نرگس حقیقی فر
آیا سینمای گیلان از خواب زمستانی بیدار می شود؟

روزنه امید برای تولد دوباره سینمای استان/ فیلم های فجر در گیلان اکران می شود

گیلان ظرفیت های ارزشمندی دارد که در خواب زمستانی فرو رفته اند و گویی هیچ‌گاه شاهد اشک و لبخند مردم این دیار نبوده اند.

روزنه امید برای تولد دوباره سینمای استان/ فیلم های فجر در گیلان اکران می شود

به گزارش ۸دی، در پی ورود سینما به ایران، ۲۱ شهریور ماه، روز ورود دستگاه سینماتوگراف و سرآغاز آشنایی ایرانی‌ها با پرده سینما به عنوان روز ملی سینما نامگذاری شد. روز ملی سینما سرآغاز آشنایی ایرانی ها با پرده سینما و این هنر و صنعت گسترده و جهانی به شمار می رود.

پیدایش سینما، فراز و فرود پذیرش آن در میان قشرهای مذهبی و سنتی و نقشی که ایرانیان در سینمای جدید دنیا پیدا کرده‌اند و نحوه به وجودآمدن سالن سینما و محبوبیت آن در میان قشرهای گوناگون خود نشانه‌ای از بومی شدن تدریجی سینما در ایران است.

فرسودگی و استهلاک سینماها خطری است که در درازمدت سینمای ما را به نابودی می‌کشاند، بنابراین اعلام روز ملی سینما را بهانه‌ای کنیم برای نگاه عمیق‌تر به مسائل صنعت سینمای ملی، که باید به فکر تقویت سرمایه‌های اصلی خود باشد.

بسیاری از سینماهای استان عمری به درازای نیم قرن دارند و همراه کودکی تا میانسالی دوستداران سینما بوده اند. امکانات این سینماها نیز طی این سال ها دست خوش تغییر و استهلاک بسیار قرار گرفته و وجود صندلی راحت، کیفیت تصویر و اکران فیلم‌های روز، رویای فراموش شده بسیاری از سینماها در شهرستان هاست.

سینماهای تعطیل در بهترین نقاط شهرهای استان قرار دارند و سال‌های سال میزبان تماشاگران مشتاق هنر هفتم بوده‌اند، اما امروز جز خاکی قطور چیزی روی پرده ‌هایشان دیده نمی‌شود.

شهر رشت ظرفیت های ارزشمندی همچون سینما انقلاب، سینما آبشار و سینما سعدی دارد که در خواب زمستانی فرو رفته اند و وقتی از کنارشان رد می شویم، گویی هیچ‌گاه شاهد اشک و لبخندهای مردم این دیار نبوده اند، امید است که شاهد حیات دوباره آنها باشیم.

سید وحید فخر موسوی، معاون هنری اداره کل ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه استان گیلان ۱۱ سینما دارد که ۹ تای آن فعال می باشد، اظهار کرد:شهرستا ن های آستارا، لاهیجان و فومن هرکدام با یک سینما، انزلی با دو سینما و رشت با سه سینما و چهار سالن فعال می باشند.

معاون هنری اداره کل ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه در تلاش هستیم تا از ظرفیت سینماهای غیرفعال، با کسب مجوزهای لازم، بازهم استفاده شود، افزود:می  توان از ظرفیت سینماها در کنار بهره مندی از اماکن تجاری و فرهنگی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه نبود سرمایه کافی و مشکلات حقوقی در برخی سینماها موجب شد که از انقلاب تبدیل شدن به مجتمع تجاری و فرهنگی باز بمانند، ادامه داد: صاحبان سینما در گیلان نیز تمایل دارند، در این عرصه وارد شوند و از امکانات مادی و معنوی ساخت مجتمع های سینمایی بهره مند شوند.

فخرموسوی از احیای دوباره سینما انقلاب رشت خبر داد و یادآور شد: سینما انقلاب به پردیس سینمایی در کنار ظرفیت تجاری و فرهنگی آن با وجود دو سالن سینما تبدیل خواهد شد و رایزنی ها، توافقات لازم و طراحی نقشه در این خصوص صورت گرفته و عملیات ساخت و ساز نیز از داخل انجام می شود.

وی با بیان اینکه در سینما سعدی رشت به دلیل عدم همکاری مالکین هیچگونه رغبتی برای احیا و کارایی دوباره آن صورت نگرفته است، عنوان کرد: برای احیای دوباره سینما آبشار رشت نیز مذاکراتی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری و حوزه هنری صورت گرفته است، توافق ارشاد و شهرداری در جهت استفاده از ظرفیت این سینما در جهت تماشاخانه تئاتر است که برای اجرایی شدن نیازمند بودجه و حمایت ملی است.

معاون هنری اداره کل ارشاد اسلامی گیلان درخصوص اکران فیلم های فجر در گیلان گفت: طبق مذاکرات صورت گرفته از سوی مدیرکل ارشاد گیلان با مسئولین کشوری، گیلان امسال میزبان فیلم های فجر خواهد بود.

وی در پایان با بیان اینکه همه به دنبال رونق سینماها هستیم، گفت: از نهادهای فرهنگی موازی خواستاریم که با وجود توجه به اقدامات خلاقانه این عرصه، در اکران فیلم در محیط باز بدون داشتن شرایط اکران تجدید نظر کنند تا سانس خالی سینماها در روز سینما زمینه ساز ناراحتی سینماداران نشود و در کنار فعالیت های گسترده دقت نظر نسبت به این مسایل داشته باشیم.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه