آیت الله قربانی:

حج بدون برائت از مشرکین عبادتی بی روح است / دنیای اسلام باید آل سعود را از کعبه دور بیاندازد

امام جمعه رشت گفت: خداوند می فرماید کسانی که کافر شده اند و مانع از رفتن حاجیان به مسجد الحرام می شوند برایشان عذاب الیمی است.

حج بدون برائت از مشرکین عبادتی بی روح است / دنیای اسلام باید آل سعود را از کعبه دور بیاندازد

به گزارش ۸دی، حضرت آیت الله قربانی در خطبه ی اول نماز جمعه ی ۱۹ شهریور شهر رشت با اشاره به اینکه حج یکی از ارکان دین است و از واجباتی است که نباید کسی عمدا آن را ترک کند اظهار داشت: کسی آمد خدمت پیامبر و گفت موفق نشدم در ایام حج شرکت کنم اما ثروتمندم می توانم کار خیر کنم، پیغمبر فرمود اگر به مقدار این کوه پول و طلا در راه خدا صدفه بدهی کار حج را انجام نمی دهد، بنابراین طبق قرآن، بر مردم واجب است حج خانه ی خدا بکنند در صورتی که تمکن مالی داشته باشد.

امام جمعه رشت با بیان اینکه اما دشمنان گاهی سد میشوند و نمی گذارند مردم به مکه بروند افزود: خداوند می فرماید کسانی که کافر شده اند و مانع از رفتن حاجیان به مسجدالحرام می شوند برایشان عذاب الیمی است و کسی اراده ی سد شدن در راه خدا کند بخاطر الحاد و ظلم عذاب بزرگی خواهد چشید.

قربانی با اشاره به اینکه خانه ی خدا ویژگی هایی دارد گفت: این خانه مال همه ی مردم است، متعلق به آل سعود نیست، متعلق به مردم مکه هم نیست، این بحث در نهج البلاغه هم آمده است و قرآن نیز می‌فرماید: زمین های مسجدالحرام و مکه قابل خرید و فروش نیست و نمی توانند تملک آن را داشته باشند و مردم را از آن محروم کنند، آنچه از این آیه می‌فهمیم این است که خانه ی خدا متعلق به همه است.
وی با تاکید بر اینکه قرآن می فرماید ما مسجد الحرام و کعبه برا برای همه ی مردم قرار دادیم اظهار کرد: ویژگی دوم این است که،  اهل مکه و کسانی که از بادیه می آیند در انجام فرائض در آنجا یکسانند. هر کس زودتر رفت می تواند طواف کند نه اینکه کسی که منصبش بالاتر باشد بگوید میخواهم زودتر به مناسک بپردازم.
امام جمعه رشت با بیان اینکه ویژگی سوم این است که، هرکس در آن وارد شد،  ولو قاتل باشد در خانه ی خدا نمی توانند اورا مجازات و کیفر کنند اظهار داشت: فقط می توانند او را از آب و غذا محروم کنند تا زمانی که خودش بیرون بیاید.
آیت الله قربانی با اشاره به اینکه حضرت ابراهیم علیه السلام فرموده خدایا این شهر را امن قرار بده افزود: در آنجا حیوانات هم در امنیت هستند، مورچه را نباید کشت، به حیوانات نباید آسیب رساند.
وی با تاکید بر اینکه از ویژگی های دیگر خانه خدا،  سر پا ماندن اسلام و دین با سر پا ماندن خانه ی خداست گفت: خداوند کعبه و ببت الحرام را وسیله ی سرپا ماندن اسلام و مسلمین قرار داد تا هر سال مسلمانان در کنگره عظیم حج جمع شوند، نیروهای خود را علیه دشمنان اسلام به کار بگیرند و برای حل مشکلات اسلام مشورت کنند.

قربانی با اشاره به اینکه از ویژگیهای کعبه این است که مردم تمشی الامور کنند اظهار کرد: نه اینکه بگویند ایران حج را سیاسی کند، حج باید سیاسی باشد، معنای قیام للناس همین است، حصرت ابراهیم میخواسته فرزندش را قربانی کند شیطان در هیبت یک پیر مرد آمد و گفت او هیچ رحمی ندارد، اما حضرت به او سنگ پرتاب کرد، اگر کسی بخواهد جلوی مسلمین را بگیرد وظیفه ی آنهاست که به آنها سنگ بزنند و برائت بجویند.
امام جمعه رشت با بیان اینکه حضرت امام خمینی می فرمایند حجی که در آن برائت از مشرکین نباشد عبادتی بی روح است اظهار داشت: عرفه جای خودشناسی و انسان شناسی است، به قول یکی از فرماندهان قدرتمند ما که خطاب به سعودی ها گفت: ظرف ۲۴ ساعت حساب شما را می بستیم اما نمی‌خواهیم در دنیای اسلام برادر کشی راه بیاندازیم، حالا که اینها فکر ندارند می شود خانه ی خدا را در اختیار اینهایی گذاشت که دستشان در دست دشمنان اسلام و اسراییل است، اینها با خرید میلیاردها هواپیمای جنگی می خواهند با اسرائیل بجنگند؟ یا مطیع آنها باشند؟ کعبه باید در دست اینها باشد؟ دنیای اسلام باید این گروه ابله را از آمریت خانه ی خدا دور بیاندازد.
وی افزود: سال گذشته که حاجیان ما را شهید کردند که حدود ۵۰۰ نفر از آنها گیلانی بودند، در طول این مدت حاضر نشدند یک معذرت خواهی ظاهری بکنند، لذا آقا درخواست کرده یک گروه حقیقت یاب بیایند مسئله را پیگیری کنند و برای مدیریت خانه ی خدا تصمیم گیری کنند. ما که توانستیم در دنیا این همه پیشرفت علمی و…  داشتیم طبعا میتوانیم در برابر این دشمنان هم ایستادگی کنیم، نکند کاری کنند که مجبور شویم با زور اسلحه اینها را به زباله دان تاریخ بیاندازیم.

آیت الله قربانی در خطبه ی دوم با بیان اینکه تذکراتی دارم که گذرا به آنها اشاره میکنم اظهار داشت: امروز سالروز شهادت امام باقر علیه اسلام است، ایشان در بین ائمه از جایگاه ویژه ای برخوردارند، لقب باقرالعلوم را پیامبر بر ایشان گذاشت و توانست تا حدودی با شاگردانی که تربیت کرد و دانشگاهی که در مدینه برپا کرد که تکمیل آن با امام صادق بود در دنیای اسلام جایگاه ویژه ای داشته باشد.

وی افزود: زمانی که کسی به امام تهمت زد که تو فرزند زن بدکاره هستی حضرت سکوت کرد و فرمود خدایا اگر اینطور است خدایا از سر تقصیر او بگذر. چقدر ما نزدیک به تربیت اهل بیت هستیم؟ چقدر در دنیای اسلام اینگونه عمل میکنیم،؟

امام جمعه رشت با اشاره به اینکه شهادت آیت الله طالقانی و مدنی نیز نزدیک است گفت: در نجف آیت الله مدنی روزی هفت درس داشت از بهترین اساتید نجف بود، منافقان این گونه فرشته ها را از ما گرفتند. طالقانی از پیشگامان انقلاب بود، این عبد صالح به فرموده ی امام، ابوذر زمان بود، امید روشنفکران و دانشگاهیان بود، اولین امام جمعه تهران بود، کسی بود که به نواب صفوی پناه داد.

قربانی با بیان اینکه روز عرفه در پیش است و دعای امام حسین را فراموش نکنید اظهار کرد: آیت الله ضیایی روحانی کاروان ما در سال ۶۶ بود، هنوز آهنگ آن دعای عرفه ی ایشان در گوش من طنین انداز است ، ما هم باید مساجد و حسینیه های خودمان را عرفات کنیم، به یاد ابا عبدالله و شهدای مدافع حرم دعای امام حسین را بخوانیم.

وی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در خصوص محور بودن خانواده در جامعه اطهار داشت: دنیای امروز، رسانه و ماهواره و…  خانواده ها را متلاشی کرده است، یک زمانی که می گفتند در مصر از هر سه ازدواج یکی به طلاق منجر میشود ما متعجب میشدیم اما اکنون این مشکلات دامن مملکت اسلامی را گرفته است، امیدواریم برنامه هایی که آقا برنامه ریزی کرده اند تا این موانع از سر راه برداشته شوند اجرایی و عملی شود.

آیت الله قربانی با تاکید بر اینکه مسئله ی دیگری که آقا بر آن تأکید دارند سخنرانی هاست افزود:  می فرمایند دنیای امروز به دین ما، مقدسات ما توهین کرده است و شبهه وارد کرده است، طلبه ها و مجتهدان باید پاسخگوی این شبهات باشند، دشمنان اسلام قرآن را جوشیده ی مغز پیامبر می دانند نه وحی الهی، ما چه حرکتی در این باب کرده ایم؟ چگونه این ادعایشان را رد کرده ایم؟ باید دانشگاهیان، حوزویان و متخصصان فن بنشینند و پاسخ های دندانشکنی به اینها بدهند تا بدانند ان الدین عندالله الاسلام.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه