتمال دارد آینده و امنیت جامعه را به خطر بکشاند.

جالب است که خود جناب نوبخت در ادامه و تکمیل همان صحبتهایش گفته اند که:  انتظار داریم از تریبون نماز جمعه تقوا، عدالت، مسائل دینی و سیاست را ترویج کنند!

این صحبتهای متناقض نوبخت انسان را یاد مواضع ضد و نقیض وی در قضیه ی فیش های نجومی می اندازد.

نوبخت در اظهار نظراتش در قبال فیش های نجومی ابتدا آنها را متجاوز به حقوق مردم نامیده بود که باید با آنها برخورد نمود و چند هفته ی بعد همان صاحبان فیش های حقوقی نجومی را از ذخایر نظام و امانتدار بزرگ دانسته بود!

به نظر می رسد که در موارد اخیر، محمدباقر نوبخت جایگاه خود را که سخنگوی مجموعه دولت است با سخنگوی مجموعه ی نظام جمهوری اسلامی ایران اشتباه گرفته است که به نمایندگی از نظام سخن پراکنی می کنند.

بد نیست از آقای نوبخت سوال شود چرا ائمه جمعه نباید در مورد تعهدات عجیب و غریبی که دولت جنابعالی آن را برخلاف اختیارات قانونی و در تضاد با اصول ۷۷، ۱۲۵ و ۱۷۶ قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی و‌ شورای عالی امنیت ملی به کارگروه مالی FATF اعطا است، اظهار نظر نمایند؟

وقتی شما برخلاف اختیارات قانونی و در تضاد با قانون اساسی، مجلس و شورای عالی امنیت ملی را دور می‌زنید و به FATF تعهدات سنگین می‌دهید، آیا نباید شما را به رعایت تکالیف قانونی و توجه به مصالح کشور توجه داد؟!

مقام معظم رهبری پیرامون وظایف ائمه جمعه در مورد آگاه نمودن مردم و نمازگزاران در‌ نماز جمعه نسبت به مسائل روز و آنچه در اطراف آنها می‌گذرد می‌فرمایند:

«نـکته دیگری که در باب نماز جمعه‌ وجود دارد و همه آقـایان مـحترم به آن توجه دارند … مسأله جریان‌های سیاسی و اخبار دنیا و اخبار‌ جامعه‌ است‌ که باید امام جمعه آنها را به مردم بـگوید و آنـها‌ را‌ مـطلع کند…،مردم اگر نـدانند جریان‌های محیط برآنها‌ چیست،‌ ممکن‌ است دچار مشکل شوند. امروز با توسعه صداها و بوق‌های تبلیغاتیِ دنیا،‌ این‌ مـشکل‌ بـه مـراتب بیشتر است. مردم باید بدانند در دنیا و پیرامون و جامعه آنها‌ چه‌ مـی‌گذرد‌ و هـدف چیست. ائمه جمعه با بلاغت، آگاهی، بصیرت و پختگی، این توفیق را‌ پیدا‌ کنند که این مسائل را بـرای مـردم بـیان کنند تا آنها نسبت به‌ مسائل‌ کشور‌ دچار ابهام نشوند. بنابراین، نـماز جـمعه ذو ابـعاد است، هم به مسائل اعتقادی و اخلاقی‌ و هم به مسائل سیاسی و مسائل مربوط به زنـدگی مـردم می‌پردازد.»(۱)

مقام معظم رهبری در گردهمایی ائمه جمعه  سال ۷۲ اشاره میکنند که:

«خیال نکنید نماز جمعه یک پیش نمازی است … نه خیر، اینجا محور است. این مثل رشته‌ تسبیح‌ است؛ این مـثل یـک کانونی است که نور و گرما می‌بخشد به سطح جامعه. شما نگاه کنید به دوران فتنه بزرگ بعد از انقلاب…و ببینید آن روز، نمازهای جمعه چه نقشی ایفا کرد‌.»(۲)

از نگاه رهبرمعظم انقلاب «نمازهای جمعه» از پایـگاه‌هایی است که «بخشی از کار دستگاه رهبری این‌ کشور‌ را‌ انجام می‌دهند، مردم را توجیه می‌کنند، به استقامت در راه وادار مـی‌نمایند، از اشـتباهات دور‌ نـگه‌ می‌دارند،‌ ذهن مردم را با معارفِ لازم آشنا می‌کنند، دشمنان را نسبت به‌ نفوذ‌ در اذهان مردم مـأیوس می‌کنند.»(۳)

در پایان از جناب محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور و دولت فخیمه ی تدبیر! انتظار می رود که به جای پنهان کاری، نامحرم دانستن مردم و انتقادات بیهوده نسبت به ائمه جمعه و تجلیل و تمجید از مفسدین اقتصادی حرامخوار، برای امضای موافقت نامه و قرار دادهای بین المللی راهکارهای قانونی معمول را در پیش بیگیرند. گویا ظاهرا پیش از این دولت تدبیر خود را دولت حقوق دانها و قانون شناسان نامیده و دانسته بود.!

۱- بـیانات در دیـدار‌ ائمه‌ جمعه‌ سراسر‌ کشور‌ ـ ۱۵/۷/۸۱

۲-بیانات در نهمین گردهمایی‌ ائمه‌ جمعه سراسر کشور ـ ۲۸/۶/۷۲

۳- بیانات در نهمین گردهمایی‌ ائمه‌ جمعه سراسر کشور ـ ۲۸/۶/۷۲

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
بنده خدا
طيب نيا امروزنطق کرده ما4سال پول مان راهدر داديم...يارانه را مي گه ،بگوآقاشما اين پولايي که هدر دادي ريختي توي جيب يک عده گردن کلفت چرا اونا رو نمي گي !!حقوق همين شماي نجومي بگيررواگريک درصد کم کنند کلي به اقتصاد مملکت کمک ميشه ....زورتان به يک عده فقيربيچاره مي رسه..!!؟آدم با غيرت!!
در حاشیه